Dormitul în paturi separate - benefic sau nu pentru cuplu?

Ne dăm seama sau nu, și starea de sănătate fizică, și cea psihică încep cu un somn bun. Dar ce e de făcut dacă dormitul cu partenerul ne afectează somnul în fiecare noapte?

Lipsa de somn poate slăbi sistemul imunitar, poate agrava durerile cronice și poate conduce la iritabilitate, depresie și anxietate. Aceste probleme ale unei persoane se răsfrâng, din păcate, și asupra celor din jur. 

De asemenea, un somn tulburat și starea ulterioară contribuie la deteriorarea relației romantice și a vieții sexuale cu partenerul. Acest lucru se întâmplă pentru că un somn bun reglează nivelurile hormonale. Când nu dormim bine, nivelurile hormonilor sexuali scad, iar nivelurile hormonului stresului cresc, ducând la disfuncții sexuale.

Lăsând la o parte complicațiile de natură sexuală, starea mentală cauzată de tulburările de somn determină o persoană să fie iritabilă și să reacționeze exagerat în anumite situații, ceea ce duce la apariția certurilor în relația cu partenerul.

Astfel, dacă unul dintre parteneri este deranjat inconștient în timpul somnului de celălalt sau ambii parteneri sunt deranjați unul de altul, e bine să ia în calcul dormitul separat. Motive precum sforăitul, mișcările dese sau vorbitul în somn, „furatul” păturii sau orare diferite de somn și statul la televizor în aceeași cameră duc la tulburări de somn și crearea de tensiuni între parteneri.

Care sunt beneficiile dormitului în paturi separate

  • Dormitul separat permite fiecărei persoane să își facă propriul program de somn. Multe cupluri au orare diferite și atunci unul dintre ei vine mai târziu la culcare. Când se urcă în pat, acesta se mișcă și partenerul se trezește și poate nu mai reușește să adoarmă la loc. O alternativă la dormitul separat ar fi alegerea unei saltele moderne, care să nu permită transferul mișcării și deci persoana care doarme să nu mai simtă în momentul în care partenerul se așază pe pat.
  • O persoană care doarme singură nu se mai confruntă cu sforăitul partenerului. Multe persoane nu dorm bine noaptea din cauza sforăitului partenerului, pierzând cam o oră de somn și trezindu-se de mai multe ori. Dopurile de urechi pot fi o soluție pentru atenuarea zgomotelor sau căutarea împreună cu partenerul a unei soluții medicale prin care acesta să nu mai sforăie.
  • Dormitul în paturi separate permite fiecărui partener să stabilească temperatura potrivită pentru somn. Multe cupluri au divergențe pe seama temperaturii din pat, dacă se întâmplă ca unul dintre parteneri să fie mai friguros și să simtă nevoia de a se înveli cu o pătură mai groasă, iar celălalt să aibă nevoie doar de un cearșaf (pe care, în timpul nopții, e posibil să i-l „fure” partenerul friguros). Soluția alternativă pentru dormitul separat ar fi cumpărarea unui pat mai mare, care să lase suficient spațiu între parteneri, astfel încât fiecare să se poată înveli cu ce dorește și să nu existe atingeri nedorite în timpul somnului.
  • Dormitul separat permite fiecărei persoane să aibă ce activități dorește înainte de somn. Dacă unul dintre parteneri stă pe telefon sau la televizor înainte de culcare și îl deranjează cu lumina și cu zgomotul pe cel care vrea să doarmă, dormitul separat poate fi o metodă de compromis. O soluție ar putea fi ca partenerii să aibă o discuție și să mute televizorul în altă cameră și să facă o înțelegere ca telefonul să nu mai fie folosit înainte de culcare.

În ceea ce privește dezavantajele dormitului separat, psihologii spun că partenerii pot ajunge să stea mai puțin de vorbă. Mai ales dacă e vorba de un cuplu în care ambii sunt ocupați cu servicii solicitante de-a lungul zilei și au și copii de care se ocupă când sunt acasă, de multe ori nu au timp să stea de vorbă cu adevărat decât seara, înainte de culcare. Și atunci, dacă aleg să doarmă separat, ar putea pierde această conexiune.

De asemenea, viața sexuală poate avea de suferit dacă partenerii nu mai dorm împreună. Un studiu publicat în Journal of Circadian Rhythms a arătat că majoritatea cuplurilor fac sex în intervalul orar 11:00 p.m. - 01.00 a.m.. iar dacă cei doi aleg să doarmă separat, contactele sexuale s-ar putea rări.

Specialiștii spun că partenerii trebuie să discute deschis și să caute împreună soluții atunci când se confruntă cu lipsa somnului cauzată de unul dintre ei și să ia măsuri care să nu le afecteze negativ relația. Poate că uneori nu e nevoie să ajungă să doarmă separat decât o vreme sau poate că vor găsi metode prin care ambii să doarmă bine, în același pat.

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Psychology Today - Should You Sleep in the Same Bed as Your Partner?
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-truth-about-exercise-addiction/201811/should-you-sleep-in-the-same-bed-your-partner
Santé Magazine - Faire chambre à part, c'est bon pour mon couple ?
https://www.santemagazine.fr/psycho-sexo/le-blog-sexo-de-daisy-et-marine/faire-chambre-a-part-cest-bon-pour-mon-couple-175738
The Better Sleep Council – Why Couples Sleep Apart
https://bettersleep.org/blog/why-couples-sleep-apart/
Journal of Circadian Rhythms - Time for sex: nycthemeral distribution of human sexual behavior
https://jcircadianrhythms.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1740-3391-3-4

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0