Cum să-ți păstrezi calmul în situații de stres

Viața de zi cu zi te poate face să te simți copleșit, stresat și nervos tot timpul. Ce poți face pentru a deveni o persoană mai calmă?

A te grăbi tot timpul îți consumă energia, iar serviciul și rutina vieții de zi cu zi te pot face să te simți copleșit. Dacă mai ești și genul de persoană care vrea să aibă totul sub control, nivelul tău de stres probabil că este și mai mare. Cum îți poți păstra calmul și mintea limpede când totul pare să te streseze?

1. Respiră

Poate suna ca un remediu neverosimil, dar actul respirației conștiente este extrem de important în gestionarea stresului. Data viitoare când te confrunți cu o situație stresantă care te face să te grăbești și să stai în alertă, oprește-te din ceea ce faci pentru un minut și urmează acești pași:

  • Respiră adânc: inspiră cât numeri până la 5 și expiră cât numeri tot până la 5 (abdomenul ar trebui să iasă în față la fiecare inhalare).
  • Imaginează-ți că tot stresul îți iese treptat din corp, cu fiecare expirație.
  • Zâmbește. Chiar dacă nu te simți în stare să zâmbești, fă acest gest și vei observa cum creierul este păcălit să te facă să te simți mai bine.

Repetă pașii de mai sus la fiecare câteva ore când te afli la serviciu sau acasă, dacă simți că ai nevoie.

2. Detensionează-te

După sesiunea de respirație, efectuează o scanare rapidă a corpului pentru a identifica zonele tensionate. Poate stai cu dinții încleștați? Poate că umerii, spatele sau alte zone ale corpului îți sunt foarte tensionate? 

Mișcă-te ușor sau masează acele părți corpului pe care le simți sub tensiune pentru a încuraja relaxarea. Pe cât posibil, imaginează-ți că te afli într-un loc care îți oferă o senzație de calm (acesta poate diferi de la om la om): o plajă, o cadă cu hidromasaj sau un traseu pe munte.

3. Mestecă încet și ia un supliment antistres

Supraveghează-te când iei masa: observi că te grăbești și că înghiți mâncarea aproape fără să o mesteci, pentru că ești cu gândul la diverse griji? Străduiește-te să încetinești ritmul, să te concentrezi pe gustul și mirosul alimentelor din farfurie și să te bucuri de masă. A mânca repede și neatent nu doar că nu te ajută să scapi de stres, dar este o modalitate sigură de a mânca mai mult decât îți trebuie și poate chiar de a te pomeni cu dureri de stomac. De asemenea, poți încerca și un supliment alimentar antistres, pe bază de plante (valeriană, roiniță, rhodiola rosea etc.).

4. Nu te mai grăbi să termini totul cât mai rapid

Simți că ai multe de făcut, că toate trebuie făcute acum și că nu mai ai mult până să te înfurii? Ia o pauză. Nu va veni sfârșitul lumii dacă nu termini tot ce ai de făcut cât mai repede. Stresul și îngrijorarea cu privire la situația în care te afli nu îți vor face niciun bine: gândește-te că ești într-o situație care poate fi solicitantă, dar o vei rezolva. Respiră adânc, fă câțiva pași, dezmorțește-ți articulațiile, bea un pahar cu apă și după ce te-ai mai liniștit revino la treabă.

5. Bucură-te de călătorie, nu aștepta doar să ajungi la destinație

Când ai ceva dificil de făcut, concentrarea asupra rezultatului poate deveni stresantă și epuizantă. Mai ales dacă urrmărești un obiectiv îndrăzneț care va necesita mult timp și răbdare, nu te panica și nu te înfuria: e bine să-l împarți în etape, prin care vei trece pe rând, și să te bucuri de fiecare bornă pe care ai reușit să o depășești. E normal să ai dubii uneori sau să te gândești că poate nu vei reuși, dar străduiește-te să nu te concentrezi asupra gândurilor negative, ci asupra rezultatelor pozitive pe care le-ai avut. A-ți oferi feedback pozitiv consecvent te va ajuta să devii mai răbdător, să îți păstrezi calmul și să găsești mai multă bucurie în procesul de atingere a obiectivelor tale (deci să te bucuri de călătorie, nu să aștepți tensionat să ajungi la destinație).

6. Privește imaginea de ansamblu

Data viitoare când simți că îți crește nivelul de stres sau că te enervezi, respiră adânc și întreabă-te: Va conta acest lucru pentru mine săptâmana viitoare? Luna viitoare? Anul următor? Peste 10 ani? Răspunsul va fi de cele mai multe ori: nu, nu va conta. Majoritatea lucrurilor care te scot din sărite pe moment nu vor avea importanță nici săptămâna următoare, poate nici măcar în ziua următoare. Nu te mai gândi obsesiv la lucrurile pe care nu le poți controla, ci concentrează-te pe ce poți face tu pentru tine.

7. Încetează să aștepți să fii perfect

Nu ești perfect și asta e în regulă, nimeni nu este. Când aștepți perfecțiunea în orice lucru de la tine și de la cei din jur nu faci decât să te stresezi singur și să te enervezi. Amintește-ți că tot ce poți face în această viață este să tinzi spre perfecțiune, făcând lucrurile cât de bine poți, dar nu te amărî dacă nu-ți iese totul... perfect.

8. Practică răbdarea în fiecare zi

Toate lucrurile sunt dificile înainte de a deveni ușoare, spun înțelepții. În orice activitate ai întreprinde, nu te poți aștepta la rezultate spectaculoase de pe o zi pe alta, este necesar să ai răbdare. Iată câteva modalități simple de a practica răbdarea în fiecare zi, sporindu-ți capacitatea de a rămâne calm în momentele de stres:

  • Data viitoare când mergi la magazin alimentar, așază-te la cea mai lungă coadă.
  • Data viitoare când vrei să-ți iei o cafea, nu merge cu mașina la drive-thru, ci intră în cafenea.
  • Fă o plimbare lungă printr-un parc sau pe un traseu unde nu te întâlnești cu foarte multă lume.

Nu uita: este posibil să rămâi calm în situații de stres, să gestionezi îngrijorarea, furia sau frustrarea, doar că este nevoie de o practică zilnică.

Respirația profundă și mâncatul în liniște și fără grabă sunt câteva modalități simple de a-ți antrena creierul să fie mai răbdător. Însă schimbarea modului în care gândești o situație și păstrarea unei atitudini pozitive sunt cele mai importante acțiuni pentru perioadele când te simți copleșit și stresat.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
How to Stay Calm and Cool When You Are Extremely Stressed
https://www.lifehack.org/articles/lifestyle/8-ways-stay-calm-and-cool-how-more-patient-and-less-stressed.html

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0