Somnul îi ajută pe adolescenți să facă față mai ușor stresului social [studiu]

Pe lângă faptul că îi ajută să nu adoarmă la ore, un somn bun le este de folos adolescenților în rezolvarea situațiilor sociale stresante.

Un nou studiu¹ al Universității de Stat din Michigan a descoperit că un somn bun le face bine adolescenților: pe lângă faptul că îi ajută să rămână atenți la ore, un somn adecvat îi poate ajuta să facă față unor situații sociale care îi scot din rutina lor. Acesta este primul studiu care identifică felul în care somnul ajută adolescenții să facă față stresului.

Studiul, care s-a concentrat pe elevii de clasa a noua, a constatat că un somn adecvat le permite adolescenților să facă față mai bine discriminării și provocărilor asociate cu prejudecățile etnice sau rasiale. De asemenea, îi ajută să rezolve problemele mai eficient și să caute sprijin atunci când se confruntă cu dificultăți.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Rezultatele obținute în urma acestui studiu au implicatii importante, consideră oamenii de știință implicați. Înțelegerea modului în care somnul îi ajută pe adolescenți să facă față mai bine situațiilor sociale neobișnuite ar putea elucida modul în care promovarea unui somn bun (în condițiile în care mulți tineri tind să piardă o parte din noapte pe internet și pe rețelele sociale) poate îmbunătăți adaptarea adolescenților la viața de liceu - care, după cum știm cu toții, vine cu multe provocări.

În comparație cu adulții și copiii, elevii de liceu prezintă un risc deosebit de somn insuficient nu doar din cauza programelor aglomerate, ci și a stresului social crescut, care le tulbură odihna. Tranziția de la școala generală la liceu vine, de asemenea, cu mai multă diversitate în cea ce privește relațiile lor sociale și locurile în care ajung să-și petreacă timpul din afara școlii.

Asociere între un somn bun și rezolvarea situațiilor dificile

Prin intermediul acestui studiu, cercetătorii au dorit să evidențieze efectul pe care somnul îl are asupra combaterii discriminării. Au descoperit că dacă un adolescent a avut o noapte bună în ceea ce privește somnul, el este capabil să facă față mai ușor experiențelor dure, cum ar fi discriminarea.

Deși acest studiu nu a analizat somnul ca urmare a discriminării, cercetătorii au identificat influența discriminării asupra somnului din aceeași zi în alte studii. Aceste studii au arătat că, în zilele în care adolescenții au trecut prin discriminări etnice sau rasiale, aceștia au dormit mai puțin și le-a luat, de asemenea, mai mult timp pentru a adormi.

Participanții la studiu au purtat un actigraf (un fel de ceas de mână), care a urmărit activitățile fizice la intervale de un minut și a determinat starea lor de veghe, în fiecare zi timp de două săptămâni. Elevilor li s-a cerut, de asemenea, să completeze un sondaj în fiecare zi înainte de culcare, raportând experiențele lor din timpul zilei, cum ar fi discriminarea etnică sau rasială, modul în care au răspuns la stres și starea lor psihică.

O constatare a studiului a fost că nu părinții, ci colegii au fost sprijinul imediat al adolescenților nevoiți să facă față discriminării. Acest lucru nu ar trebui să fie surprinzător, având în vedere că nu părinții, ci colegii sunt martori direcți și implicați în ce se întâmplă la școală, inclusiv în situațiile de discriminare și deci, dacă această problemă apare, colegii sunt cei care le acordă sprijin tinerilor afectați.

Cum se obține un somn bun

Cu toate acestea, părinții au un rol important în a-și ajuta copiii să facă față atât unui somn tulburat, cât și situațiilor sociale. Deși se poate dovedi un demers dificil, dincolo de asigurarea că tinerii dorm cele opt ore recomandate de specialiști, părinții trebuie să fie atenți și la calitatea somnului copiiilor, care este la fel de importantă.

Acest lucru înseamnă, în primul rând, că părinții trebuie să îi încurajeze pe adolescenți să discute cu ei despre ce probleme întâmpină peste zi. Apoi, să îi facă să conștientizeze importanța alegerii unei ore potrivite la care să meargă la culcare, a limitării utilizării telefonului și laptopului până în ultima clipă înainte de somn și a creării unui mediu propice somnului liniștit (cameră bine aerisită, întunecoasă și în care să nu se audă zgomote). 

Chiar dacă în weekend se pot duce la culcare puțin mai târziu și pot dormi dimineața cu o oră mai mult decât în zilele de școală, e bine ca adolescenții să înțeleagă importanța unui program sănătos de somn, pe care să îl respecte pe cât posibil și mai târziu, în viața de adult.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Medical Xpress - How sleep helps teens deal with social stress
https://medicalxpress.com/news/2020-02-teens-social-stress.html
1 Studiul „Sleep Facilitates Coping: Moderated Mediation of Daily Sleep, Ethnic/Racial Discrimination, Stress Responses, and Adolescent Well‐Being”, apărut în Child Development (2019). DOI: 10.1111/cdev.13324, autori: Yijie Wang et al. 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0