Cromoterapia, vindecarea prin lumină și culori

Cromoterapia sau vindecarea prin culori precum si luminoterapia- sau terapia prin expunere la lumina sunt , alături de aromaterapie, forme de terapie alternativă care folosesc simțurile pentru a echilibra organismul și a-i oferi ocazia de a se vindeca prin forțe proprii. Atat lumina, cat si culorile sunt folosite pentru a induce diferite stări în organism, care favorizează prevenția sau vindecarea unor afecțiuni.

La ce ajuta terapia prin lumina?

Lipsa expunerii la lumina zilei în timpul iernii ne perturbă ritmul circadian și ne întărește răspunsurile la experiențele stresante și care provoacă anxietate si accentueaza depresia. De aceea cercetatorii au luat in calcul posibilitatea ca intervenind cu lumina in momentele potrivite anumite afectiuni sa fie gestionate. Natura ne-a oferit cel mai bun exemplu prin modularea nivelului de vitamina D prin expunerea la ultravioletele naturale emise de soare, o vitamina atat de importanta pentru preventia cancerului, dar si scaderea puterii sistemului imunitar. Ori, in sezonul rece si in plina pandemie, un sistem imunitar puternic  chiar ne este indispensabil.
Psihiatrii au studiat insa si variantele de  intervenție cu lumină puternică acasa. Un studiu, de exemplu dovedeste  cum lumina „corectă” dimineața ar putea  reduce activitatea din „centrul fricii” al creierului în lunile întunecate de iarnă.
Ei au constata ca atunci cand oamenii sunt expuși dimineața la lumină care imită lungimile de undă ale luminii zilei, pot gestiona mai bine experiențele care provoacă anxietate. Lumina stimuleaza comunicarea dintre regiunile creierului care sunt esențiale pentru gestionarea emoțiilor, cum ar fi stresul și anxietatea, dupa cum afirma doctorand Brenda Mc Mahon, MD, de la Unitatea de Cercetare în Neurobiologie de la Spitalul Universitar Copenhaga, Danemarca.

Lumina creează schimbări pozitive în creier


În cadrul studiului, 30 de participanți bărbați sănătoși au efcetuat terapia cu lumină puternică timp de 30 de minute zilnic, pe o perioadă de trei săptămâni. Sursa de lumină a avut aceeași gamă de lungimi de undă ca și în lumina zilei, care corespunde și tipului de lumină din  lămpile de terapie.
Înainte de începerea experimentului, participanții au fost supuși unor scanări RMN ale activității creierului lor în timp ce priveau imagini cu fețe care aveau expresii fie neutre, supărate sau de frică.
După trei săptămâni, cercetătorii au observat că:

  • Creierul participanților a răspuns mai puțin la fețele care exprimau frică sau furie.
  • Capacitatea creierului de a controla „centrul fricii” sa îmbunătățit.
  •  Efectul a fost asociat cu cantitatea de expunere la lumină: cu cât lumina era mai intensă, cu atât efectul era mai mare.


Lumina stimuleaza  comunicarea dintre lobul frontal și amigdala din creier. Lobul frontal reglează activitatea în amigdala, care joacă un rol central în răspunsurile noastre emoționale la mediul înconjurător.


Lumina dimineții îmbunătățește somnul


Creierul și corpul nostru sunt programate în mod natural să raspunda activitatii solare, iar atunci când întunericul iernii se instalează, mulți dintre noi nu primim deloc lumina soarelui. Acest lucru perturbă o serie de procese fiziologice care ne afectează somnul și cresc riscul de depresie.
Lipsa luminii zilei poate perturba unele procese neurohormonale  responsabile  de  ritmul circadian. Acest lucru poate genera  schimbarea ritmului circadian, astfel încât oamenii să se culce mai târziu, schimbare asociată cu un risc crescut de depresie. 
Deci, pe lângă îmbunătățirea răspunsului nostru la anxietate, intervenția cu lumină naturală sau strălucitoare ne poate ajuta, de asemenea, să ne reglam și să ne controlăm ritmul circadian, precum și starea de spirit si sa prevenim agravarea unei depresii.
Lumina potrivită dimineața si ziua ne pot ajuta sa reglam ritmul circadian, astfel încât să ne trezim și să adormim mai devreme. Este probabil ca acesta să fie mecanismul din spatele efectului anti-depresiv al terapiei cu lumină. Ritmul circadian diferă de la o persoană la alta, dar o regulă de bază bună este să te culci înainte de miezul nopții și să te trezești înainte de ora 8 dimineața.

 

Principiile cromoterapiei

Datorită evoluției și a modului în care este construit ADN-ul nostru, corpul uman este dependent de lumină pentru a funcționa corect. De aceea, lumina, dar  și culorile din compoziția ei, pe care le percepem atat de diferit ziua, fata de seara, pe intuneric, sunt o modalitate naturală excelentă de terapie.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
 
 

Cromoterapia pornește de la ideea ca privirea anumitor culori pentru o anumită periodă de timp poate provoca la nivelul creieului anumite procese care să influențeze starea de sănătate a întregului organism. Este o formă de terapie complet nonivazivă, poate fi aplicată indiferent de vârstă sau gravitatea afecțiunii și, poate cel mai important, o putem studia și pune în practică chiar și singuri, acasă.

Ce nu știm noi este că expunerea corpului la o un ambient în care domnește o anumită culoare ne poate influența sănătatea. Și asta fiindcă deși percepem culorile cu ajutorul vederii, și pielea noastră poate asimila diferit anumite substanțe când este expusă unor forme de lumină. Cum este de exemplu lumina difuză, care ne relaxează, sau lumina albă, potrivită pentru spațiile de birouri.

Fiecare culoare primară ce compune spectrul luminii are o anumită lungime de undă și vibrații caracteristice, pe care noi nu le percepem în mod conștient. Prin urmare, indiferent de preferințe personale sau de simbolistica socio-culturală, culorile vor avea aceleași efecte asupra tuturor persoanelor, acționând la nivel subliminal.

Ce efecte au culorile asupra noastră

Roșul este tonic și energizant
Cea mai puternică dintre culori, roșul stimulează, instigă și energizează. Este utilizat pentru tratarea anemiei, inflamațiilor, afecțiunilor respiratorii, dar și a depresiei. Facilitează întărirea sistemului imunitar și îmnulțirea celulelor sănătoase din organism și vitalizează instantaneu. Crește tensiunea și temperatura corpului.

Portocaliul este un bun digestiv
Portocaliul stimulează secrețiile gastrice și digestia, și în același timp poate crește senzația de foame, în cazul persoanelor cu dereglări digestive. În același timp, accelerează pulsul, tratează astmul și epilepsia, spasmofilia și stresul. Este utilizat și pentru a echilibra libidoul.

Galbenul facilitează introspecția
Galbenul este culoarea spiritualității, a cunoașterii de sine și favorizează auto-vindecarea organismului. Ne permite să ne relaxăm, să pătrundem în adâncul conștiinței și să echilibrăm energia organismului. Poate trata migrenele, afecțiuni ale ficatului, diabetul, afecțiuni ale pielii și tulburările de digestie.

Verdele ne echilibrează
Privirea acestei culori în cadrul sesiunilor de cromoterapie ne ajută să obținem echilibrul, atât intern cât și extern. Calmează hipertensiunea și tulburările cardiace, tratează insomnia și nevralgia, iar terapii recente o folosesc și în cazul cancerului. Este culoarea speranței, a optimismului, a întoarcerii la origini.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Albastrul ne calmează
Cea mai „senină” culoare, albastrul are în primul rând un rol calmant vizibil. Ne induce liniștea interioară, facilitează meditația și analiza obiectivă a realității. Scade tensiunea, calmează respirația și reduce pulsul. Este utilizat în special pentru pacienții cu afecțiuni ginecologice, infecții, ințepaturi de insecte, reumatism, encefalită.

Indigo sau culoarea „capului”
Indigo este culoarea obținută prin amestecul dintre roșu și albastru. Tratează în special afecțiuni localizate la nivelul capului și căilor respiratorii superioare: sinuzită, pneumonie, afecțiuni ale ochilor și urechilor, paralizie facială și tuse.

Violetul, culoarea spiritului
Alături de galben, violetul acționează preponderent asupra echilibrului dintre psihic și trup. Este o culoare profundă, plină, care oferă ocazia unei terapii complexe. Tratează tulburările mentale, purifică organismul în caz de infecții sau toxicitate, poate trata pneumonia, meningita si epilepsia.

Surse : Three-Week Bright-Light Intervention Has Dose-Related Effects on Threat-Related Corticolimbic Reactivity and Functional Coupling, 2014,  

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0