Ce anume îți întrerupe somnul și cum să rezolvi problema

Ți se întâmplă să te trezești de multe ori în timpul nopții? Iată care ar putea fi problemele care îți strică somnul.

Dacă nu dormi bine noaptea, a doua zi ai toate șansele să te simți obosit, iritabil sau chiar deprimat. Iar dacă această situație se repetă pe o perioadă mai lungă de timp, concentrarea și memoria sunt afectate, kilogramele se adună, tensiunea arterială crește și se pot instala bolile de inimă. E important, așadar, dacă nu ai un somn bun, să afli ce anume ți-l perturbă și să încerci să rezolvi problemele respective. Iată din ce motive poți avea un somn tulburat

Ai trăit un eveniment major traumatizant

E normal ca dacă te-ai confruntat cu un eveniment care te-a stresat excesiv, cum ar fi pierderea locului de muncă sau implicarea într-un accident, să îți vină greu să te odihnești cum trebuie noaptea. Aceste efecte vor dispărea treptat, pe măsură ce te obișnuiești cu situația și pe măsură ce lucrurile încep să se rezolve. Dacă a trecut deja mult timp de la evenimentul traumatizant, iar tu în continuare nu reușești să dormi, e indicat să ceri sfatul medicului de familie, care te poate ajuta cu o recomandare, cu o prescripție pentru medicamente sau te va îndruma spre un psihoterapeut.

Te-au copleșit grijile cotidiene

Recomandarile Expertilor DOC

Și grijile traiului de zi cu zi se pot răsfrânge asupra igienei somnului. Gânduri legate de facturile care trebuie plătite, de școala copiilor, de proiecte dificile la serviciu te pot ține treaz noaptea, iar a doua zi vei fi epuizat și morocănos. Dacă ai multe lucruri de făcut de-a lungul unei zile, încearcă să te organizezi: fă-ți liste cu activități în ordinea priorităților și nu te sfii să delegi diverse sarcini. De asemenea, poți încerca suplimente alimentare cu efect calmant, precum cele care conțin valeriană și hamei.

Mediul din dormitor nu e prielnic somnului

Poate că în dormitorul tău e prea cald? Poate că salteaua e prea veche și denivelată? Poate că partenerul sforăie tare în fiecare noapte? Oricare dintre aceste lucruri îți pot întrerupe somnul nocturn. Setează-ți o temperatură potrivită în cameră, investește într-o saltea confortabilă (o saltea bună te ține 10 ani), folosește dopuri de urechi pentru a atenua zgomotele din jur și discută cu partenerul legat de o vizită la medic pentru a stabili cauzele sforăitului și a le trata. 

Bei alcool seara

Deși există mitul că alcoolul te ajută să dormi, iată ce se întâmplă în realitate: dacă bei alcool înainte de culcare e posibil ca într-adevăr să adormi mai repede, însă vei dormi agitat și te vei trezi de mai multe ori de-a lungul nopții, iar ciclurile de somn, inclusiv somnul profund, vor fi întrerupte. În plus, în funcție de cât de mult ai băut, te vei mai trezi și ca să te duci la baie. Pentru un somn bun, evită să bei alcool înainte de culcare și bea paharul respectiv la cină (cu cel puțin trei ore înainte să mergi la somn).

Consumi alimente sau băuturi cu cafeină

Cafeina se găsește în cafea, ciocolată, unele ceaiuri și băuturi energizante. Chiar și în doze normale îți poate tulbura calitatea somnului, mai ales pe măsură ce îmbătrânești. Nu spune nimeni să renunți complet la ea, dar, ca să fii sigur că nu-ți tulbură somnul, evită băuturile și alimentele cu cafeină după ora 15:00.

Mănânci seara prea târziu

Cu cât mănânci mai aproape de ora de culcare și cu cât alimentele consumate sunt mai grele, cu atât somnul tău se va întrerupe mai des. Cina trebuie să fie ușoară și să fie luată cu cel puțin trei ore înainte de culcare. Dacă ai consumat la cină alimente grele, sărate și cu grăsimi (burgeri cu cartofi prăjiți, pizza cu brânzeturi și carne etc.), lasă cel puțin cinci ore între această masă și ora de somn. Dacă ești genul de persoană căreia i se face foame fix înainte să se culce, rezumă-te la o gustare ușor de digerat, cum ar fi un iaurt mic (fie din lapte, fie vegetal).

Faci sport înainte de culcare

În general, activitatea fizică te ajută să dormi mai bine. Dar dacă faci sport prea aproape de ora de culcare, corpul fabrică mai mult cortizol, un hormon care te ajută să fii mai alert. Din acest motiv, s-ar păutea să te simți plin de energie, în loc să ți se facă somn. Nu toată lumea are această problemă cu sportul seara, dar, dacă vezi că te afectează în acest fel, încearcă să-ți programezi antrenamentele fie dimineața, fie cu cel puțin trei ore înainte de culcare.

Stai cu privirea în ecrane

Telefonul, laptopul, tableta emit o lumină albastră care îți scade nivelul de melatonină, hormon implicat în reglarea ritmului circadian. Evită să mai privești în ecrane cu o oră înainte de culcare.

Iei medicamente stimulatoare

Stimulentele precum pseudoefipenfrina, care se găsește în compoziția multor descongestionante, de exemplu, poate întrerupe somnul peste noapte. Unele medicamente împotriva alergiilor, hipertensiunii, bolilor de inimă, ADHD-ului sau bolii Parkinson pot, de asemenea, să tulbure somnul. Dacă te confrunți cu insomnii din aceste cauze, discută cu medicul pentru a-ți schimba fie doza, fie medicamentul.

Suferi de anxietate sau depresie

Tulburările anxioase și depresia îți pot întrerupe regulat somnul. Dacă nu poți gestiona aceste probleme de unul singur sau cu ajutorul apropiaților, e necesar să discuți cu medicul de familie, care să-ți recomande un tratament potrivit sau un psihoterapeut.

Ești la menopauză

Corpul femeilor la menopauză diminuează treptat producția hormonală de estrogen și progesteron. Acest lucru duce adesea la apariția bufeurilor, când un val de adrenalină ridică temperatura corpului și provoacă transpirație bruscă, ceea ce te poate trezi din somn de mai multe ori pe noapte. Medicul de familie sau ginecologul îți poate prescrie medicamente care să țină sub control aceste transpirații nocturne.

Ai dureri de spate sau probleme de respirație

Durerile de spate și durerile articulare te pot trezi în toiul nopții. Alergiile, apneea în somn și astmul îți pot cauza probleme de respirație în timp ce dormi. Și boala Parkinson poate provoca anumite mișcări ale membrelor care să îți întrerupă somnul. Dacă te confrunți cu aceste boli, mergi la medic pentru tratament și așa vei reuși să rezolvi și probleme cu somnul.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - 8 reasons why you're not sleeping
https://www.health.harvard.edu/sleep/8-reasons-why-youre-not-sleeping
Cleveland Clinic - Why Do You Always Wake Up at 3 a.m.?
https://health.clevelandclinic.org/why-do-you-always-wake-up-at-3-a-m/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0