6 cauze aparent inofensive, care pot favoriza deficitul de vitamina D

Vitamina D este esentiala pentru organism, aceasta mentinand oasele puternice, sustinand activitatea sistemului imunitar si totodata contribuind la mentinerea sanatatii sistemului cardiovascular.

Organismul are abilitatea de a-si produce singur cantitatea de vitamina D necesara zilnic, insa pentru ca acest lucru sa se petreaca, e necesara expunerea pielii la razele soarelui. 15-20 de minute de expunere pe zi sunt mai mult decat suficiente pentru a obtine doza zilnica necesara de vitamina D. Aceasta vitamina se regaseste si in unele alimente, insa in cantitati prea mici pentru a fi suficiente.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Pe timp de iarna, cand soarele sta mai putin timp pe cer, iar noi petrecem tot mai putin timp afara (iar atunci cand o facem ne acoperim pielea cu haine si accesorii care sa ne protejeze de temperaturile joase si de vant), riscul de deficit de vitamina D creste. Exista insa si alte cauze ale deficitului de vitamina D, pe care nu le-ai fi banuit niciodata – iata despre ce este vorba:

Consumul de alimente nesanatoase, care ne ingrasa – grasimea corporala in exces nu afecteaza capacitatea organismului de a produce vitamina D, insa aceasta “absoarbe” o cantitate mare de vitamina D. Asadar, consumul de alimente bogate in grasimi si zaharuri, precum dulciurile, alimentele de tip fast food, alimentele procesate sau sucurile poate determina instalarea carentei de vitamina D.

Procesul natural de imbatranire – pe masura ce inaintam in varsta, rinichii isi pot pierde abilitatea de a transforma vitamina D in forma sa activa, determinand astfel aparitia deficitului de vitamina D.

Dieta vegana – daca adopti o dieta vegana si nu iei un supliment alimentar pe baza de vitamina D, e foarte probabil sa suferi de deficit de vitamina D. Asta pentru ca principalele surse alimentare de vitamina D sunt de origine animala: ouale, pestele, laptele, branza sau iaurtul. Iaurtul de soia si anumite tipuri de ciuperci pot fi surse alimentare bogate in vitamina D potrivite pentru vegetarieni, insa acestea nu sunt suficiente pentru a combate o carenta.

Stilul de viata sedentar – daca adopti un stil de viata sedentar, in mod cert nu petreci prea mult timp afara, in aer liber si in bataia razelor de soare. Asadar, esti predispus carentei de vitamina D.

Afectiunile cardiovasculare – suferi de afectiuni cardiovasculare? Acestea sunt asociate adesea cu un nivel scazut de vitamina D in organism. Nu se stie exact care este legatura dintre aceste doua probleme, insa e important ca daca suferi de probleme cardiace sa testezi si nivelul de vitamina D din sange.

Te bronzezi la solar – trecand peste faptul ca bronzul de solar iti creste considerabil riscul de cancer de piele, si nivelul de vitamina D poate fi afectat de acest bronz. Melanina, pigmentul care coloreaza pielea atunci cand ne bronzam, reduce raspunsul organismului la expunerea la radiatii UV, producand astfel o cantitate din ce in ce mai redusa de vitamina D. Asadar, cu cat esti mai bronzat in urma sesiunilor de la solar, cu atat mai mare e riscul sa suferi de deficit.

Cum recunosti deficitul de vitamina D

Deficitul de vitamina D se manifesta printr-o serie de semne si simptome ce pot fi puse cu usurinta pe seama altor afectiuni. Insa daca esti vigilent, il vei depista in timp util.

Iata semnele care trebuie sa te puna pe ganduri:

  • Esti mereu obosit, indiferent de activitatile pe care le desfasori pe parcursul zilei.
  • Te imbolnavesti rapid.
  • Ai oasele fragile si esti predispus fracturilor.
  • Ai stari depresive inexplicabile.
  • Iti cade parul.


Daca depistezi deficitul de vitamina D, il poti combate cu usurinta prin administrarea unor suplimente alimentare. Consumul de alimente care contin aceasta vitamina in concentratii mari, precum si expunerea moderata si responsabila la soare vor contribui, de asemenea, la combaterea deficitului de vitamina D.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0