Stilul de viață sedentar anulează beneficiile unei mase corporale normale

Chiar dacă ai ajuns la greutatea ideală, lipsa de mișcare te poate afecta la fel de mult ca pe o persoană supraponderală în cazul bolilor de inimă.

Un studiu recent efectuat de cercetătorii de la Universitatea din Florida, Statele Unite ale Americii, a demonstrat că lipsa de activitate fizică este un factor la fel de important ca obezitatea pentru bolile cardiovasculare. Când vine vorba de afecțiuni cardiovasculare, studiul a arătat că un stil de viață sedentar contracarează beneficiile unei mase corporale normale. Cu alte cuvinte, nu este suficient să avem un corp fără grăsime în exces, trebuie să ne asigurăm că facem și suficiente exerciții fizice.

Studiul efectuat în 2019 a analizat 43 de milioane de respondenți ai chestionarului național de sănătate și nutriție, cu vârste cuprinse între 40 și 79 de ani. Chestionarul cuprindea informații despre indicele de masă corporală normal (între 18.5 și 24.9) și cel asociat obezității (între 25 și 29.9), precum și date despre circumferința abdominală a respondenților și nivelul de grăsime abdominală. De asemenea, respondenții au autoraportat nivelul de activitate fizică în care se angajează zilnic, câte ore pe zi stau așezați și dacă au sau nu dificultăți de respirație când fac activitate fizică moderată (cum ar fi urcatul scărilor).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Legătura dintre sedentarism și bolile de inimă

Cercetătorii au analizat riscurile respondenților de a dezvolta o boală cardiovasculară urmând acei parametri, precum și factorii demografici cum ar fi vârsta, sexul, rasa/ etnia, dacă sunt sau nu fumători, dacă au diabet sau nu, și nivelul colesterolului. Nici unul dintre respondenți nu avea deja un diagnostic de boală cardiovasculară, infarct miocardic sau accident vascular cerebral (AVC). 

Studiul a arătat că 30% dintre participanții aflați în limite normale ale greutății aveau șanse crescute de a dezvolta boli cardiovasculare, cum ar fi infarctul sau AVC. Deși indicele lor de masă corporală era normal, acești participanți aveau majoritatea grăsimii corporale în zona abdominală, problemă asociată cu bolile cardiovasculare. Lipsa lor de activitate fizică era evidențiată de dificultățile de respirație în activitățile moderate, precum urcatul scărilor sau a unui deal. Pe de altă parte, indivizii cu masa corporală normală dar și factori ai unui stil de viață sănătos erau mult mai feriți de bolile cardiovasculare decât celelalte două categorii.

Cercetătorii au subliniat astfel faptul că un indice al masei corporale (IMC) normal nu ar trebui să fie un motiv de încredere în starea de sănătate, și cu atât mai puțin un motiv pentru evitarea exercițiilor fizice regulate. 

Cum să ai grijă de sănătatea inimii

Este simplu să-ți asiguri o inimă sănătoasă, în doar câțiva pași. Poți să previi multe boli cardiovasculare sau să le întârzii apariția cu doar câteva acțiuni care întrețin o viață sănătoasă, cum ar fi:

  • Controlul greutății. Asigură-te că ai un IMC normal și o circumferință a abdomenului între 88 cm (pentru femei) și 100 cm (pentru bărbați).
  • Mănâncă mai multe legume și fructe și mai puțină carne roșie. Pe lângă multitudinea de vitamine și nutrienți, fructele și legumele sunt și o sursă importantă de fibre. Aportul necesar de fibre trebuie să fie între 6 și 10 grame pe zi. Pe de altă parte, carnea roșie crește nivelul colesterolului nesănătos, și a fost asociată în multe studii cu obezitatea și bolile de inimă.
  • Renunță la fumat și la alcool. Ambele promovează inflamația în corp și pot cauza cancer.
  • Încearcă să faci zilnic mișcare. 

De ce este sportul necesar?

Beneficiile sportului pentru organism sunt binecunoscute. Sportul este mai ales necesar pentru sănătatea inimii, pentru că scade tensiunea arterială, asigură oxigenarea țesuturilor și buna funcționare a mușchilor cardiaci.

De cât sport ai nevoie zilnic?

Medicii și antrenorii personali recomandă să facem mișcare cel puțin 150 de minute pe săptămână, însemnând 30 de minute timp de 5 zile pe săptămână. În cazul activității fizice intensive, care produce transpirație și respirație accelerată, sunt suficiente 75 de minute pe săptămână, sau 15 minute timp de 5 zile pe săptămână.

Ce tipuri de exerciții fizice sunt recomandate pentru inimă

Exercițiile cardio, sau aerobicul, reprezintă acel tip de activitate fizică ce ridică și întrețin un puls ridicat mai multe minute în șir. Intensitatea poate fi moderată sau crescută, dar pentru a avea efecte benefice, respirația trebuie să fie puțin îngreunată. Iată ce fel de exerciții poți urma pentru a spori sănătatea inimii:

  • Aerobic - fitness-ul pe muzică sau doar doar cel bazat pe propria greutate corporală ajută organismul să se oxigeneze și să-și dezvolte masa musculară.
  • Alergarea sau mersul accelerat - doar 30 de minute pe zi poate îmbunătăți starea articulațiilor și a mușchilor.
  • Mersul pe bicicletă - bun pentru mușchii picioarelor și sănătatea inimii.
  • Înotul - lucrează majoritatea grupelor musculare.
  • Exerciții de rezistență și exercițiile cu greutăți - reduc cantitatea de grăsime corporală și modelează corpul.
  • Yoga, Pilates și exercițiile de întindere - ajută la întinderea sănătoasă a mușchilor, la păstrarea echilibrului și la relaxarea organismului, atât mentală cât și fizică.


 

Sursa forto: Shutterstock

Bibliografie

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Studiul ”Effect of Sedentary Lifestyle on Cardiovascular Disease Risk Among Healthy Adults With Body Mass Indexes 18.5 to 29.9 kg/m2”, publicat în The American Journal of Cardiology, în 2019, autori Arch G. Mainous III, Rebecca J. Tanner et. al.

ajconline.org/article/S0002-9149(18)32148-9/abstract

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0