Vremea rece poate accelera arderea grăsimilor în timpul activitățiilor fizice? [studiu]

Metabolismul disfuncțional postprandial, adică modul în care organismul metabolizează macronutrienții după masă, și creșterea lipemiei postprandiale (PPL), adică creșterea lipidelor din sânge după ingestia de alimente, sunt predictori ai dezvoltării diabetului de tip 2, a bolilor hepatice și cardiovasculare. 

Reducerea inflamației vasculare asociate cu metabolismul postprandial și scăderea lipemiei postprandiale reprezintă strategii pentru a reduce riscul de a dezvolta aceste afecțiuni. Factori multipli pot influența metabolismul și lipemia postprandială, inclusiv activitatea fizică.

Activitatea fizică regulată este asociată cu lipemie postprandială mai scăzută și niveluri mai scăzute de trigliceride postprandiale. În plus, impactul activității fizice regulate asupra lipemiei postprandiale poate fi influențat de modalitatea de exercițiu (continuu sau în intervale) și intensitatea exercițiului (moderată sau ridicată). Exercițiile fizice în intervale scurte, de intensitate ridicată, reduc creșterea lipidelor din sânge după ingestia de alimente, într-o măsură mai mare decât exercițiul continuu, de intensitate moderată.

Mai mult decât atât, mulți alți factori influențează, de asemenea, atât metabolismul în timpul exercițiilor fizice, cât și postprandial, cum ar fi sexul, vârsta, condiția fizică.Totodată, expunerea la temperaturi ambiante scăzute afectează modificările metabolice șo moleculare, influențând metabolismul lipidelor atât în timpul repausului, cât și în timpul activității fizice.  Metabolismul lipidelor este favorizat în timpul exercițiului la frig, crescând oxidarea lipidelor pintr-o creștere a utilizării trigliceridelor intramusculare.

În fapr, expunerea la frig reglează metabolismul lipidelor și carbohidraților în mod diferit față de o zonă termoneutrală, definită ca intervalul de temperaturi ambientale în care corpul își poate menține temperatura de bază a corpului numai prin reglarea fluxului sangvin al pielii.

Mai multe grăsimi „se topesc” la temperaturi scăzute

Un experiment întreprins anul trecut, de către o echipă de cercetători, arată că persoanele care fac mișcare la intensitate mare, la temperaturi scăzute, beneficiază imediat de o mai bună oxidare a lipidelor, ceea ce reprezintă o ardere a grăsimilor mult mai eficientă.

De regulă, iarna nu este cel mai plăcut sezon din cauza zile întunecate și reci. Prin urmare, este dificil să îți găsești motivația pentru sesiunile săptămânale de sport în aer liber, dar un studiu1 efectuat în 2020 și realizat de cercetătorii de la Universitatea Laurentiană din Canada oferă un motiv bun pentru a alerga chiar și atunci când este frig. 

Publicat în Journal of Applied Physiology, studiul efectuat sugerează că exercițiile fizice la temperaturi apropiate de 0 ° C ar putea arde mai multe grăsimi decât în mod normal, cel puțin în ceea ce privește antrenamentele cu intervale de intensitate mare. Se pare că antrenamentele cu intervale de mare intensitate efectuate pe vreme rece triplează oxidarea lipidelor în comparație cu exercițiile fizice realizate la temperaturi normale.

Activitatea fizică regulată îmbunătățește metabolismul nutrienților consumați și ajută la reglarea nivelului de grăsimi, de lipide din sânge. Cercetările anterioare au arătat că antrenamentul cu intervale de intensitate mare este mai bun pentru arderea grăsimilor decât exercițiul continuu de intensitate moderată. În cadrul studiul menționat, 11 voluntari adulți, supraponderali au participat la două sesiuni de exerciții fizice cu intervale de intensitate mare, efectuate la un interval de o săptămână între ele. În ambele sesiuni, participanții au finalizat 10 sprinturi de un minut, la un efort de 90%, urmate de o perioadă de repaus de 90 de secunde, iar după aceea, un efort de 30%. La sfârșitul sesiunii de sprint, voluntarii au putut să se plimbe cu bicicleta sau să meargă pe jos.

În timpul unei sesiuni de exerciții fizice, temperatura ambiantă a fost de aproximativ 21°C, în timp ce pentru cealaltă sesiune de acivități fizice, temperatura înconjurătoare a fost de 0 ° C. „Acesta este primul studiu care analizează efectele temperaturilor unui mediu cu temperaturi scăzute, asupra metabolismului în timpul exercițiilor de intensitate ridicată, precum și asupra metabolismului, a doua zi”, întocmai cum au precizat și cercetătorii în cadrul studiului realizat. 

Mai mult decât atât, echipa de cercetători a măsurat temperatura corpului și ritmul cardiac al participanților, cantitatea de oxigen furnizată  mușchiilor cvadriceps în timpul celor două sesiuni de antrenament. Au fost, de asemenea, înregistrate nivelurile de glucoză, adică de zahăr din sânge, oxigenul și dioxidul de carbon, precum și ratele de schimb ale gazelor.

După fiecare antrenament, voluntarii au consumat un baton nutrițional bogat în proteine și carbohidrați, înainte de a dormi. A doua zi de dimineață, echipa de cercetători le-a oferit un mic dejun bogat în grăsimi, după care au fost prelevate probe de sânge pentru a măsura nivelurile de insulină, glucoză și trigliceride, pentru a determina din nou nivelurile de oxidare a lipidelor și pentru a vedea dacă valorile din seara precedentă au fost menținute peste noapte. 

În fapt, studiul a constatat că exercițiile de intensitate ridicată efectuate la temperaturi mici au crescut oxidarea lipidelor cu 358% în timpul antrenamentului, comparativ cu antrenamentul cu intervale de mare intensitate, într-un mediu în care temeratura a fost de aproximativ 21°C.

Metabolismul nu reacționează diferit a doua zi

Cu toate acestea, nu a existat nicio diferență substanțială în perioada postprandială, adică după micul dejun luat a doua zi de dimineață. Astfel, răspunsurile metabolice pe termen lung după consumul mesei respective, inclusiv reglarea zahărului din sânge, arderea grăsimilor și nivelurile de trigliceride nu s-au schimbat mult după antrenamentul făcut la temperaturi scăzute. Prin urmare, oamenii de știință precizează că: „Adăugarea unui stimul rece, în cadrul activității fizice întreprinse, a fost mai puțin favorabilă pentru răspunsurile metabolice postprandiale de a doua zi”. Răspunsul glicemic, adică modificarea zahărului din sânge după masă, a fost și mai bun după exerciții fizice într-un mediu în care temperatura a fost de circa 21°C, în ceea ce privește rezultatele măsurătorilor înregistrate după luarea micului dejun. Așadar, „beneficiile mai mari sunt prezente în timpul antrenamentelor cu intervale de mare intensitate, la rece, dar răspunsurile metabolice postprandiale sunt mai puțin favorabile în acest cadru specific”, după cum au evidențiat și cercetătorii studiului. 

Cu atât de puțini voluntari și doar câteva sesiuni de antrenamente cu intervale de mare intensitate, echipa de cercetători consideră că este prea devreme pentru a trage concluzii radicale, dar aceștia sunt de părere că studiul lor reprezintă un punct de plecare interesant pentru a examina modul în care temperatura ambiantă poate afecta arderea grăsimilor, în timpul unui antrenament cu exerciții fizice de o intensitate mare.

De asemenea, oamenii de știință concluzionează că, indiferent de tipul de activitate fizică, aceasta este esențială pentru menținerea sănătății și pentru reducerea riscului de boli cronice. Mai mult decât atât, dacă ești o persoană activă, ce practică activități fizice în mod regulat, pentru menținerea sănătății și mobilității articulațiilor, dar și pentru a contribui la calmarea durerii la nivel articular, reducerea inflamației, protejarea cartilajului, poți opta pentru un complex nutraceutic cu o formulă unică pe bază de NEM, extract din membrană de coajă de ou, și acizi grași Omega-3 în concentrație mare. În acest mod poți să te antrenezi la capacitate maximă, pentru că extractul din membrană de coajă de ou este esențial pentru menținerea sănătății cartilajului articular, a tendoanelor și a ligamentelor, iar acizii grași de  Omega-3 contribuie la atenuarea febrei musculare, precum și la diminuarea inflamației articulare asociată artrozelor și artritelor. 


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.Studiul „High-intensity interval exercise in the cold regulates acute and postprandial metabolism”, publicat în Journal of Applied Physiology (2020), autori: Munten, Stephanie, et al.
Santé magazine: „Le temps froid peut aider à brûler plus de graisses pendant l'activité physique”, https://www.santemagazine.fr/actualites/actualites-beaute-forme/le-temps-froid-peut-aider-a-bruler-plus-de-graisses-pendant-lactivite-physique-876498

 


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0