Care sunt aditivii periculoși pentru copii

Legumele, fructele, carnea de calitate și lactatele sunt alimente care nu trebuie să lipsească din alimentaţia unui copil. Iar aditivii alimentari trebuie evitați, mai ales în primii ani de viață.

Există sute de aditivi alimentari adăugați la alimentele pe care le consumăm zi de zi. Unii dintre ei sunt considerați siguri, în timp ce alții sunt interziși în anumite țări, dovadă că aceștia nu pot fi considerați întru total siguri. Aditivii alimentari includ conservanți, coloranți și arome și sunt adesea menționați sub formă de numere pe etichetele alimentelor. Aceștia le pot cauza copiilor probleme precum astmul, hiperactivitatea și diverse tulburări de comportament.

10 aditivi periculoși pentru copii

Deși pe piață există mulți aditivi suspecți, aceștia sunt cei mai importanți 10 aditivi care nu trebuie introduși în alimentația copiilor:

102 Tartrazină, colorant alimentar galben-portocaliu

Acest aditiv se găsește în acadele, băuturi răcoritoare, în prăjiturile de cofetărie, în iaurturile cu fructe, în gemuri din comerț, în gumă de mestecat, în jeleuri și înghețate din comerț. Consumul de alimente care conțin acest colorant poate duce la comportament agresiv și alte tulburări comportamentale, dificultăți de învățare și concentrare, depresie, dureri de cap, insomnie, astm și neurotoxicitate.

110 Sunset Yellow, colorant alimentar

Se regăsește în diverse produse de supermarket precum înghețată, gem, dulciuri, diferite băuturi și supe instant. Consumat frecvent, poate cauza probleme de comportament, hiperactivitate, astm, rinită, greață, vărsături și diaree.

122, colorant alimentar roșu

Acest aditiv poate fi prezent în produse din comerț precum dulceață, jeleu, acadele și alte alimente procesate. Consumul alimentelor care conțin E122 poate provoca tantrum, hiperactivitate, astm și reacții alergice.

123, colorant roșu-albăstrui

Se găsește de cele mai multe ori în dulceață și înghețată din comerț, produse de cofetărie, suc de fructe și alte băuturi gata preparate. Poate provoca hiperactivitate, erupții cutanate, astm, probleme hepatice și renale.

127, colorant alimentar roz-roșu

Acest aditiv se găsește în conservele de fructe, în biscuiți, cireșe glasate și pastă de dinți și poate duce la dificultăți de învățare, hiperactivitate, astm, poate să afecteze activitatea tiroidiană și este și un cunoscut xenoestrogen (perturbă echilibrul hormonal).

320, hidroxianisol butilat (antioxidant)

Aditivul cu acest număr se găsește în amestecuri de unt și ulei, lapte praf și piureuri instant. Poate cauza probleme respiratorii, imunitare, endocrine, afecțiuni ale pielii, ficatului, neurotoxicitate, dureri de cap, astm, insomnie, oboseală, depresie.

321, Hidroxitoluen butilat (antioxidant)

Acest aditiv este de obicei introdus în anumite uleiuri și în guma de mestecat. Consumul des poate duce la apriția unor probleme de sănătate precum dermatită, oboseală, comportament agresiv, astm, tulburări respiratorii, afecțiuni ale ficatului, pielii, rinichilor, imunitate scăzută și neurotoxicitate, migrene, dificultăți de învățare.

951 & 962 - aspartam (îndulcitor)

Aspartamul se găsește în guma de mestecat, în alimente îndulcite fără zahăr, băuturi răcoritoare, alimente și băuturi dietetice, produse de cofetărie îndulcite fără zahăr. Poate avea efecte nocive asupra sănătății, inclusiv astm, convulsii, pierderi de memorie, modificări de dispoziție, creștere în greutate, amețeli, dureri de cap, scleroză multiplă, dificultăți de respirație, agresivitate, depresie.

954 Zaharină (îndulcitor)

Zaharina este prezentă în diverse sosuri și topping-uri din comerț, gemuri, băuturi răcoritoare, jeleuri, îndulcitori de masă, sucuri de fructe și legume, supe instant. Poate provoca reacții alergice, toxicitate de dezvoltare, toxicitate reproductivă și insomnie.

Ce pot face părinții

Rămâne de datoria părinților să fie conștienți de alimentele pe care le consumă copiii și să le minimizeze aportul de aditivi din alimentația zilnică, prin citirea atentă a etichetelor. 

A prepara mâncăruri de la zero, cu ingrediente cât mai simple și mai naturale (cu legume proaspete, ouă de țară, carne provenită de la păsări crescute la curte etc.) este cel mai bun lucru pe care adulții îl pot face pentru a reduce aportul acestor substanțe chimice potențial dăunătoare. Fructele proaspete și lactatele cât mai simple sunt și ele indicate pentru copii (nu brânză topită și nu iaurt cu fructe din comerț).

De asemenea, pentru a avea grijă de sănătatea copiilor, se recomandă ca părinții să nu le ofere spre consum mezeluri, produse de fast-food și dulciuri din comerț, ci să le prepare acasă sandvișuri sănătoase cu brânzeturi de calitate, crudități și carne slabă, cartofi la cuptor (nu prăjiți), dulciuri ușoare cu fructe, lapte și miere.

În plus, pe cât posibil, e bine ca părinții să evite încălzirea alimentelor pentru copii la microunde, să nu folosească excesiv vase de plastic și să cumpere pentru cei mici săpunuri, creme și loțiuni cu ingrediente cât mai naturale, fără parabeni, ftalați și parfum.

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Natural Super Kids - TOP 10 ADDITIVES TO AVOID IN KIDS
https://naturalsuperkids.com/additives-to-avoid/
Harvard Health Publishing - Common food additives and chemicals harmful to children
https://www.health.harvard.edu/blog/common-food-additives-and-chemicals-harmful-to-children-2018072414326

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0