De ce e fotbalul benefic pentru persoanele varstnice

Un nou studiu arata ca, pe termen lung, practicarea fotbalului de agrement, indiferent de performanta sau scorul final, aduce beneficii pentru sanatate. Bineinteles, nu urmarit din tribune! Practicat, chiar si la varste inaintate, fotbalul va ajuta sa va mentineti sanatatea!

Ati jucat fotbal in copilarie sau tinerete cu mare placere? Ce va impiedica sa-l practicati si acum, indiferent ce varsta aveti, daca sunteti intr-o stare generala echilibrata de sanatate? Bineinteles, nu se recomanda acest sport daca aveti deja mari probleme acute cardiovasculare si osteoarticulare (hernie de disc vertebral, gonartroza acuta, osteoporoza marcata, fractura de sold si alte fracturi recente etc.). 

Daca sunteti doar sedentar si aveti ezitari, aflati ca nu exista niciun motiv care sa va tina departe de teren! Un nou studiu stiintific arata ca, pe termen lung, practicarea fotbalului de agrement, indiferent de performanta sau scorul final, aduce beneficii uriase pentru sanatatea dumneavoastra. Si ca sa va convingem, mentionam ca studiul la care facem referire s-a adresat unor barbati neatrenati, cu varste cuprinse intre 63 si 75 de ani, la care s-au inregistrat multe imbunatatiri importante in profilul de sanatate. Printre cele mai importante au fost scaderea  riscului de a dezvolta boli cardiovasculare si diabet. 

Studiul a fost realizat la Centrul Sportiv de la Universitatea din Copenhaga, oamenii introdusi in studiu nu aveau deloc conditie fizica si nu mai jucasera de zeci de ani fotbal, iar rezultatele au fost neasteptat de placute, atat pentru specialisti, cat si pentru jucatori.

Asadar, trebuie doar sa va mobilizati copiii, vecinii ori cativa prieteni, de conditie fizica apropiata, si viata vi se va schimba in bine. Efectele sunt vizibile atat pe termen scurt, cat si pe termen lung.

Studiul arata ca participarea cu regularitate la sesiunile de fotbal de agrement au imbunatatit rapid si vizibil aptitudinile fizice si functiile musculare la barbatii de 63-75 ani, dar si greutatea corporala s-a redus in mod semnificativ. Pe masura ce studiul si antrenamentele au continuat, desfasurandu-se pe parcursul unui an intreg, cercetatorii au putut sa examineze atat efectele imediate, cat si beneficiile pe termen lung ale fotbalului.

Profesorul Thomas Rostgaard Andersen, conducatorul studiului a constatat: "Chiar si dupa 4 luni de antrenament de fotbal, scorurile cardiovasculare s-au imbunatatit cu 15%, capacitatea de munca a crescut cu 43%, iar capacitatea functionala s-a imbunatatit pana la 30%. 

Dupa un an s-a remarcat, de asemenea, o reducere de 3% a IMC-ului (indicelui de masa corporala) doar din pierderea de grasime, cu o capacitate crescuta de a controla de zaharul din sange si o capacitate imbunatatita de a gestiona radicalii de oxigen liberi responsabili de cresterea stresului oxidativ din organism si cu efect daunator asupra multor functii celulare vitale". "Imbunatatirile contribuie semnificativ la reducerea riscului de a dezvolta boli cardiovasculare si diabet", conchide Thomas Rostgaard Andersen.

Fotbalul mentine masa musculara

Faptul ca pe teren, in orice pozitie ai fi, trebuie sa fii tot timpul mobilizat, atent si gata sa participi la joc, are de asemenea un efect pozitiv asupra masei musculare.

Acesta este un avantaj, mai ales ca pe masura ce imbatranim, ne pierdem masa musculara, iar in lipsa miscarii se poate instala osteoporoza. In plus, in studiul amintit, cei care erau supraponderali au slabit, insa au pierdut doar grasime, fortificandu-si masa musculara.

Sfatul nostru este ca, indiferent de varsta si conditia fizica, sa va readuceti aminte de partidele de fotbal din copilarie si adolescenta si sa refaceti echipa! Ideal ar fi sa va intalniti de doua ori pe saptamana si sa va mentineti in forma cu plimbari in pas alert sau jogging, in functie de sanatatea genunchilor, inca o data pe saptamana, intre zilele de joc.

Nu trebuie sa va dati sufletul pe teren din primele meciuri. Fiecare isi va regla participarea la joc in functie de conditia fizica actuala si, foarte important, nu sariti peste etapele de incalzire, de cel putin 10-15 minute.

Purtati echipament adecvat, mai ales incaltaminte speciala, si reduceti ca durata partidele de fotbal, astfel incat sa va faca placere si sa fiti cu adevarat activi. Intre mini-partide, va puteti distra cu lovituri libere la poarta, alternand pozitia de portar, pentru a va creste atentia, coordonarea si viteza de reactie.

Fotbalul este un joc de echipa complex, distractiv, ce aduce multe beneficii si pe alte planuri. Insa este suficient si un singur partener, o minge si “un petic” de iarba. Asa zisul “tenis cu piciorul“ este suficient pentru a va mobiliza intr-un mod distractiv si interactiv, timp de cateva zeci de minute bune!

In studiul despre care va vorbeam, majoritatea subiectilor testati au continuat sa practice fotbalul chiar si dupa cele 52 de saptamani ale studiului. 

Thomas Rostgaard Andersen afirma despre beneficiile studiului sau: "Proiectul are aspecte sociale importante. Nu necesita facilitati speciale, este accesibil si recrutarea persoanelor in varsta pentru practicarea fotbalului de agrement ar putea contribui la reducerea provocarilor cu care se confrunta persoanelor in varsta, atat cele ce tin de sanatate, cat si tendinta de izolare sociala”.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: Studiul “The effects of 52 weeks of soccer or resistance training on body composition and muscle function in +65-year-old healthy males – a randomized controlled trial”, publicat pe ncbi.nlm.nih.gov, autori: Thomas Rostgaard Andersen, Jakob Friis Schimidt, Mogens Theisen Pedersen, Peter Krustrup si Jens Bangsbo

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0