Prea multa vitamina D poate face rau - iata cum!

Stim deja ca deficitul de vitamina D ne poate cauza probleme, insa si excesul de vitamina D reprezinta un pericol pentru sanatate – iata de ce!

Organismul are nevoie de vitamina D pentru oase sanatoase, pentru regenerarea celulara, pentru un sistem imunitar puternic, precum si pentru reducerea inflamatiei.

Insa ca si in alte situatii, echilibrul este cuvantul de baza. Cu toate ca organismul are nevoie de vitamina D, supradoza poate avea efecte nedorite asa ca trebuie sa fim precauti si sa nu exageram.

Doza zilnica recomandata de vitamina D este intre 600 si 800 IU (n.r. unitati internationale) pe zi. Organismul absoarbe vitamina D din 3 surse: expunerea la soare, anumite alimente care contin aceasta vitamina, precum si din suplimente alimentare.

Expunerea la soare reprezinta o sursa importanta de vitamina D. Atunci cand pielea intra in contact cu lumina soarelui, vitamina D este produsa in organism. Pentru a beneficia de vitamina D de pe urma soarelui, trebuie sa ne expunem intre 5 si 30 de minute, de doua ori pe saptamana. Ideal ar fi sa o facem dimineata si seara, evitand astfel intervalul orar 10-16, in care radiatiile UV sunt la intensitate mare si pot fi periculoase.

 

 

In ceea ce priveste vitamina D provenita din alimente, pestele gras reprezinta o sursa importanta. Somonul, tonul, macroul si sardinele sunt surse bogate de vitamina D.

Suplimentele alimentare sub forma de capsule ofera, de asemenea, cantitatile necesare de vitamina D.

In ciuda faptului ca avem la dispozitie surse de vitamina D, exista situatii in care se instaleaza deficitul. Acestea apar in general din cauza urmatorilor factori: expunere limitata la soare, piele inchisa la culoare, varsta inaintata, afectiuni precum bolile inflamatorii intestinale, supraponderabilitatea, dietele ristrictive.

Simptome deficit de vitamina D

Uneori, deficitul de vitamina D nu cauzeaza simptome ani la rand.

Atunci cand se manifesta, deficitul de vitamina D are urmatoarele simptome:

  • Pierderea densitatii osoase, fracturi osoase frecvente ori osteoporoza
  • Slabiciune musculara
  • Schimbari bruste de dispozitie, anxietate sau depresie
  • Dureri cronice
  • Epuizare, oboseala extrema
  • Infertilitate
  • Tensiune mica ori hipertensiune

Vitamina D in exces

Atunci cand tratam deficitul de vitamina D, exista riscul sa exageram cu dozele administrare si sa avem de-a face cu o supradoza de vitamina D. Cu toate ca doza zilnica recomandata este de 600-800 de IU, organismul are o toleranta crescuta la exces, un aport de pana la 4000 IU pe zi fiind tolerat,

Insa atunci cand depasim aceasta doza zilnica recomandata, pot aparea probleme. Dieta si expunerea la soare nu pot duce la supradoza de vitamina D, insa suplimentele alimentare o pot face.

Iata ce reactii adverse poate avea vitamina D in exces:

Hipercalcemie – calciul in exces poate forma depozite pe artere, cauzand totodata si probleme renale.

Pietrele la rinichi – folosirea suplimentelor de calciu si de vitamina D in paralel creste riscul de formare a pietrelor la rinichi, mai ales in randul femeilor care au intrat la menopauza.

Risc crescut de cancer – excesul de vitamina D poate creste predispozitia pentru unele tipuri de cancer, printre care si cancerul pancreatic.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 1