Aveti hemoroizi? Grija la alimentatie!

Hemoroizii se pot acutiza in orice anotimp, insa medicii proctologi au constatat ca iarna are loc o crestere a solicitarilor, in mare parte din cauza alimentatiei, ce predispune la un tranzit intestinal deficitar.

Hemoroizii sunt niste dilatatii varicoase ale venelor din regiunea rectului. Se manifesta prin prurit, sangerare, durere, usturime. Nu intotdeauna sunt dilatatii prolabate (au suferit un prolaps; s-au deplasat de sus, in jos) la nivelul anusului, sunt si situatii in care raman in interiorul acestuia, insa simptomatologia este aceeasi.

Cum influenteaza alimentatia evolutia hemoroizilor

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Miscarea zilnica ajuta foarte mult in evitareea crizelor hemoroidale,  iar sedentarismul  din contra, deoarece favorizeaza constipatia. De aceea , daca nu ne miscam foarte mult, petrece ore in sir la birou apoi ne mutam in fotoliu sau canapea,  ar trebui sa evitam mancarurile grele traditionale, care de multe ori constau in combinarea carnii cu cartofi, sa ocolim asocierea cartofilor cu paine, paste albe si multe fainoase, in general, dar si cu orez alb, ori mesele frecvente in care abunda doar proteinele animale si grasimile animale.

In zilele friguroase sunt preferate mai degraba traditionalele ciorbe, cu multe legume, asociate cu iaurt si mamaliga, ce satura si ajuta tranzitul instestinal.

Cum consumam si preparam alimentele

Fasolea si varza sunt, de asemenea, alimente traditionale pe la noi pentru sezonul rece. In principal, acestea sunt ingrediente bogate in fibre, minerale, vitamine, insa proprietatile benefice sunt valorificate in anumite conditii – depinde cum sunt preparate!

Daca o portie de fasole gatita cat mai simplu reprezinta un aport sanatos de leguminoase si de fibre, in conditiile in care este inecata in ulei, ceapa si sunculita prajita, sau in combinatie cu o bucata de ciolan si, in plus, se consuma si cu paine, iahnia de fasole devine un fel de mancare caloric, ce stimuleaza excesiv secretiile biliare, se digera greu, baloneaza si aduce un aport mare de grasimi.

Varza este un crucifer laudat pentru calitatile sanogene, care, consumata frecvent, sub forma de salata proaspata, ori prelucrata termic foarte putin sau chiar murata, scade riscul de cancer de colon. Si muraturile in general, nu numai varza murata, sunt gustoase si sanatoase, datorita marii cantitati de probiotice, insa contin multa sare. Ar trebui desarate inainte de consum sau, daca nu avem cum sa o facem, sa ne asiguram ca am crescut consumul de apa – obligatoriu 2 litri de apa, pentru a evita cresterea tensiunii arteriale si constipatia.

Pacientii cu hemoroizi trebuie sa renunte si la mancarurile iuti si picante, si de asemenea, la alcool.

De ce avem nevoie de fibre

Folosirea laxativelor sub forma de fibre imbunatateste simptomele hemoroizilor, in special sangerarile anale.

Cauza hemoroizilor este neclara, dar se stie ca persoanele care sufera frecvent de constipatie, femeile insarcinate si femeile care au nascut recent au un risc crescut de a suferi de hemoroizi.

O analiza sistematica a literaturii de specialitate a aratat ca includerea fibrelor, ca laxativ, in dieta unei persoane a fost un mod eficient de a trata simptomele hemoroizilor.

Fibrele par sa functioneze foarte bine in cazul pacientilor cu hemoroizi mici, insa sa nu uitam ca acei pacientii cu forme mai grave ale hemoroizilor s-ar putea sa aiba nevoie de un tratament mai amplu, care ar putea implica si o interventie chirurgicala in zona afectata de dilatatiile venoase.

La capitolul preventie, specialistii spun ca riscul de a dezvolta hemoroizi este foarte mult redus atunci cand scaunul este mentinut cat mai moale. Acest lucru poate fi obtinut si cu ajutorul unei alimentatii sanatoase.

Faptul ca o persoana mananca din belsug alimente bogate in fibre, cum sunt fructele si legumele, precum si cerealele integrale, inseamna ca scaunul va fi aproape intotdeauna moale, iar constipatia va fi prevenita. In mod similar, faptul ca o persoana bea multe lichide peste zi, o ajuta sa mentina scaunele moi. Exista si o serie de suplimente alimentare pe baza de fibre care pot calma constipatia, insa nu uita sa ceri sfatul medicului tau in privinta acestora.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Retine: consumand alimente care sunt bogate in fibre dietetice, iti poti micsora riscul de a dezvolta hemoroizi pe viitor.

Surse excelente de fibre alimentare sunt:

•    graul intreg
•    orezul brun
•    terciul de ovaz (din fulgii de ovaz)
•    perele
•    morcovii
•    hrisca
•    taratele.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0