De ce sa incluzi ceaiul in alimentatia ta

Ceaiurile sunt recomandate in majoritatea dietelor, in retetele tuturor nutritionistilor care promoveaza un stil de viata sanatos si sunt un ajutor de nadejde atunci cand suntem bolnavi. Ceaiurile de calitate au numeroase beneficii pentru sanatate, in functie de planta din care sunt extrase.

Si de ce sa nu recunoastem, ceaiul este si un mod placut de relaxare, in special in sezonul rece. Are un miros placut, aromele sunt extrem de variate si ne ajuta sa facem fata mai usor frigului de afara.

Ceaiul „adevarat”, din Camellia sinensis

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Termenul „ceai” nu este folosit intotdeuna corect, pentru ca de fapt semnifica infuzia din frunze de Camellia sinensis. Aceasta planta se gaseste pe piata sub forma de ceai verde, alb, negru, oolong si pu-erh. Toate celelalte bauturi pe care noi le numim din obisnuinta „ceai” sunt de fapt infuzii din plante medicinale, fructe si arome naturale.

Ceaiul, indiferent daca este verde, alb, negru, oolong sau pu-erh, este foarte bogat in polifenoli, substante cu proprietati anti-inflamatorii si antioxidante. Studiile realizate pana acum de specialisti au demonstrat ca ceaiul scade riscul de diabet si boli cardiovasculare, iar cele mai recente zvonuri ii atribuie si proprietati anticancerigene.

Pentru ca ceaiul contine si cofeina, nu se recomanda sa beti mai mult de 2 cani pe zi sau o cana, daca obisnuiti sa beti si cafea. In plus, ceaiul trebuie baut neindulcit si fara arome artificiale.

Infuziile din plante medicinale sau fructe

La ceaiurile din plante medicinale recurgem mai ales atunci cand avem probleme de sanatate, insa e bine sa stim ca ele au de multe ori si rol de preventie.

De exemplu, ceaiul de menta este util pentru balonare, senzatie de greata si probleme digestive care nu sunt de cauza infectioasa. Tot pentru senzatia de greata este util si ceaiul de ghimbir, pe care majoritatea dintre noi il folosim in caz de raceala, datorita modului puternic in care ne ajuta sa luptam cu microbii.

Ceaiul de musetel are o multime de beneficii, poate cel mai important rol al sau fiind cel de calmant si adjuvant impotriva insomniilor. Se recomanda de asemenea pentru digestie, atunci cand am exagerat cu mancarea, pentru raceala si inflamatii ale tractului respirator, iar studii recente ii atribuie un rol important si in preventia complicatiilor diabetului.

Echinacea, Hibiscus si Rooibos sunt tipuri de ceai care au aparut recent la noi in tara, insa denumirile complicate nu le fac deloc mai putin utile pentru sanatate. Echinacea este o planta utila pentru sistemul nostru imunitar, Hibiscus-ul tine sub control tensiunea arteriala, iar Rooibos-ul are  concentratie mare de flavonoide, substante anticancerigene.

Cat despre infuziile din fructe si plante aromatice, acestea au de multe ori mai mult un rol aromoterapeutic. Ne relaxeaza, energizeaza sau binedispun cu aroma lor placuta, fie ca alegem o infuzie de lamaie, de vanilie sau, in tema sezonului rece, de scortisoara. Acestea pastreaza doar foarte putine din calitatile fructelor si plantelor din care sunt extrase si doar in formulele cu frunze intregi.

Cat, cum si cand sa bem ceai

Ceaiul si infuziile completeaza cu succes apa pe care trebuie sa o bem zilnic. In plus, ne ajuta sa renuntam mai usor la sucuri, pentru ca ne ofera o alternativa cu gust placut, pentru obisnuita apa de care ne putem plictisi. Cu toate acestea, cei 1,5 litri de apa obligatorii zilnic nu trebuie inlocuiti.

Ceaiurile si infuziile trebuie baute mereu fara zahar, pentru a le pastra rolul util si sanatos in cadrul alimentatiei noastre.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Desi aparent nu pot avea efecte nocive pentru ca sunt naturale, ceaiurile trebuie baute cu moderatie, mai ales daca alegem aceeasi planta pentru o perioada mai lunga de timp. Si asta fiindca indiferent de compozitia lor, ceaiurile ofera organismului anumite substante, care in cantitati mari, pot produce dezechilibre: prea multa cofeina din ceaiul verde poate cauza insomnie, prea mult ceai de menta poate duce la constipatie, etc.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0