Legumele solanacee (tomate, ardei, vinete) înrăutățesc artrita?

Unii pacienți raportează că se confruntă cu o agravare a simptomelor de artrită când consumă legume solanacee cum ar fi vinetele sau cartofii. Este adevărat că acestea înrăutățesc artrita?

Factorii de risc pentru declanșarea artritei sunt numeroși, de la cei nemodificabili, cum sunt vârsta înaintată, trăsăturile moștenite și genul feminin, până la cei care pot fi controlați, precum obezitatea, infectarea articulațiilor, leziunile articulare sau fumatul. Ce legătură este, însă, între consumul de legume solanacee și simptomele artritei?

Experții spun că, în principiu, niciuna. Totuși, dacă o persoană simte că anumite alimente îi agravează simptomele artritei, e bine să le evite sau să le consume mai rar. Din familia solanaceelor fac parte cartofii, roșiile, vinetele, ardeiul gras.

Vinetele și cartofii provoacă într-adevăr inflamații?

Solanaceele conțin solanină, o substanță chimică despre care unii oameni cred că poate agrava durerea sau inflamația prezentă în cazul artritei. Deși sunt pacienți care pot raporta o agravare a simptomelor atunci când mănâncă solanacee, nu există nici o cercetare care să susțină faptul că solanina ar avea vreun efect direct asupra inflamației sau durerii asociate cu artrita. În schimb, aceste simptome pot fi corelate cu o sensibilitate alimentară la familia solanaceelor.

Un studiu¹ din 2010 arată că aportul de cartofi galbeni sau violet poate, de fapt, să contribuie la reducerea inflamației și a deteriorării ADN-ului. Aceste legume conțin niveluri ridicate de antioxidanți, inclusiv carotenoizi, despre care autorii cercetării sugerează că pot preveni deteriorarea celulelor.

În ciuda acestor dovezi, dacă o persoană crede că poate avea o intoleranță alimentară sau o alergie alimentară la solanacee, le poate elimina din dietă. Acestea pot fi înlocuite cu alte legume, cum ar fi cartofii dulci, ignamele, conopida sau ciupercile.

Cum știi dacă ești alergic la solanacee?

O persoană poate fi alergică la una sau mai multe legume solanacee dacă prezintă următoarele simptome la scurt timp după ce le-a mâncat: urticarie sau o erupție pe piele, dificultăți de respirație și respirație șuierătoare, tuse, senzație de strânsoare la nivelul gâtului, paloarea feței, anafilaxie (aceasta este o reacție care pune viața în pericol, deci persoana afectată sau cei din jurul ei trebuie să solicite asistență medicală de urgență).

Ce beneficii pentru sănătate au solanaceele?

Aceste legume pot fi surse excelente de nutrienți, inclusiv vitamine, proteine și fibre. O dietă variată, bogată în vitamine și minerale, poate avea un efect puternic asupra sănătății și poate ușura simptomele afecțiunilor cronice, cum ar fi poliartrita reumatoidă .

Vinetele sunt incluse în multe stiluri alimentare, inclusiv în dieta mediteraneană și se găsesc cu ușurință în magazine alimentare și în piețe; sunt o sursă bună de fibre, potasiu și vitaminele B1, B6 și K. Roșiile sunt o sursă excelentă de vitamine și minerale, inclusiv biotină, potasiu, fier și zinc. De asemenea, conțin licopen antioxidant, care poate ușura inflamația.

Cartofii albi, galbeni și mov au o mare valoare nutritivă deoarece conțin fibre, vitamina C și vitamina B6, iar ardeiul gras este o sursă excelentă de vitamina A și C, potasiu și acid folic.

Ce alimente cu potențial antiinflamator sunt recomandate în artitră?

Conform experților, nu există o dietă specifică pe care o persoană cu poliartrită reumatoidă ar trebui să o urmeze, dar există unele alimente care pot ajuta la controlul inflamației. Multe dintre acestea se regăsesc în dieta mediteraneană și pot fi încorporate cu ușurință în meniul zilnic, fie la mesele principale, fie pe post de gustări:

Peștele gras

Acesta are un conținut ridicat de acizi grași Omega-3 care au dovedit în unele studii că au potențialul de a reduce durerile articulare. Sursele bune de Omega-3 includ somonul, tonul, heringul, hamsiile, însă persoanele care nu consumă pește pot să apeleze la suplimente alimentare de calitate cu ulei de pește de mare adâncime.

Fructele și legumele colorate

Fructele și legumele viu colorate, cum sunt afinele, cireșele, varza kale sau broccoli-ul sunt foarte bogate în antioxidanți, care contribuie la susținerea sistemului imunitar.

Oleaginoasele și uleiul de măsline

Acestea includ nucile, migdalele, alunele de pădure, semințele de dovleac etc. care, datorită conținutului de grăsimi nesaturate, pot ajuta la controlul inflamației.

Fasolea

Fasolea albă, fasolea neagră și fasolea pestriță conțin compuși antiinflamatori și antioxidanți, utili în ușurarea simptomelor poliartritei reumatoide.

Ce alimente trebuie să evite suferinzii de artrită?

Unele alimente contribuie la sporirea inflamației și declanșarea durerilor articulare, deci e bine să fie consumate cât mai rar sau evitate:

Zahărul adăugat

Persoanele cu artrită ar trebui să evite bomboanele, înghețata, fursecurile, băuturile carbogazoase dulci etc., deoarece agravează simptomele artritei. Un studiu² efectuat pe 217 de persoane cu poliartrită reumatoidă a remarcat faptul că, din 20 de alimente analizate, băuturile răcoritoare cu zahăr și deserturile au fost cel mai frecvent raportate ca agravând simptomele poliartritei reumatoide.

Carnea roșie și cărnurile procesate

Carnea roșie și mezelurile provoacă niveluri ridicate de markeri inflamatori precum interleukina-6 (IL-6), proteina C reactivă (CRP) și homocisteina. Același studiu efectuat pe 217 persoane cu poliartrită reumatoidă menționat mai sus a constatat, de asemenea, că aportul de carne roșie înrăutățea simptomele bolii. În plus, un studiu efectuat pe 25.630 de persoane a stabilit că un consum mare de carne roșie poate fi un factor de risc pentru artrita inflamatorie.

Alcoolul

Și alcoolul poate agrava simptomele artritei. Un studiu efectuat pe 278 de persoane cu spondiloartrită axială - artrită inflamatorie care afectează în primul rând măduva spinării și articulațiile sacroiliace  - a asociat consumul de alcool cu leziuni structurale crescute ale coloanei vertebrale. Alte cercetări au arătat, de asemenea, că aportul de alcool poate crește frecvența și severitatea atacurilor de gută.

Sarea în exces

Alimentele bogate în sare, cum ar fi supele la plic, pizza, anumite brânzeturi, carnea ultra procesată (parizer, crenvurști etc.) și multe alte produse de fast-food contribuie, de asemenea, la agravarea simptomelor artritei. Acestea trebuie evitate sau consumate cât mai rar.

Alimentele prăjite

Fie că e vorba de cărnuri prăjite, fie de legume, cum ar fi cartofii prăjiți, toate acestea sporesc inflamația în corp. Același efect îl au și margarina și maioneza. Când substanțele nocive din aceste alimente se acumulează în corp, apar stresul oxidativ și inflamația, ambele asociate cu progresia artritei. 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Europe PMC - Pigmented potato consumption alters oxidative stress and inflammatory damage in men
http://europepmc.org/article/MED/21106930
1. Studiul „Pigmented potato consumption alters oxidative stress and inflammatory damage in men”, apărut în The Journal of Nutrition, 24 Nov 2010, 141(1):108-111 DOI: 10.3945/jn.110.128074 PMID: 21106930, autori: Kaspar K.L. et al.
NCBI - Diet and Rheumatoid Arthritis Symptoms: Survey Results From a Rheumatoid Arthritis Registry
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5563270/
2. Studiul „Diet and Rheumatoid Arthritis Symptoms: Survey Results From a Rheumatoid Arthritis Registry”, apărut în Arthritis Care Res (Hoboken). 2017 Dec; 69(12): 1920–1925. doi: 10.1002/acr.23225, autori: Sara K. Tedeschi et al.
CDC - Factors that Increase Risk of Getting Arthritis  
https://www.cdc.gov/arthritis/basics/risk-factors.htm


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0