Cum gestionezi episoadele acute de artrită psoriazică?

Artrita psoriazică afectează unele persoane care au psoriazis. Cum se gestionează această problemă de sănătate?

Folosește comprese reci

Când apare o agravare a artritei psoriazice, pune cuburi de gheață într-o pungă cu fermoar sau pur și simplu ia o pungă de legume congelate, înfășoar-o într-un prosop pe care apoi îl pui pe zona dureroasă. Compresa rece se va ține nu mai mult de 10 minute la un moment dat. Dacă durerea apare în zona tălpii, vei obține ușurare dacă îți rotești piciorul înainte și înapoi pe o sticlă cu apă înghețată.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Sau, apelează la un remediu cald

Dacă nu vrei să folsoești comprese reci, pregătește-ți o cadă cu apă caldă sau folosește o compresă caldă pe articulațiile dureroase. Căldura face ca umflarea să scadă și îmbunătățește fluxul de sânge. Atenție, nici compresa și nici apa nu trebuie să fie fierbinte, ci caldă. Sursa de căldură nu se va păstra pe piele mai mult de 10-15 minute, deoarece poate avea efecete nedorite, cum ar fi uscarea pielii și agravarea leziunilor psoriazice. Pentru a calma inflamația și mâncărimea, în cadă se poate adăuga un săculeț cu fulgi de ovăz sau sare de la Marea Moartă.

Evită alimentele ultra procesate

Dacă ai artrită psoriazică, evită să consumi alimente încărcate cu zahăr, grăsimi animale sau grăsimi trans și sare, deoarece acestea susțin inflamația. În schimb, alege alimente care luptă împotriva inflamației, cum ar fi fructele și legumele proaspete, proteinele slabe și cerealele integrale.

Scapă de kilogramele în plus

Greutatea suplimentară poate pune mai mult stres pe articulații și vei controla mai greu simptomele bolii. La fel, medicamentele pot să nu funcționeze la fel de bine dacă ai o greutate corporală mai mare decât ar fi normal. Discută cu medicul de familie sau cu un nutriționist acreditat despre un plan de alimentație care te poate ajuta să scapi treptat și prin modalități sănătoase de kilogramele în plus.

Poartă încălțăminte adecvată

Durerea în zona picioarelor este unul dintre cele mai frecvente semne că te confrunți cu o exacerbare a artritei psoriazice. În această situație, renunță o vreme la încălțări care îți țin înghesuite degetele de la picioare, cum ar fi pantofii cu vârful ascuțit și cu tocuri.

Gestionează stresul

Simți adesea că te afli sub presiune? Stresul ar putea fi un factor declanșator al erupțiilor cutanate asociate cu artrita psoriazică. Încearcă să îți faci timp pentru ceva relaxant în fiecare zi, fie că e vorba de o plimbare prin parc, o cafea cu o persoană dragă sau cititul dintr-o carte timp de 30 de minute. Dacă nimic nu te ajută să gestionezi stresul, poți cere sfatul unui psihoterapeut care, în câteva ședințe, poate lucra împreună cu tine la strategii prin care să-ți gestionezi problemele zilnice și să-ți găsești echilibrul corect între viața profesională și cea personală.

Nu renunța la exercițiile fizice și fă mișcare de câte ori poți

Exercițiul fizic regulat poate ușura durerea, poate îmbunătăți starea de spirit și nivelul de energie și te poate ajuta să dormi mai bine. O plimbare zilnică de 30 de minute este o modalitate excelentă de a începe să faci mișcare. Alte tipuri de mișcare bune pentru artrita psoriazică sunt înotul și ciclismul. Discută cu medicul curant înainte de a începe și asigură-te că nu exagerezi cu efortul fizic la început.

Dacă simți durere și ai articulațiile rigide când te trezești dimineața sau după ce ai stat așezat o vreme, câteva întinderi ușoare pot face diferența. Un kinetoterapeut îți poate arăta ce fel de exerciții poți face acasă pentru a-ți menține articulațiile mai flexibile. Yoga este o altă formă bună de mișcare pentru artrita psoriazică, mai ales că ajută și la relaxare mentală.

Odihnește-te și acordă atenție somnului

Când te confrunți cu leziuni cutanate, e bine să încetinești ritmul. Prioritizează activitățile pe care trebuie neapărat să le întreprinzi și amână-le pe cele care nu sunt urgente. Cere ajutor dacă ai nevoie și odihnește-te cât poți. Seara, dacă simptomele te împiedică să adormi, ia în calcul câteva modificări: stabilește-ți o temperatură mai joasă în dormitor, ai grijă să fie întuneric și folosește înainte de culcare comprese calde sau reci pe zonele afectate.

Operează unele mici schimbări în baie

Dacă ai dureri articulare care îți pot pune în pericol stabilitatea într-un mediu umed, cum este cel din baie, ia în calcul să-ți montezi o bară de susținere lângă vasul de toaletă, ca să te poți așeza fără să aluneci. La fel, îți poți monta un mâner de susținere lângă cadă, de care să te poți prinde când ieși sau intri, scăzându-ți astfel riscul de căzături și eventuale fracturi.
Ia în considerare acupunctura

Unii suferinzi de artrită psoriazică spun că această practică chinezească antică îi ajută să combată durerile articulare. Corpul eliberează analgezice naturale, cum ar fi serotonina, atunci când acele ace subțiri sunt introduse în piele. Acupunctura pare să aibă efecte benefice și pentru relaxare și atenuarea stresului.

Nu-ți ascunde suferința de cei din jur

Poate că nu este evident pentru toată lumea că te confrunți cu probleme articulare sau că ai un episod de exacerbare a leziunilor cutanate. Anunță persoanele din gospodărie când te confrunți cu aceste neplăceri, pentru a-ți oferi spațiul și susținerea necesare până când simptomele sunt din nou sub control. Poate fi de folos să te alături unui grup online de asistență, în care poți discuta și poți cere sfaturi de la alte persoane cu aceleași probleme, care înțeleg exact prin ce treci.

Ia-ți medicamentele recomandate de medic

Medicamentele antiinflamatoare, cum ar fi ibuprofenul, ajută, de obicei, la atenuarea neplăcerilor cauzate de articulațiile dureroase. Medicul îți poate prescrie și analgezice mai puternice sau îți poate recomanda unele antiinflamatoare mai puternice numite corticosteroizi.

Atenție, chiar dacă începi să te simți mai bine, nu trebuie să renunți la tratamentul prescris de medic pentru artrita psoriazică sau să îți schimbi dozele fără acordul lui. Este posibil ca simptomele să ți se fi îmbunătățit, dar asta nu înseamnă că ești vindecat. Artrita și psoriazisul nu se vindecă, pot doar să fie gestionate prin diverse terapii. Dacă, totuși, ai oprit administrarea unui medicament, contactează cât mai curând medicul curant pentru a-ți stabili un nou plan de terapie care să ți se potivească mai bine.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Creaky Joints - Psoriatic Arthritis Flare-Ups: Exactly What to Do When You Get One
https://creakyjoints.org/about-arthritis/psoriatic-arthritis/psa-symptoms/psoriatic-arthritis-flare-ups/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0