Ce spune aspectul părului despre sănătatea ta

Unele probleme de sănătate sunt trădate de aspectul părului, iar în alte situații, un păr degradat și un scalp nu prea sănătos nu au legătură cu vreo afecțiune, ci cu faptul că trebuie să le îngrijești mai bine.

E firesc să cercetezi aspectul părului și să te întrebi dacă are vreo legătură cu starea ta de sănătate. Unele medicamente sau boli pot influența felul în care arată părul persoanei afectate, iar în alte cazuri e nevoie pur și simplu de o îngrijire mai atentă a pielii capului și a podoabei capilare.

Mătreața nu vine cu riscuri pentru sănătate

Mătreața, acei fulgi albi care se văd pe hainele unor persoane în zona umerilor, nu este contagioasă. Deși poate fi un motiv pentru care persoana afectată să se simtă prost, estetic vorbind, mătreața în sine nu indică neapărat o problemă de sănătate. Aceasta poate apărea pe motiv de psoriazis, eczemă sau stres, dar poate fi și un răspuns la frig, la lipsa umidității din aer sau la faptul că o persoană are pielea grasă.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dacă mătreața este gălbuie și uleioasă, ar putea fi vorba de dermatită seboreică. Această afecțiune poate fi asociată cu un dezechilibru hormonal, cu o infecție fungică sau cu boala Parkinson.

Pentru a scăpa de această neplăcere, se poate încerca un șampon antimătreață care să poată fi folosit în primă fază zilnic sau de mai multe ori pe săptămână timp de câteva săptămâni. Apoi, se va folosi mai rar, de întreținere. Caută șampoane care să aibă ingrediente precum tensidă de cocos, sulfură de seleniu, acid salicilic sau piritionat de zinc.

Căderea părului este în mare parte normală

Este normal ca în fiecare zi să pierdem cam 100 de fire de păr, ceea ce nu însemnă că vom cheli. Aproximativ 90% dintre cei 100.000 de foliculi de păr produc fire noi tot timpul, în timp ce 10% dintre aceștia se află în faza „de odihnă”, ceea ce înseamnă că după ea, firele de păr cad cam 2-3 luni, după care sunt înlocuite. Ciclul se repetă constant.

Multe situații pot face ca părul să intre brusc într-o fază de odihnă: o intervenție chirurgicală, un vaccin, o naștere, unele medicamente, o dietă severă sau o stare de stres cronic ori probleme cu glanda tiroidă. La aproximativ două luni după factorul declanșator, persoana observă că părul începe să se subțieze și să cadă, dar, în cele mai multe cazuri, noi fire încep să crească la loc.

Părul poate cădea și din cauza unei alimentații dezechilibrate. Podoaba capilară are nevoie de proteine și fier pentru a rămâne sănătoasă, alături de acizi grași Omega-3, zinc și vitamina A. Atenție, însă, la exces, deoarece poate favoriza căderea părului. Dietele cu conținut scăzut de calorii sunt adesea lipsite de substanțe nutritive suficiente și pot împiedica creșterea părului sau pot face părul să arate lipsit de vitalitate.

Chelia este, în general, moștenită

În caz de alopecia areata, sistemul imunitar atacă din greșeală firele de păr și le determină căderea, adesea bruscă. Multe persoane se pot pomeni cu una, două zone de chelie, care ar putea fi tratate cu injecții, dar în unele cazuri cade tot părul. Alopecia areata nu este contagiosă și nici dăunătoare, însă poate fi o problemă din punct de vedere psihologic.

În 90% dintre cazurile de chelie la bărbați, este vorba de moștenirea genetică. Există anumite medicamente care pot încetini căderea părului, cum ar fi finasterida sau minoxidilul. Spre deosebire de bărbați, femeile rareori chelesc și tind să-și piardă părul mai încet decât aceștia. Minoxidilul în concentrație de 5%, aplicat o dată pe zi, poate ajuta la creșterea părului și previne subțierea. Tot femeilor li se pot recomanda medicamente orale precum spironolactona și flutamida.

Fragilitatea părului poate fi cauzată de soare

Prea mult soare poate transforma părul într-o „mătură” uscată, cu fire fragile, care se rup și se despică ușor. Acest lucru este valabil mai ales la persoanele cu părul blond sau alb, iar un păr subțiat crește riscul de arsuri solare pe scalp. Alegerea produselor de îngrijire a părului cu factor de protecție solară oferă o anumită protecție, deși poate fi greu să îți acoperi uniform părul. De aceea, este o idee bună să porți o pălărie atunci când ieși în soare - mai ales dacă scalpul este expus.

De asemenea, părul se poate rupe sau poate cădea din cauza felului în care îl porți: de exemplu, ai părul lung și îl ții mereu împletit strâns sau prins strâns cu un elastic. E bine să-ți lași părul liber și neagresat de câte ori poți. 

Aspectul tern al părului poate fi provocat de căldură și produse de styling

Dacă îți usuci mereu părul cu uscătorul, dacă folosești zilnic placa ori ondulatorul, dacă îl vopsești des și dacă folosești tot timpul produse de styling (geluri, fixative), părul poate căpăta un aspect uscat, cu fire despicate, lipsit de vigoare. Pentru a-l regenera, tunde câte puțin din vârfuri o dată la câteva luni și evită folosirea zilnică a produselor care îl agresează.

Albirea prematură a părului este genetică

Un păr care albește nu înseamnă că persoana îmbătrânește: dacă ai sub 40 de ani și deja ai multe fire de păr alb, e vorba de moștenirea genetică. Părul cărunt nu e un semn de afecțiuni, în general, deși uneori poate fi cauzat de anemie, probleme tiroidiene, vitiligo sau lipsa de vitamina B12. Dacă suspectezi că acesta este cazul tău, cere sfatul medicului de familie.

Pentru un păr sănătos:

  • Spală-ți părul de două ori pe săptămână cu un șampon potrivit pentru tine, apoi utilizează un balsam sau o mască de păr.
  • Perie-ți părul dimineața și seara.
  • Masează scalpul o dată pe săptămână. Acest lucru încetinește căderea părului, atenuează stresul și eliberează hormoni precum serotonina (hormonul fericirii) și dopamina (hormonul plăcerii).
  • Consumă somon și nuci (pentru aportul de acizi grași Omega-3), spanac și morcovi (pentru vitamina A), nuci braziliene (pentru seleniu), stridii și caju (pentru zinc). Toate ajută la menținerea sănătății scalpului și a părului, la fel și lactatele care au un conținut scăzut de grăsimi, cerealele integrale și legumele.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing -  Hair Loss
https://www.health.harvard.edu/a_to_z/hair-loss-a-to-z
American Academy of Dermatology Association - Tips for healthy hair
https://www.aad.org/public/everyday-care/hair-scalp-care/hair/healthy-hair-tips

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0