Consumul moderat de cafea ar putea scădea riscul de insuficiență cardiacă?

Un raport care a analizat date de la mai mult de 21.000 de persoane a găsit o asociere între consumul de cafea și un risc mai mic de insuficiență cardiacă.

Cafeaua este una dintre cele mai populare băuturi în întreaga lume, despre care cercetările științifice au arătat că poate avea atât beneficii pentru organism, cât și efecte nedorite.

TESTARE PCR COVID-19

Un raport¹ publicat în Circulation, jurnalul științific al American Heart Association, care a folosit date din alte trei studii majore pentru a determina factorii potențiali de risc pentru bolile coronariene, accident vascular cerebral și insuficiență cardiacă, a arătat o legătură între creșterea consumului de cafea și un risc redus de insuficiență cardiacă pe termen lung. În timp ce aceste descoperi susțin beneficiile consumului de cafea, experții spun că mai sunt multe investigații de făcut pentru a stabili clar dacă această băutură poate proteja sănătatea inimii.

Două căni cu cafea zilnic ar putea reduce riscul de insuficiență cardiacă

Pentru realizarea acestui raport, cercetătorii au analizat date din trei studii epidemiologice longitudinale mari - Framingham Heart, Cardiovascular Heart Study și Aterosclerosis Risk in Communities Study - pentru a stabili alegerile și comportamentele de stil de viață care pot avea un impact asupra riscului de anumite boli cardiovasculare.

Cele trei studii au inclus în total aproape 27.000 de participanți, însă cercetătorii care s-au ocupat de raport au exclus unii participanți din diverse motive, cum ar fi istoricul anterior de boli de inimă, datele dietetice incomplete sau lipsa informațiilor despre urmărirea medicală după un eveniment cardiac cum ar fi un atac de cord.

După această selecție, au rămas 21.361 de participanți, cu vârste de la 30 până la peste 65 de ani, fiecare dintre aceștia fiind studiat în mod regulat timp de cel puțin 10 ani. Datele lor includeau informații privind sănătatea și factorii de risc pentru boli (cum ar fi indicele de masă corporală, nivelul colesterolului, tensiunea arterială și obiceiurile de fumat), dieta și stilul de viață.

Oamenii de știință au folosit apoi un program de calculator pentru a stabili ce alimente și băuturi au fost asociate cu bolile de inimă, insuficiență cardiacă și accident vascular cerebral, potrivit datelor. După excluderea cărnii roșii din cauza inconsecvențelor din date, cercetătorii au descoperit că aportul de cafea a fost singurul factor dietetic care a arătat o asociere semnificativă cu perspectivele în ce privește sănătatea cardiovasculară.

Mai precis, descoperirile au arătat că participanții care au băut mai multe căni de cafea cu cafeină zilnic au avut o reducere puternică a riscului de insuficiență cardiacă, dar NU a bolilor coronariene sau a accidentului vascular cerebral.

Nu s-a putut stabili, însă, cât de multă cafea trebuie să bea o persoană pentru ca riscul de insuficiență cardiacă să scadă. Unele dintre cercetări au arătat că riscul de a dezvolta această boală a scăzut la persoanele care au băut cel puțin două căni de cafea cu cafeină pe zi.

Interesant este că unele dintre date au indicat faptul că aportul de cafea decofeinizată poate fi legat de un risc mai mare de insuficiență cardiacă, oferind indicii despre rolul cofeinei în sănătatea inimii. Cu toate acestea, autorii subliniază că pot exista alți factori de stil de viață implicați în acest efect, deci ar fi nevoie de studii suplimentare.

Cafeaua poate într-adevăr să protejeze inima?

Acest raport este doar ultimul dintr-o serie de cercetări care au găsit corelații pozitive între consumul de cafea și sănătatea inimii. Cercetătorii au subliniat faptul că studiul Framingham Heart (unul dintre cele trei care au fost evaluate în acest raport) a constatat că adulții în vârstă care au băut orice cantitate de cafea cu cofeină au înregistrat o reducere cu 43% a decesului cauzat de bolile coronariene, comparativ cu cei care nu consumau cafea deloc.

În plus, o revizuire² extensivă din 2017 a peste 200 de meta-analize a găsit o legătură între creșterea consumului de cafea și o probabilitate mai mică de deces din cauza bolilor cardiovasculare și a altor cauze. Și o revizuire din 2014 publicată tot în jurnalul Circulation, care a analizat alte 53 de studii, a constatat că persoanele care au băut 3-5 căni de cafea pe zi au avut un risc semnificativ mai scăzut de boli cardiovasculare comparativ atât cu cei care au băut mai puțină cafea sau deloc, cât și cu cei care beau șase sau mai multe căni de cafea zilnic.

Cum e bine să se consume cafeaua pentru a profita de beneficiile ei?

Oamenii de știință spun că beneficiile cafelei pentru sănătate se pot observa dacă este băută ca atare, simplă, fără zahăr și lapte, deoarece aceste ingrediente adăugate îi anulează beneficiile. Decât să se bea cafea cu zahăr și lapte, mai spun aceștia, este mai sănătos să nu se bea deloc și să se aleagă alte băuturi sănătoase (apă, ceai de plante neîndulcit, smoothie de legume și fructe fără zahăr adăugat).

Cine nu ar trebui să bea cafea?

Deși consumul de cofeină poate fi sigur pentru adulți, nu este o idee bună să fie consumată de copii. La fel, adolescenții și adulții tineri trebuie să fie avertizați cu privire la aportul excesiv de cofeină și amestecul cofeinei cu alcool și diverse medicamente. De asemenea, gravidele sau femeile care încearcă să rămână însărcinate, precum și cele care alăptează ar trebui să discute cu medicii lor despre limitarea consumului de cofeină la mai puțin de 200 mg pe zi.

Chiar și în rândul adulților, consumul intens de cofeină poate provoca reacții adverse neplăcute: durere de cap, insomnie, nervozitate, iritabilitate, urinare frecventă sau incapacitate de a controla urinarea, bătăi rapide ale inimii, tremurături. 

Cofeina poate să nu fie o alegere bună pentru persoanele care sunt extrem de sensibile la efectele sale sau care iau anumite medicamente. Amestecarea cofeinei cu efedrina, de exemplu, poate crește riscul de hipertensiune arterială, atac de cord, accident vascular cerebral sau convulsii. Teofilina, un medicament utilizat pentru deschiderea căilor respiratorii bronșice, tinde să aibă unele efecte asemănătoare cofeinei. Așadar, administrarea acestuia cu cafea ar putea crește riscul de efecte adverse ale cofeinei, cum ar fi greața și palpitațiile. Și echinacea, un supliment utilizat pentru a preveni răcelile sau alte infecții, poate crește concentrația de cofeină din sânge și efectele neplăcute ale cofeinei.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografe: 
Circulation - Association Between Coffee Intake and Incident Heart Failure Risk
https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCHEARTFAILURE.119.006799
1. Studiul „Association Between Coffee Intake and Incident Heart Failure Risk”, apărut în Circulation: Heart Failure. 2021;14:e006799, https://doi.org/10.1161/CIRCHEARTFAILURE.119.006799, autori: Laura M. Stevens, Erik Linstead, Jennifer L. Hall, David P. Kao
Mayo Clinic - Caffeine: How much is too much?
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20045678
The BMJ - Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes
https://www.bmj.com/content/359/bmj.j5024
2. Studiul „Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes”, apărut în BMJ 2017; 359 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.j5024, autori: Robin Poole et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0