Exercițiile fizice, rol protector împotriva formelor grave de COVID-19?

Un studiu apărut în British Journal of Sports Medicine sugerează că exercițiile fizice de rutină pot ajuta pacienții care au COVID-19 să nu facă o formă gravă a bolii.

Despre beneficiile activității fizice există numeroase dovezi științifice; acestea susțin că mișcarea regulată ne ajută să trăim mai mult și mai sănătos și poate preveni sau încetini progresia multor boli, inclusiv afecțiuni cardiovasculare, cancer și demență. Ghidurile sanitare internaționale recomandă din acest motiv efectuarea a cel puțin două ore și jumătate de activitate fizică moderată pe săptămână.

În acest context, un studiu¹ care a fost publicat în aprilie 2021 în British Journal of Sports Medicine sugerează că exercițiile fizice obișnuite pot ajuta la protejarea persoanelor care s-au îmbolnăvit de COVID-19 de a face o formă gravă a bolii. Pentru acest studiu, cercetătorii au analizat date de la mai mult de 48.000 de adulți cu vârste de peste 18 ani care au avut COVID-19 confirmat de teste cândva între lunile ianuarie și octombrie ale anului 2020.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Exercițiile fizice par să protejeze persoanele bolnave de COVID-19 de la a dezvolta forme grave de boală

Toți participanții la studiu fuseseră pacienți într-o clinică mare din California timp de cel puțin șase luni înainte de a testa pozitiv pentru COVID-19 și aveau cel puțin trei măsurători legate de activitatea fizică în dosar. Concret, aceștia răspunseseră anterior la întrebări legate de câte zile pe săptămână fac exerciții fizice moderate până la intense și câte minute de sport fac pe săptămână.

Pentru studiu, participanții au fost împărțiți în trei categorii:

  • cei care au respectat în mod constant liniile directoare de activitate de cel puțin 150 de minute de exerciții fizice pe săptămână;
  • cei care au fost în mod constant inactivi; 
  • cei care au fost activi între 11 și 149 de minute pe săptămână.

Cercetătorii au analizat și alte caracteristici importante ale acestor 48.000 de pacienți, legate de vârstă, sex, etnie, dacă erau sau nu fumători, dacă aveau sau nu emfizem emfizem, obezitate, diabet, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare sau boli de rinichi, dacă erau imunocompromiși din orice motiv și dacă merseseră la secția de urgență sau fuseseră spitalizați în cele șase luni anterioare diagnosticului de COVID-19.

Cercetătorii au adunat toate aceste date pentru a calcula riscul asociat cu diversele forme de boală și a observa mai clar modul în care activitatea fizică în sine a fost asociată cu felul în care a evoluat boala COVID-19.

Potrivit autorilor studiului, rezultatele au fost remarcabile: persoanele care au fost în mod constant inactive au avut un risc semnificativ mai mare de spitalizare, internare la terapie intensivă și deces după diagnosticul de COVID-19 decât cele care au fost active timp de cel puțin 150 de minute pe săptămână. Și participanții care fuseseră activi timp de peste 10 minute pe săptămână aveau o anumită protecție împotriva formelor grave de COVID-19 și a decesului din această cauză, deși nu la fel de mare precum a celor care făceau 150 de minute de exerciții fizice săptămânal.

Oamenii de știință concluzionează că acest studiu este încă un motiv pentru a încuraja și promova activitatea fizică pentru toate categoriile de vârstă, atât în rândul persoanelor sănătoase, cât și al celor care suferă de anumite boli (atenție, bolnavii cronic trebuie să ceară sfatul medicului înainte de a se apuca de un program de sport).

Activitatea fizică regulată poate nu doar să ofere o protecție mai bună împotriva formelor grave de COVID-19, ci și multe alte beneficii. Cercetătorii subliniază că vaccinarea anti-COVID-19 oferă o protecție mult mai mare și este posibil ca vaccinarea plus exercițiile fizice să fie și mai eficiente împreună împotriva agravării acestei boli.

Riscul de COVID-19 în formă gravă este mai mare la anumite grupe de populație

Riscul de a dezvolta simptome severe de COVID-19 poate fi crescut la persoanele în vârstă și, de asemenea, la cele cu probleme grave de sănătate, cum ar fi afecțiunile cardiace sau pulmonare, sistemul imunitar slăbit, obezitatea sau diabetul. Acest lucru este similar cu ceea ce se observă și în cazul altor boli respiratorii, cum ar fi gripa. În timp ce fiecare dintre acești factori poate crește riscul apariției simptomelor grave de COVID-19, persoanele care au mai multe astfel de probleme de sănătate prezintă un risc și mai mare.

Prin urmare, poate fi util ca, pe lângă măsurile clasice de precauție împotriva îmbolnăvirii (vaccinare, purtarea măștii în interior și locuri aglomerate, spălarea corectă a mâinilor) să se țină cont și de faptul că exercițiile fizice pot fi o măsură de a evita îmbolnăvirea gravă de COVID-19.

Cum să devii mai activ, chiar dacă ești o persoană ocupată?

Multe persoane se plâng că nu reușesc să facă mișcare deoarece au un program foarte aglomerat. E bine de știut, însă, că pentru a fi activ fizic nu trebuie neapărat să faci exerciții complexe sau să mergi la sala de fitness. Există multe modalități prin care te poți mișca mai mult fără să faci, concret, exerciții fizice, cum ar fi:

  • Ieși la o plimbare de 30 de minute în pauza de prânz sau seara, înainte de culcare. Dacă te însoțește un membru al familiei sau un prieten vei avea și cu cine să socializezi. Dacă ești mai singuratic, o plimbare solitară sau cu câinele tău este la fel de bună și se consideră activitate fizică moderată.
  • Nu mai lua liftul. Încercă să urci și să cobori doar pe scări când ești într-o clădire, în loc să iei liftul. La fel, dacă mergi cu metroul, nu te apropia de scările rulante, ci folosește-le pe cele fixe.
  • Ridică-te la fiecare oră de pe scaun. Dacă ai un job de birou, pentru a evita să stai prea mult așezat, ridică-te 5 minute la fiecare oră, fă câțiva pași prin birou sau pe hol și câteva exerciții de stretching care te ajută și să eviți durerile de spate. 
  • Mergi de câte ori poți în drumeții la munte. Weekend-urile pot fi momente potrivite pentru a-ți lua familia sau prietenii într-o excursie. Mersul pe jos prin natură te ajută nu doar să ai activitate fizică, ci și să îți și oxigenezi plămânii și să îți îmbunătățești starea de spirit.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
British Journal of Sports Medicine - Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients
https://bjsm.bmj.com/content/early/2021/04/07/bjsports-2021-104080.citation-tools
1. Studiul „Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients”, apărut în British Journal of Sports Medicine Published Online First: 13 Aprilie 2021. doi: 10.1136/bjsports-2021-104080, autori: Sallis R., Young D.R., Tartof S.Y. et al.
Harvard Health Publishing - Does exercise help protect against severe COVID-19?
https://www.health.harvard.edu/blog/does-exercise-help-protect-against-severe-covid-19-202106092475
American Heart Association - No Time for Exercise? Here Are 7 Easy Ways to Move More!
https://www.heart.org/en/healthy-living/fitness/getting-active/no-time-for-exercise-here-are-7-easy-ways-to-move-more


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0