Pericolul sedentarismului asupra sanatatii

Cand ne facem cu greu timp pentru viata personala, cand suntem stresati de problemele cotidiene si muncim mai mult de opt ore pe zi, ideea de a face sport pare iesita din context. Incepem sa mergem cu masina pe cele mai mici distante, devenim tot mai comozi si mai... sedentari. Insa sedentarismul poate lasa urme grave asupra sanatatii noastre.

Se recomanda ca in fiecare zi sa facem miscare cel putin 30 de minute. Putini sunt cei care stiu ca lipsa miscarii scurteaza viata. Mai multe studii au aratat ca persoanele care isi petrec mai mult timp asezate in fata ecranului au speranta de viata mai mica cu trei, pana la cinci ani.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mai mult, sedentarismul accelereaza rimul de imbatranire care, la randul sau, creste considerabil riscul aparitiei unor boli precum cancerul, osteoporoza, hipertensiunea sau diabetul de tip 2.

 

 

Printre efectele secundare ale sedentarismului se numara si problemele cardiovasculare si problemele de greutate.

In acest sens, daca munca ta presupune statul la calculator mai multe ore pe zi, este important ca, din cand in cand, sa te ridici pentru a face putina miscare. Acest simplu gest va reduce riscul de ateroscleroza si te va ajuta sa ai o inima mai sanatoasa.

Tot sedentarismul este vinovat si pentru cresterea apetitului, pentru ca neuronii hipotalamusului nu raspund la semnalele satietatii. Pe langa afectiunile de ordin fizic, sedentarismul provoaca si tulburari cognitive, pentru ca diminueaza capacitatea noastra de intelegere si ratiune. Daca nu ne miscam, creierul ramane, practic, fara energie, favorizand astfel tulburarile mentale si bolile neurovegetative.

In cazul barbatilor, pot aparea si probleme ale fertilitatii: din cauza sedentarismului se vor produce mai putin spermatozoizi si pot aparea probleme de erectie.

Statul pe scaun limiteaza numarul de calorii pe care le arzi

Activitatile tale de zi cu zi, precum statul in picioare si mersul tot ard calorii. Aceasta "cheltuiala" de energie este cunoscuta drept NEAT sau termogeneza activitatii de tipul non-exercitiilor (non-exercise activity thermogenesis), iar lipsa acesteia este un factor de risc important pentru cresterea in greutate.

Comportamentul sedentar, cum ar fi statul pe scaun sau pe canapea, implica un consum foarte mic de energie. Sedentarismul limiteaza caloriile pe care le arzi prin intermediul NEAT.

Pentru a intelege mai bine aceasta perspectiva, studiile arata ca persoanele care muncesc in agricultura pot sa arda pana la de 1000 de ori mai multe calorii pe zi in comparatie cu persoanele care au munca de birou. Asta deoarece muncitorii din ferme petrec mai mult timp mergand si stand in picioare (facand o munca fizica), in loc sa stea ore bune pe un scaun.

Cu cat stai jos mai mult, cu atat de ingrasi mai mult

Cand vine vorba de controlul greutatii, cu cat arzi mai putine calorii, cu atat ai sanse mai mari sa acumulezi kilograme. Tocmai de aceea comportamentul sedentar este atat de strans legat de obezitate.

De fapt, cercetarile arata ca indivizii obezi stau pe scaun, in medie, cu 2 ore mai mult in fiecare zi, in comparatie cu persoanele slabe.

Statul pe scaun este asociat cu decesul prematur

Datele observationale obtinute de la peste 1 milion de persoane arata ca, cu cat esti mai sedentar, cu atat ai sanse mai mari de deces prematur. De fapt, majoritatea persoanelor sedentare au un risc cu 22-29% mai mare de deces prematur.

Chiar si asa, desi majoritatea dovezilor sustin aceasta concluzie, un studiu nu a gasit nicio legatura intre timpul petrecut stand jos si mortalitatea generala.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sedentarismul este asociat cu imbolnavirea

Stilul de viata sedentar este in mod constant asociat cu mai bine de 30 de boli si afectiuni cronice. Acesta include o crestere cu 112% in privinta riscului de diabet de tip 2 si o crestere cu 147% in privinta riscului de boli cardiace.

Rezistenta la insulina, un factor important in diabetul de tip 2, a fost o zona de mare interes pentru oamenii de stiinta care studiaza sedentarismul. Studiile au aratat ca daca facem mai putin de 1500 de pasi pe zi sau daca stam jos perioade lungi de timp, fara sa reducem aportul de calorii, comportamentul acesta sedentar poate cauza o crestere majora a rezistentei la insulina.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0