Sportul și antrenamentul ideal pentru pacienții cu astm

În general dacă avem astm putem face cam orice tip de activitate cardio și tonifiere, atât timp cât doctorul care vă are în supraveghere permite acest lucru. Ca să fiu direct, majoritatea sportivilor de performanță au astm.

Sportul și antrenamentul ideal pentru pacienții cu astm

De fiecare dată când respiri, inhalezi aer ce conține oxigen. Aerul trece prin căile respiratorii către alveole (saci de aer). În alveole, oxigenul trece în vase de sânge subțiri numite capilare. În același timp dioxidul de carbon trece din capilare în alveole și este eliminat prin expirație. 

Ce se întâmplă în organismul unui astmatic

Astmul este o afecțiune cronică care afectează căile respiratorii din plămâni. Astfel, căile respiratorii devin inflamate, provocând simptome precum respirație șuierătoare (wheezing), lipsă de aer (dispnee), senzație de apăsare în piept și tuse. Aceste simptome pot face dificilă respirația.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Uneori, exercițiile aerobe pot declanșa sau agrava simptomele legate de astm. Când se întâmplă acest lucru, se numește astm indus de efort sau bronhoconstricție indusă de efort (BEI). Poți avea BEI chiar dacă nu ai astm.

Dacă ai BEI, s-ar putea să ai dificultăți la antrenament, dar acest lucru nu înseamnă că ar trebui să eviți exercițiile fizice regulate. Este posibil ca persoanele cu BEI să se antreneze ușor și eficient.

De fapt, activitatea fizică regulată poate reduce simptomele astmului bronșic, îmbunătățind sănătatea pulmonară. Cheia este să faci exercițiul potrivit, la o intensitate și durată adecvată. Poți determina aceste repere lucrând cu un medic.

Poate sportul să reducă simptomele astmului?

Unele tipuri de exerciții fizice pot reduce sau preveni simptomele astmului. Acestea acționează făcându-ți plămânii mai puternici fără a agrava inflamația.

Mai exact, aceste activități minimizează simptomele deoarece:

•    Cresc rezistența. În timp, antrenamentul îți poate ajuta căile respiratorii să-și dezvolte toleranța la exerciții. Acest lucru face mai ușor pentru plămâni să efectueze activități care, de obicei, te solicită, cum ar fi mersul pe scări.
•    Reduc inflamația. Deși astmul inflamează căile respiratorii, exercițiile fizice regulate pot reduce de fapt inflamația. Funcționează prin reducerea proteinelor inflamatorii, ceea ce îmbunătățește modul în care căile respiratorii răspund la efort.
•    Îmbunătățesc capacitatea pulmonară. Cu cât te antrenezi mai mult, cu atât plămânii tăi se obișnuiesc cu consumul de oxigen. Acest lucru scade efortul pe care trebuie să îl facă corpul pentru a respira.
•    Consolidează mușchii. Când mușchii tăi sunt puternici, corpul funcționează mai eficient în timpul activităților de zi cu zi.
•    Îmbunătățesc capacitatea cardiovasculară. Exercițiile fizice îmbunătățesc condiția generală a inimii, îmbunătățind fluxul sanguin și oxigenarea.

Exerciții de respirație

Pe lângă activitatea fizică, anumite exerciții de respirație pot reduce și simptomele astmului. Aceste metode ajută prin deschiderea căilor respiratorii, favorizarea intrării aerului proaspăt în plămâni și reducerea efortului de respirație.

Exemple de exerciții de respirație pentru astm includ:

•    respirație diafragmatică
•    respirație nazală
•    respirația cu buzele strânse

Cu toate acestea, este important să iei medicamentele conform instrucțiunilor medicului. Acesta este cel mai bun mod de a controla simptomele astmului, în special în timpul exercițiului.

Ce tipuri de sport sunt indicate

În general dacă avem astm putem face cam orice tip de activitate cardio și tonifiere atât timp cât doctorul care vă are în supraveghere vă permite acest lucru. Ca să fiu direct, majoritatea sportivilor de performanță au astm.

De aceea eu recomand să faceți mișcare, însă sunt câteva aspecte de care trebuie să țineți cont:

Încălzirea trebuie să fie făcută pentru a evita apariția unei crize de astm. Creșterea treptată a pulsului aduce un control conștient asupra respirației și astfel se elimină riscul apariției crizei. Un joc interesant în încălzire ar fi să inspiri și să menții aerul în interior pentru câteva secunde bune și ulterior eliberezi. Prin astfel de exerciții poți anticipa și elimina spasmele din timpul antrenamentului.

Antrenamentul cardio trebuie să fie la intensitate de 50% pentru începători și 65-70% pentru avansați. Mersul rapid, spre exemplu, este o activitate ce o puteți face zilnic, câte 30 de minute.

Antrenamentele de tonifiere pot include exerciții pentru abdomen, flotări, genuflexiuni, fandări etc. Când întărești musculatura și devii mai puternic/ă, te vei simți și mult mai bine, mai ales că mușchii abdominali sunt esențiali pentru respirație. Antrenează musculatura de 2-3 ori pe săptămână. 

Stretchingul și exercițiile de relaxare și revenire după efort este la fel de importante ca încălzirea. Exercițiile din Yoga, spre exemplu, pot fi incluse în programul de antrenament.

1. Înot

Înotul este unul dintre cele mai recomandate exerciții pentru persoanele cu astm. Comparativ cu alte activități, este mai puțin probabil să provoace simptome legate de astm datorită:

•    Aerului umed și cald
•    Expunerii scăzute la polen
•    Presiunii reduse asupra pieptului

În ciuda acestor beneficii, bazinele cu clor pot provoca simptome la unele persoane. Ai grijă dacă începi să înoți în piscine și nu în mare. 

2. Mersul pe jos

Ca activitate cu intensitate redusă, mersul pe jos este o altă alegere excelentă. Această formă de exercițiu este blândă pentru corp, ceea ce face mai ușoară respirația.

Pentru cea mai confortabilă experiență, mergi doar când afară este cald. Aerul uscat și rece îți poate declanșa sau agrava simptomele. De asemenea, poți merge pe o bandă de alergat sau pe o pistă interioară.

3. Drumeții

O altă opțiune este să te bucuri de o drumeție ușoară. Alege un traseu relativ plat sau cu o înclinație lentă și constantă. Dacă ai alergii, verifică nivelul polenului în zonă înainte de drumeții. Mergi numai dacă nivelurile de polen sunt scăzute.

4. Ciclism de agrement

Dacă ai BEI, încearcă să mergi cu bicicleta într-un ritm ușor. Aceasta este o altă activitate relaxantă care nu implică efort constant. De asemenea, poți face ciclism în interior, pe o bicicletă staționară.

5. Alergări ușoare sau sprinturi scurte

Dacă vrei să alergi, alege activități de alergare pe distanțe scurte, cum ar fi sprinturi. Alergarea pe distanțe lungi pe pistă sau în afara ei s-ar putea să nu fie recomandată persoanelor cu astm din cauza efortului continuu necesar.

6. Sporturi cu perioade scurte de activitate

Următoarele sporturi sunt potrivite pentru persoanele cu astm. Aceste activități implică pauze intermitente, care sunt mai puțin solicitante pentru plămâni: baseball, gimnastică, volei, golf, fotbal. 

Ce trebuie să faci dacă apare un atac?

 •      Oprește-te din ceea ce faci, indiferent de tipul exercițiului 
 •      Ia medicația prescrisă 
 •      Așteaptă câteva minute liniștit/ă 
 •      Te poți întoarce la antrenamente doar dacă aceste simptome dispar 
 •      Dacă nu dispar simptomele, nu face antrenamente până nu mergi la doctor și ai acceptul acestuia 

Spor la mișcare! 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.healthline.com/health/asthma/exercise-for-asthma


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0