Sfaturi pentru pregătirea corpului pentru sarcină

Dacă te gândești să rămâi însărcinată în viitor sau planifici în momentul de față o sarcină, este bine să ai în vedere mai multe aspecte, pe lângă creșterea șanselor de fertilitate, iar printre acestea se numără și pregătirea propriului organism pentru găzduirea viitorului bebeluș. Deși, din punct de vedere logistic, lucrurile par destul de simple, acestea se pot complica pe măsură ce iei în calcul perioadele de ovulație, vârsta și potențialele probleme de fertilitate. 

DOC EXPERT INSIGHTS

Atunci când încerci să rămâi însărcinată, procesul poate fi copleșitor, în anumite momente, și e posibil să începi să te simți depășită de situație. Cu toate acestea, sunt o mulțime de factori aflați în controlul tău. Prin urmare, dacă te gândești să faci un copil, poți începe prin a-ți pregăti corpul, lucru care te va ajuta foarte mult în acest proces. Poți începe cu câteva luni înainte și ține cont de următoarele cinci priorități. 

1. Menține-ți corpul la o greutate optimă

Un indice de masă corporală normal este important pentru sănătate în general, dar devine esențial atunci când îți propui să faci un copil. Kilogramele în minus sau cele în plus pot afecta șansele tale de a concepe un copil și uneori sunt legate de probleme de infertilitate. În timp ce multe femei subponderale sau supraponderale nu au probleme în a rămâne însărcincate, problemele de ovulație apar mai des în aceste două categorii. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Astfel, un indice de masă corporală situat între 19 și 24 este considerat normal. Ce se află sub 19 sau peste 24 intră la categoria de sub sau supraponderabilitate. 

De obicei, un indice de 18.5 poate cauza dereglări ale ciclului menstruale și opri procesul de ovulație. Un indice mai crescut de 24, care sugerează supraponderabilitate poate, de asemenea, da dereglări de menstruație și împiedica ovulația. Totodată, femeile supraponderale cu ovulație normală pot întâmpina dificultăți în a rămâne însărcinate, deci ovulația nu este singurul factor de luat în calcul, ci și celelalte probleme fiziologice care vin cu o greutate anormală. 

Dacă te confrunți cu probleme de greutate, discută cu medicul curant înainte de a începe planificarea unei sarcini. 

2. Adoptă o alimentație corectă

Un regim alimentar sănătos asigură o greutate normală, dar este important de reținut că aportul nutritiv este un aspect separat și deosebit de important, care contribuie la sănătatea organismului. 

Așadar, o alimentație bogată în fructe, legume, proteine slabe, cereale integrale și lactate promovează sănătatea și buna funcționare a corpului și, desigur, a sistemului reproducător. Conform specialiștilor, este foarte important să suplimentezi aportul de nutrienți esențiali atunci când încerci să rămâi însărcinată. 

Printre cei mai importanți nutrienți se numără acidul folic și calciul. Femeile care se pregătesc de sarcină ar trebui să consume 400 mg de acid folic pe zi. Această vitamină poate fi preluată din legumele cu frunze verzi, fructele citrice, leguminoasele și cerealele îmbogățite cu acid folic. Poți opta și pentru supliment alimentar cu acid folic. 

Calciul este la fel de important. Ai nevoie de cel puțin 1000 mg de calciu pe zi, aport pe care îl poți obține din lapte degresat, iaurt, legume cu frunze verzi și brânză tofu. 

De asemenea, poți încerca suplimente alimentare prenatale, în special cele bogate în DHA. Medicul îți poate recomanda o serie de vitamine prenatale, în funcție de nevoile corpului tău. Vorbește cu medicul tău despre cantitatea zilnică ideală de vitamine pentru tine, înainte de a începe să îți planifici sarcina. 

3. Limitează consumul de cofeină și alcool

Un alt aspect important de luat în considerare este consumul de cafea și alcool. Este recomandat să te limitezi la maxim 300 mg de cafea pe zi. Deși nu s-a stabilit o legătură clară între consumul de cafea și fertilitate, anumite cercetări sugerează că aceasta poate da probleme de reproducere sau determina nașterea prematură. 

În ceea ce privește consumul de alcool, și acesta trebuie limitat în perioada de preconcepție. Un număr tot mai mare de cercetări indică faptul că alcoolul ar putea avea un impact negativ direct asupra fertilității femeii. Așadar, în timp ce un consum moderat de alcool, adică mai puțin de cinci băuturi alcoolice pe săptămână, nu pare să aibă un efect dăunător, alcoolul consumat frecvent și în exces poate afecta șansa de a rămâne însărcinată și chiar dăuna dezvoltării fătului. 

Dacă obișnuiești să bei mai multe cești de cafea pe zi sau să consumi alcool în mod frecvent, e o idee bună să începi să rărești consumul în perioada de preconcepție. Acest lucru va ajuta corpul să se adapteze treptat la lipsa aportului de cofeină sau alcool și îți va fi mult mai ușor să renunți complet la aceste băuturi când vei rămâne însărcinată. 

4. Practică sport în mod regulat

Nu vei fi doar mai în formă atunci când vei rămâne însărcinată, ci îți va fi și mai ușor la naștere. În plus, practicarea de activitate fizică moderată poate spori șansele de a rămâne însărcinată. 

Mai multe cercetări sugerează că exercițiul fizic susținut, dar moderat, cum ar fi mersul pe jos sau plimbatul cu bicicleta, ajută la scăderea timpului de concepere – deci ai putea rămâne însărcinată mai ușor. 

Totodată, sportul te va ajuta să îți reintri în formă mult mai repede, mai ales dacă te confrunți cu kilograme în plus. 

Există multe legături în activitatea fizică și fertilitate, însă acestea trebuie cercetate în mai multe studii clinice ample. Este recomandat să vorbești cu medicul curant despre orice nelămuriri legate de practicarea sportului înainte sau în timpul sarcinii. Uneori, efortul intens poate impacta și procesul de reproducere, deci apelează mai întâi la un specialist care îți poate indica un nivel de efort potrivit pentru scopul tău. 

Dacă nu obișnuiești să faci sport în mod regulat, poți începe cu 30 de minute zilnice de plimbare sau exerciții aerobice ușoare. 

5. Renunță la fumat

Este un fapt binecunoscut că fumatul poate cauza numeroase probleme de sănătate, cum ar fi boli de inimă, cancer la plămâni și atacuri vasculare cerebrale. Din păcate, fumatul poate scădea semnificativ și șansele de a rămâne însărcinată. Riscul de probleme de fertilitate crește odată cu numărul de țigări fumate în fiecare zi. Dacă ești fumătoare, e o idee bună să renunți la acest obicei cât mai devreme. 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
WebMD - Get Your Body Baby-Ready
https://www.webmd.com/baby/body-baby-ready#2 
Healthline - Preparing for Pregnancy: 5 Things You Can Do to Get Your Body Ready
https://www.healthline.com/health/pregnancy/tips-to-get-your-body-ready-for-pregnancy 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0