Cum iti imbunatatesti atentia si memoria indiferent de varsta

Atentia si memoria sunt importante indiferent de varsta: in copilarie, la scoala, la serviciu, la varsta a treia. Iti oferim cateva sfaturi pentru a-ti mentine mintea ascutita prin obiceiuri sanatoase usor de integrat in rutina de zi cu zi.

Oboseala si stresul isi spun cuvantul sau crezi ca varsta a inceput sa iti dea batai de cap? Este important sa stii ca atentia, concentrarea si memoria sunt abilitati pe care le poti exersa si imbunatati, indiferent de anii din buletin. Un studiu interesant publicat in anul 2015 a descoperit ca atentia noastra se imbunatateste pe masura ce inaintam in varsta, si reusim sa ne concentram cu succes asupra unui lucru abia cand avem 43 de ani. Unul dintre cercetatori, Joe DeGutis, a declarat ca "in timp ce adultii tineri pot excela in viteza si flexibilitatea procesarii informatiilor, adultii care se apropie de jumatatea vietii pot avea cea mai buna capacitate de a ramane concentrati". Unul dintre motive ar putea fi, pe langa conexiunile cerebrale dezvoltate pana la acea varsta, si experienta dobandita in timpul anilor de studiu sau de munca. Ceea ce inseamna ca nu suntem neaparat mai eficienti la 20 de ani si ca nu doar varsta ne ghideaza aceste abilitati.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Pe langa importanta atentiei si memoriei la scoala, la examene sau la serviciu, nu trebuie sa neglijam faptul ca ele ne influenteaza si multe aspecte ale vietii private: atentia in timp ce conducem, capacitatea de a ne asculta activ copiii cand ne povestesc pataniile de la scoala in timp ce gatim, o memorie vie care ne ajuta sa ne amintim povestile pe care le spunem nepotilor. Insa ce putem face pentru ca mintea noastra sa functioneze la cote maxime? Iata cateva obiceiuri pe care le poti include in viata ta de zi cu zi.

Nu exagera - oboseala poate fi cel mai mare dusman

Creierul uman are nevoie de stimuli pentru a favoriza crearea de conexiuni neuronale care ii permit sa se dezvolte permanent si sa se mentina activ. Insa in acelasi timp are nevoie si de pauze, in care sa se poata deconecta, sa structureze informatia, si sa se refaca. Somnul este extrem de important din acest punct de vedere, insa la fel de importante sunt si pauzele luate pe parcursul zilei. Cand esti la serviciu, ia o pauza de cateva minute macar la 2 ore, timp in care sa nu te gandesti la nicio problema, nicio sarcina de serviciu - priveste peisajul, asculta putina muzica, fa o plimbare afara si inspira profund.

Invata permanent - curiozitatea iti este cel mai bun prieten

Extinde-ti orizonturile si lasa-te purtat/a de curiozitate. Indiferent ca vrei sa afli mai multe legat de domeniul tau de activitate sau de alte domenii, citeste permanent, urmareste documentare, poarta discutii cu prieteni sau colegi. Antreneaza-ti cu aceasta ocazie atentia si memoria: cat de multe informatii poti sa intelegi si sa retii, pe termen lung?

Ai grija la alimentatie si profita de beneficiile suplimentelor

Stim cu totii cat de importanta este alimentatia, iar sanatatea creierului nu este mai prejos atunci cand vorbim despre toate vitaminele si mineralele de care beneficiem in urma unei alimentatii sanatoase si echilibrate. Consuma multe fructe, legume si hidrateaza-te corespunzator pentru a intretine sanatatea creierului tau.

Suplimentele pentru memorie sunt de asemenea o optiune potrivita, mai ales daca te simti obosit/a, nu te poti concentra sau ai nevoie de un ajutor in plus intr-o perioada mai stresanta. Acidul folic (sau vitamina B9) contribuie la functionarea normala a creierului, iar suplimentarea cu acid folic, in asociere cu alte vitamine din spectrul B, are efecte dovedite in preventia declinului cognitiv si a dementei asociate inaintarii in varsta. Un alt exemplu este vitamina B12, care contribuie la producerea celulelor rosii sangvine si la mentinerea sanatatii sistemului nervos central. La persoanele cu deficit de vitamina B12, in special vegetarienii si varstnicii, apar pierderi de memorie, stari de oboseala accentuata, chiar si depresie si anxietate. Extractele din plante au si ele beneficii, unul dintre cele mai populare fiind ginsengul

Joaca-te si fii creativ/a

Completeaza rebusuri, cumpara-ti un puzzle sau antreneaza-ti creierul folosind aplicatii speciale pe telefon. Cand ai invatat ultima data o poezie? Sau cand ai incercat sa iti amintesti versurile cantecului preferat? Profita de revederile cu familia si prietenii si povesteste intamplari amuzante din adolescenta sau tinerete. Este un exercitiu excelent atat pentru memorie, cat si pentru concentrare si... simtul umorului.

Asculta-ti din timp simptomele

Declinul cognitiv poate sa apara la orice varsta, de aceea este important sa observi daca dintr-o data ai mai multe pierderi de memorie, momente in care iti este greu sa te concentrezi sau atentia iti zboara in alta parte. 

 

Bibliografie: Studiul "Sustained attention across the life span in a sample of 10,000: Dissociating ability and strategy" , publicat in Psychological Science, autori: Fortenbaugh, F., DeGutis, J., Germine, L., Wilmer, J., Grosso, M., Russo, K., & Esterman, M. (2015).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0