Lucruri absolut INTERZISE inainte de culcare

Un somn odihnitor iti garanteaza energie si o stare de bine, insa tulburarile de somn iti afecteaza calitatea vietii, punandu-ti sanatatea fizica si psihica in pericol.

Potrivit statisticilor, persoanele care nu dorm suficient au sanse mai mari de a dezvolta afectiuni precum hipertensiune, diabet, depresie, obezitate si cancer. Productivitatea este si ea afectata de lipsa unui somn odihnitor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cu toate ca tulburarile de somn reprezinta o problema ingrijoratoare, multi dintre noi omitem acest lucru si tratam cu neglijenta problema somnului.

Specialistii sunt de parere ca principalele cauze pentru care nu dormim bine sunt obiceiurile proaste pe care le avem inainte de culcare – Iata 5 lucruri pe care nu ar trebui sa le faci niciodata inainte de a adormi!

Adormi uitandu-te la televizor

Avem prostul obicei de a avea un televizor in dormitor si, de cele mai multe ori, adormim uitandu-te la vreo emisiune sau un film de care ne-am putea lipsi.

Potrivit specialistilor, urmaritul unor programe TV inainte de culcare reprezinta o problema pentru ca ne stimuleaza creierul. Lumina puternica ce provine de la ecranul televizorului stimuleaza creierul, afectand secretia de melatonina, hormonul necesar pentru un somn odihnitor.

Asadar, incearca sa adormi cu televizorul inchis. Daca simti ca nu te ia somnul fara a avea o activitate de acest gen, incearca sa citesti o carte. Are acelasi efect asupra ta din punct de vedere al inducerii senzatiei de somnolenta, fara a avea insa efecte adverse.

Stai cu ochii lipiti de telefon

Fie ca iti verifici emailurile, fie ca iti updatezi conturile de pe retelele sociale, iti petreci timpul stand cu ochii in telefon inainte de culcare? Lumina albastra emanata de ecranul telefonului este la fel de nociva ca si lumina emanata de televizor. Aceasta iti stimuleaza creierul si intrerupe ritmul cicardian.

Fa tot posibilul pentru a renunta la telefon atunci cand intri in dormitor daca vrei sa ai parte de un somn odihnitor.

Mananci alimente grase sau picante

Alimentele prea grase sau picante pot provoca reflux gastroesofagian, care te va impiedica sa adormi.

Fa tot posibilul pentru a evita sa mananci cu 2 ore inainte de culcare orice tip de aliment, dar evita si alimentele grase si picante servite la masa de seara.

Consumi cofeina

Stii deja ca bauturile care contin cofeina te energizeaza si nu te lasa sa adormi asa ca probabil ca eviti deja consumul de cafea si sucuri care contin cofeina seara, inainte de culcare. Ceea ce poate nu stii este ca unele bauturi decafeinizate pot contine chiar si 20 de mg de cofeina. Drept urmare, indicat ar fi sa eviti cafeaua decafeinizata pe care o servesti la cina.

Nu numai cafeaua si bauturile pe baza de cofeina te tin treaz seara, ci si unele alimente. Ciocolata neagra, spre exemplu, contine cofeina. O cantitate de 100 de g de ciocolata neagra are un continut de 40 g de cofeina.

 

 

Ai o rutina neadecvata inainte de culcare

Creierul are nevoie de o rutina inainte de somn, care sa il pregateasca pentru odihna. Rutina ta poate fi exact asa cum iti doresti, poti incepe cu un dus, apoi te poti demachia si poti medita pret de 10 minute. Pe de alta parte, poti citi sau poti bea un ceai cu efecte calmante – alegerea iti apartine, important este sa respecti aceasta rutina in fiecare seara.

Te certi

Desi mânia este o emotie sanatoasa, spun expertii, atunci cand nu o gestionezi corespunzator, ea poate sa iti afecteze relatiile si sanatatea. Faptul ca te certi cu cineva, in special chiar inainte de a merge la culcare, te poate pune pe o panta de tipul raspunsului "lupta sau fugi", iar in acest fel, iti va fi mult mai greu sa adormi sau iti va fi greu sa ai un somn odihnitor. De asemenea, ai sanse mari sa te trezesti indispus(a) daca inca te gandesti la problemele nerezolvate din seara anterioara.

Muncesti

Faptul ca muncesti pana aproape de ora de mers la culcare iti poate ingreuna situatia, in sensul ca iti va fi greu sa te relaxezi, sa te deconectezi. Cum poti sa te indrepti spre o stare relaxata, spre somn, cand tot ceea ce andesti are legatura cu raportul sau alte sarcini pe care trebuie sa le faci a doua zi dimineata?

Ca alternativa, stabileste-ti clar un moment de inceput si un moment de incheiere cand vine vorba de sarcinile si indatoririle pe care le ai la locul de munca. Daca poti, fa-ti o regula special conceputa pentru tine, care spune ca nu va trebui sa muncesti atunci cand vii acasa de la serviciu.

Bei cantitati mari de alcool

Poate ca iti place sa te bucuri de un pahar sau doua cu vin inainte de culcare, dar acesta nu este cel mai bun mod de a obtine un somn de calitate in timpul noptii. Alcoolul te-ar putea ajuta sa adormi mai repede si sa te bucuri de un somn mai profund, cu toate acestea, el poate sa iti afecteze alte aspecte ale odihnei. Studiile au aratat ca prin consumul bauturilor alcoolice inainte de culcare, se reduce somnul somnul REM (miscarea rapida a ochilor sau somnul REM este o faza a somnului in care se produc cele mai multe si cele mai intense vise).

Conduci masina

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Daca nu iti doresti sa ai un accident rutier, nu şofa atunci cand esti obosit(a). Conducerea unui autovehicul in perioada cand, de regula, te pregatesti sa mergi la culcare, nu este o miscare inteligenta. Daca iti este somn, este in interesul tau (cat si in interesul celorlalti soferi) sa nu conduci. Ca alternativa, poti ruga pe cineva sa fie sofer in locul tau sau poti comanda un taxi care sa te duca la destinatie.

Bei multe lichide

Desigur, este important sa iti mentii corpul hidratat, dar consumul excesiv de lichide ar putea avea un impact negativ asupra capacitatii tale de a dormi. In plus, daca te trezesti ca sa mergi la baie de mai multe ori in timpul noptii, vei vedea ca nu asa te poti bucura de un somn de calitate. Daca iti este sete, bea o cantitate mica de apa in loc sa bei tot paharul. Corpul tau iti va multumi.

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0