Copilul tău nu doarme? 17 cauze posible

Copiii mai mici sau mai mari nu dorm dintr-o mulțime de motive, printre care faptul că nu au o rutină a somnului bine stabilită sau pentru că le e teamă de întuneric.

Copilul este prea mic

Puțini bebeluși dorm toată noaptea imediat după naștere. În general, în primele două luni de viață, nou-născuții dorm, se trezesc și iar dorm la diverse intervale de timp, însumând un total de 12-18 ore de somn (zi plus noapte). Majoritatea bebelușilor ajung să doarmă aproape toată noaptea când se apropie de vârsta de 9 luni. Dar chiar și atunci, „toată noaptea” ar putea însemna doar cinci-șase ore la rând.

Copilul nu știe să adoarmă singur    

Dacă legeni bebelușul zilnic pentru a-l face să adoarmă, el nu va învăța să adoarmă singur. În schimb, va plânge pentru a obține ceea ce îl ajută să doarmă - și anume, legănatul cu care l-ai obișnuit. Pune-l la culcare când e somnoros, ca să învețe să adoarmă de unul singur, chiar dacă apoi se trezește în miez de noapte.

Nu are o suzetă sau un ursuleț

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Uneori, a avea un obiect special în apropiere poate ajuta un copil mic să adoarmă. O suzetă poate fi utilă în cazul unui bebeluș sau un animăluț de pluș pentru copiii mici, dar puțin mai mari decât un sugar.

Este foarte obosit

Copiii și preșcolarii au nevoie de 11 până la 14 ore de somn la fiecare 24 de ore, incluzând somnul de noapte și cel de după-amiază. Rutina este cheia, așa că setează-i ore clare pentru culcare, trezire, prânz, mese și joacă.

Suferă de anxietatea de separare

Este normal ca un copil mic să treacă prin această fază. Încearcă să nu-l încurajezi cu multe discuții, cântece sau alte activități. La aproximativ 6 luni, poți ajuta copilul să adoarmă singur la loc dacă se trezește. Atâta vreme cât nu pare bolnav, vorbește-i în șoaptă și masează-l ușor pe spate, dar fără să-l iei în brațe. O lumină de noapte le poate aduce confort copiilor mici care se tem de întuneric.

Copilul nu are o rutină de culcare

A face aceleași lucruri în fiecare seară înainte de culcare ajută copilul să știe că este timpul să meargă la somn. Creează, așadar, o rutină de culcare pentru a se relaxa. De exemplu, în fiecare seară îi poți face baie, apoi îi citești o poveste, după care îl pui la culcare în camera lui. Specialiștii spun e indicat să începi să îi construiești această rutină încă de la vârsta de 4 luni.

Copilul amână ora de culcare

Unii copii fac tot ce pot ca să întârzie ora de culcare (îți cer să le spui mai multe povești, vor să mănânce ceva etc.). E bine să nu te lași impresionat de tertipurile lor: fii amabil, dar ferm în respectarea rutinei de culcare.

Nu doarme suficient după-amiaza

Dacă nu dorm suficient de mult în timpul zilei, copiii mici pot avea probleme să adoarmă seara. Majoritatea copiilor preșcolari au nevoie să doarmă și după-amiaza.

Suferă de apnee obstructivă în somn

Deși această problemă apare rar la copii, unii dintre ei nu pot dormi pentru că se confruntă cu căi respiratorii blocate, amigdale mărite sau vegetații adenoide (polipi). Copiii cu apnee în somn sforăie puternic, au respirație grea și somn neliniștit. Această problemă afectează aproximativ 1 din 100 de copii și este mai frecvent întâlnită între 3 și 7 ani. Tratamentul include intervenția chirurgicală sau o mască nazală pe care copilul să o poarte noaptea.

Copilul sforăie

Aproximativ 1 din 10 copii sforăie. Acest lucru se întâmplă din mai multe motive, inclusiv apnee în somn, alergii sezoniere, oboseală, răceală sau un sept deviat. Dacă somnul lor este bun, probabil că medicul pediatru nu va trata sforaitul. În cazul în care copilul nu doarme bine noaptea din cauza problemelor de sforăit sau de respirație, e timpul să ceri sfatul medicului.

Visează urât

Ocazional, și copiii au coșmaruri. Acest lucru este normal, iar majoritatea viselor urâte sunt inofensive. Calmează-ți copilul dacă se trezește pentru că visează urât și asigură-i o rutină liniștitoare seara. Dacă este în continuare chinuit de coșmaruri, discută cu medicul pediatru.

Suferă de somnambulism

Unii copii pot merge, vorbi, se pot așeza în pat sau pot face alte lucruri în timp ce sunt perfect adormiți. Ochii lor pot fi deschiși, dar ei nu sunt conștienți de ceea ce fac. Majoritatea copiilor depășesc această situație până ajung la adolescență. Specialiștii recomandă să nu trezești un copil somnambul, pentru a nu-l speria, ci să-l îndrumi ușor înapoi spre patul lui. Ai grijă să încui ușa de la intrare și să îndepărtezi obiectele care l-ar putea răni dacă umblă prin casă în timpul somnului.

Suferă de alergii sau de astm

Copilul poate fi împiedicat să doarmă și de unele probleme de sănătate. Nasul inflamat din cauza alergiilor, a răcelilor sau a astmului îi poate îngreuna respirația. De asemenea, colicile, refluxul acid sau durerile de dinți pot să îi tulbure somnul. În acest caz, e bine să duci copilul la medicul pediatru pentru un consult.

Somnul îi este afectat de unele medicamente

Unele medicamente pentru răceală, alergii sau ADHD pot afecta somnul copilului. Dacă aceasta este situația, cere sfatul medicului pediatru pentru a vedea dacă schimbarea medicamentului sau a dozei poate fi utilă.

Aude zgomote din afara camerei sau are ecrane în cameră

Pentru a crea un spațiu potrivit pentru somn, camera copilului trebuie să fie în principiu întunecată pe timpul nopții (unii copii au nevoie de o mică lumină de noapte, ceea ce este în regulă). Copilul trebuie să doarmă noaptea în haine ușoare și confortabile, iar camera trebuie să fie liniștită (închide ușa dacă cel mic poate auzi un televizor sau oameni discutând tare în altă parte a casei). Nu îi pune în dormitor nici televizor, și nici calculator cât e mic.

Copilul este stresat

Stresul poate afecta somnul copiilor. Ajută-i să se relaxeze cu o baie caldă și o rutină calmă la culcare. De asemenea, discută cu ei în timpul zilei despre lucrurile care îi deranjează, astfel încât să nu le afecteze somnul. După vârsta de un an, le poți da și un sirop pe bază de passiflora și roiniță, care să le inducă o stare de relaxare și de calm pe timpul zilei și care să le favorizeze somnul nocturn.

A ajuns la adolescență

Dacă ai un copil care se apropie de adolescență, e bine de știut că ciclul lui de somn se schimbă (seara este mai alert, iar dimineața mai somnoros). Lasă-l să-și facă temele seara, dacă se simte confortabil așa și să doarmă mai mult dimineața, dacă programul școlar îi permite. Adolescenții au nevoie de cel puțin 8,5 ore de somn.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Sleep Foundation - Children and Sleep
https://www.sleepfoundation.org/articles/children-and-sleep
NHS - Healthy sleep tips for children
https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/healthy-sleep-tips-for-children/

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0