Tulburarile de somn la adolescenti - cum pot fi remediate

Tulburarile de somn sunt adesea vinovate pentru irascibilitatea, lipsa de concentrare, tristetea sau hiperactivitatea adolescentilor. De multe ori, insa, parintii nu sunt atenti si nu observa problemele copilului adolescent cu somnul. Iata care sunt tulburarile de somn care pot da batai de cap adolescentilor, precum si metodele prin care acestea pot fi combatute!

In medie, un adolescent are nevoie de 8 ½ - 9 ½ ore de somn pe noapte. Asta inseamna ca, daca tanarul se culca la 10 dimineata, ar trebui sa se trezeasca la 7. Insa programul haotic al adolescentilor, care isi petrec noptile jucandu-se jocuri video sau stand pe retelele sociale, scurteaza de multe ori programul de somn.

Cele mai frecvente tulburari ale somnului intalnite la adolescenti

Insomnia – incapacitatea de a adormi este cauzata, de cele mai multe ori, de stres. Asadar, daca adolescentul este in perioada examenelor sau a trecut prin momente dificile, insomnia poate sa apara. Alte cauze ale insomniei pot fi: boli, anumite tratamente medicamentoase care au un asemenea efect advers ori abuzul de substante. Este normal ca adolescentul sa se confrunte uneori cu insomnii, insa daca tulburarile somnului persista mai bine de o luna, vorbim deja de insomnie cronica.

Totodata, in perioada adolescentei poate aparea si insomnia psihofiziologica, adica insomnia cauzata de grijile excesive privind lipsa somnului si oboseala de a doua zi.

Cosmarurile – in perioada adolescentei pot aparea cosmarurile mai des decat in alte perioade. Iar cosmarurile frecvente afecteaza calitatea somnului. De cele mai multe ori, factorii emotionali precum stresul si anxietatea stau la baza aparitiei cosmarurilor.

Somnambulismul – cu toate ca somnambulismul este mai des intalnit in randul copiilor, poate aparea si la adolescenti. De regula, tendintele somnambule apar atunci cand tanarul este bolnav, are febra sau nu se odihneste bine.

Apneea in somn – apneea implica oprirea temporara a respiratiei. De multe ori apare din cauza amigdalelor marite, insa conditii precum supraponderalitatea sau chiar obezitatea favorizeaza aceasta problema.

Acestea sunt doar cateva dintre tulburarile de somn care apar in randul adolescentilor.  Pentru diagnosticarea corecta a problemei copilului tau adolescent, apeleaza la ajutorul unui medic.

Cum iti dai seama daca adolescentul are probleme cu somnul

  • Tanarul nu doarme 8-9 ore pe noapte.
  • Tanarul pare vesnic obosit, mai ales dimineata.
  • Adolescentul are cearcane, este irascibil si mereu se plange ca e obosit.
  • Adolescentul petrece mult timp pe telefon dupa ce se intinde in pat, seara.
  • Tanarul incepe sa aiba performante tot mai slabe la scoala, dar si la capitolul sporturi.

 

Cum sa remediezi tulburarile de somn ale adolescentului

In primul rand, in calitate de parinte trebuie sa te asiguri ca tulburarile de somn nu ascund o problema mai grava, fie ea fizica sau psihica.

Apoi, poti folosi urmatoarele strategii:

  • Nu il lasa pe adolescent sa doarma pana tarziu pentru a recupera somnul pierdut cu o noapte inainte. Trezeste-l zilnic la aceeasi ora si incearca sa il convingi ca trebuie sa se culce la o ora fixa in fiecare seara.
  • Aeriseste-i camera si trage-i draperiile dimineata. Seara, acopera geamurile cu draperiile, astfel incat sa reduci intensitatea luminii.
  • Nu il lasa pe tanar sa doarma mai mult de 30-45 minute pe timpul zilei.
  • Nu ii permite tanarului sa consume cafea.
  • Asigura-te ca adolescentul practica sport in fiecare zi.

 

Daca niciuna dintre aceste metode nu functioneaza si adolescentul nu isi rezolva problmele cu somnul, e indicat sa apelezi la ajutorul unui specialist. Un psiholog si cateva sesiuni de terapie cognitiv comportamentala vor ajuta adolescentul sa isi rezolve problema cu somnul.

O dieta echilibrata, un stil de viata sanatos si lipsa exceselor previn tulburarile de somn, asa ca e important sa il inveti pe copilul aflat in perioada adolescentei cat de important este sa traiasca armonios.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0