Care este legătura dintre anxietate și durerile de cap

Anxietatea și durerile de cap sunt frecvente și multe persoane se confruntă cu acest disconfort din când în când. În cazul persoanelor cu tulburări de anxietate, durerile de cap pot interfera cu somnul, cu relațiile fizice, cu activitățile de zi cu zi.

Pe lângă simptomele emoționale prin care se manifestă anxietatea, aceasta poate provoca simptome fizice, cum ar fi transpirații, bătăi rapide ale inimii, probleme digestive și dureri de cap.

De ce se confruntă cei cu anxietate cu dureri de cap frecvente

Când vine vorba de anxietate, durerile de cap pot fi atât un simptom, cât și o cauză. Cea mai frecventă formă de durere de cap se numește cefalee de tensiune. Aceasta:

  • provoacă, de obicei, dureri ușoare până la moderate, deși uneori pot deveni destul de severe;
  • se dezvoltă de obicei pe ambele părți ale capului;
  • poate fi însoțită și de durere sau rigiditate la nivelul umerilor și gâtului;
  • durează, de obicei, multe ore;
  • rareori împiedică desfășurarea activităților zilnice.
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cercetătorii explorează legătura dintre anxietate și tulburări de cap. Studiile au descoperit că persoanele care suferă frecvent de migrenă tind să fie diagnosticate cu anxietate și cu depresie mai des decât alte persoane 1

O migrenă:

  • provoacă, de obicei, o durere moderată până la severă;
  • se dezvoltă de obicei pe o parte a capului;
  • poate fi însoțită de greață, vărsături și sensibilitate la lumină;
  • poate dura ore sau chiar zile;
  • poate împiedica buna desfășurare a activităților zilnice;
  • poate apărea în urma tulburărilor de vedere, cum ar fi lumini intermitente sau un halou.

Cauze și factori declanșatori

Potrivit specialiștilor, 20% dintre persoanele cu migrenă episodică și 30–50% dintre cei cu migrenă cronică suferă și de anxietate. Un studiu din 2016 a descoperit că micii pacienți cu anxietate aveau riscul de a se confrunta cu mai multe dureri de cap decât copiii care nu fuseseră diagnosticați cu anxietate. Cercetătorii au concluzionat, de asemenea, că simptomele anxietății au fost mai severe în rândul copiilor care aveau dureri de cap.

Comportamentele pe care oamenii le adoptă atunci când sunt stresați, cum ar fi menținerea gâtului într-o poziție tensionată, măcinarea dinților sau mestecarea gumei de mestecat pot provoca o durere de cap puternică sau pot declanșa un episod de migrenă.

Mai mult, specialiștii cred că între anxietate și durerile de cap există o legătură cu modul în care funcționează creierul. Celulele din creier care controlează starea de spirit, somnul și durerea folosesc o substanță chimică numită serotonină pentru a-și transmite mesaje între ele. Când ne confruntăm cu migrene, aceste celule devin mult mai active decât în mod normal. Asta modifică nivelul serotoninei, ceea ce poate duce la anxietate.

Pe măsură ce medicii învață mai multe despre legătura puternică dintre apariția durerilor de cap și anxietatea, ei încearcă să recomande tratamente eficiente pentru ambele afecțiuni. 

Ar mai trebui să știi și că durerea de cap este un simptom comun al diferitelor tipuri de anxietate, cum ar fi tulburarea de anxietate generalizată. Aceasta este o afecțiune din cauza căreia îți faci griji constant, împiedicându-te să-ți controlezi anxietatea.  

Alți declanșatori ai cefaleei, care au legătură cu anxietatea, sunt:

  • somnul insuficient;
  • consumul excesiv de alcool;
  • stresul;
  • modificările hormonale, cum ar fi cele care apar din cauza medicației sau la începutul menstruației;
  • consumul anumitor alimente: ciocolata, cofeina și vinul roșu.
  • tulburări de vedere.

Tratament și soluții pe care le poți pune în aplicare acasă 

Opțiunile de tratament pentru tulburările de anxietate și durerile de cap includ medicamente, terapie și remedii pe care le poți pune în aplicare la domiciliu. Persoanele cu anxietate pot apela la un psiholog în gestionarea anxietății. Pe lângă recomandarea terapiei, un medic poate prescrie unul dintre următoarele tratamente:

Antidepresive: medicii le folosesc adesea ca tratament de primă linie pentru a-i ajuta pe cei cu anxietate să se simtă mai bine;
Medicamente anti-anxietate: Acestea includ medicamente, cum ar fi benzodiazepinele, cu efect tranchilizant.
Beta-blocante: medicii ar putea prescrie aceste medicamente pentru hipertensiune arterială care apare ca simptom fizic a anxietății, cum ar fi tremurul și accelerarea bătăilor inimii;

Migrenele necesită deseori medicamente pe bază de prescripție medicală, care pot fi administrate în momente diferite. De exemplu, multe dintre acestea ar putea fi administrate:

  • zilnic pentru prevenire migrenelor;
  • la debutul simptomelor, pentru a stopa o migrenă.

Alte practici care sunt de ajutor în gestionarea atât a durerilor de cap, cât și a anxietății sunt: 

  • Relaxarea: yoga, exerciții de respirație, relaxare musculară - toate acestea sunt metode care vin în ajutorul celor care vor să învețe cum să reducă răspunsul fizic la stres.
  • Terapia cognitivă comportamentală: Această practică îi ajută pe cei care au nevoie să învețe noi moduri de a gândi și de a reacționa la provocări, inclusiv durerea și anxietatea.
  • Grupuri de sprijin: Consilierea între colegi poate fi de ajutor pentru persoanele aflate în multe situații diferite, inclusiv pentru cei care trăiesc cu anxietate și dureri cronice.
  • Acupunctura. Studiile sugerează că această terapie poate reduce numărul de dureri de cap și le poate scădea intensitatea.

Când e indicat să ajungi la medic

Oamenii care se confruntă cu anxietate, dureri de cap sau o combinație a celor două trebuie să meargă la un consult de specialitate dacă durerea de cap:

  • se declanșează brusc și este neobișnuit de severă;
  • se dezvoltă după o lovitură la cap;
  • durerea de cap este însoțită de febră, dificultăți de vorbire, confuzie sau gât rigid;
  • durerea continuă să se înrăutățească;
  • împiedică buna desfășurare a activităților zilnice.

Poți să previi declanșarea durerilor de cap?

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Specialiștii spun că da, poți să previi apariția durerilor de cap. Modificarea stilului de viață te pot ajuta să eviți apariția acestora:   

  • Învață să gestionezi stresul;
  • Fă regulat mișcare. Se pare că exercițiile care fac ca inima să-ți bată mai repede, adică cresc ritmul cardiac, pot împiedica apariția durerilor de cap;
  • Încearcă să dormi cel puțin 7-8 ore pe noapte. 
  • Adoptă o alimentație sănătoasă și echilibrată;
  • Redu consumul de alcool. 


 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul „Study Summary: Links Among Depression, Anxiety, and Headache Frequency in Patients With Migraine”, publicat în American Journal of Managed Care, autori: Chu HT, Liang CS, Lee JT, et al. A
Anxiety and Depression Association of America - Headaches
https://adaa.org/understanding-anxiety/related-illnesses/headaches

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0