Cum să eviți să îți atingi fața, pentru a te proteja de virusul SARS-CoV-2

Potrivit studiilor, ne atingem fața de 23 de ori pe oră, mai ales atunci când suntem neliniștiți sau stresați. Aceste mici gesturi, aparent inofensive, reduc tensiunile musculare și emoționale. Însă, aceste reflexe te pot îmbolnăvi, dacă îți atingi fața după ce ai pus mâna pe obiectele pe care s-au așezat picăturile care conțin noul coronavirus SARS-CoV-2. 

După cum știi, SARS-CoV-2 nu se transmite prin aer, ci prin picăturile pe care o persoană infectată le generează atunci când tușește, strănută sau vorbește. Aceste picături sunt grele și nu plutesc prin aer, ci cad pe podea sau pe suprafața obiectelor, precum ochelarii de vedere pe care-i porți. Prin urmare, simpla ajustare a ochelarilor cu mâinile nespălate poate fi suficientă pentru a te infecta. Însă, pe parcursul unei zile atingi numeroase obiecte și suprafețe, de la clanță, telecomandă, telefon mobil, tastatură, chei până la mese sau birouri. 

De aceea, este important să te speli foarte bine pe mâini cu apă și săpun sau să te dezinfectezi cu un produs care are 70% alcool. Și mai trebuie să faci ceva: să nu-ți mai atingi fața.

Primul pas în stoparea acestui obicei este să conștientizezi că-ți atingi fața foarte des. De fiecare dată când duci mâna la ochi, la nas sau la gură,  încearcă să-ți aduci aminte ce făceai în acel moment și ce simțeai. De exemplu, urmăreai știrile și ai început să-ți rozi unghiile sau să-ți duci mâna la nas. Cel mai ușor ar fi să ții un jurnal în care să-ți notezi toate aceste momente în care-ți atingi fața. Poți chiar să-i rogi pe cei dragi cu care locuiești să te atenționeze atunci când îți duci mâna la ochi sau la nas fără să-ți dai seama.

Acum că ai conștientizat momentele în care-ți atingi foarte des fața, îți va fi mult mai ușor să înlocuiești acest obicei cu alte practici sănătoase, precum: 

• Când simți „nevoia” să-ți atingi fața, de exemplu, atunci când urmărești știrile, poți să-ți încleștezi pumnii, să-ți pui palmele pe picioare, să-ți încrucișezi brațele sau poți să-ți ții mâinile ocupate cu altceva. Poți să ții un pix în mână sau, mai bine, să strângi o bilă antistres. 

• Dacă ochelarii îți alunecă de pe nas, poți folosi un șnur pentru a preveni alunecarea. De altfel, poți purta lentile de contact în loc de ochelari.

• Dacă obișnuiești să-ți rozi unghiile, poți să le scurtezi și să le dai cu ojă. În felul acesta, vei avea grijă să nu-ți distrugi manichiura. 

• Dacă alergiile te fac să-ți atingi mereu ochii sau pielea, limitează expunerea la alergeni sau discută cu medicul pentru un tratament cu antihistaminice.

• Părul îți intră în ochi? Poartă-l prins cu un elastic sau împletește-l, dacă e suficient de lung. 

•Ca să te asiguri că nu ești tentată să-ți atingi fața, poți să te machiezi, chiar dacă nu ieși din casă.

• Protejează-ți pielea. Dacă te confrunți cu mâncărimi la nivelul pielii, atunci trebuie să o hidratezi zilnic și dacă problema persistă, discută cu un medic dermatolog. Poate chipul tău are nevoie de mai multă hidratare sau poate că ești alergic. 

•Când trebuie să ieși din casă, poartă ochelari de soare și ține mâinile în buzunar.  În felul acesta, nu vei fi tentat să duci mâna la gură, nas sau la ochi. 

Aceste măsuri nu sunt singurele modalități prin care poți preveni o eventuală îmbolnăvire. Este important să limitezi ieșirile în aer liber,  să nu intri în contact cu persoanele bolnave,  să cureţi suprafeţele şi obiectele pe care le atingi frecvent, iar atunci când trebuie să ieși la cumpărături, de exemplu, să porți mască și mănuși.

Ai grijă de sănătatea ta și a celor dragi! 
 

 

Sursă foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0