Reteta olteneasca pentru sanatate - prazul si beneficiile sale

Oltenii sunt faimosi, printre altele, si pentru consumul de praz. Aceasta leguma nu este populara fara motiv, ci este un adevarat cocktail de antioxidanti si vitamine, sub o forma usor de gatit si de consumat.

Substantele nutritive active din praz sunt: polifenolii, acizii organici, acidul folic, vitaminele A, B, C, E si K, potasiul, calciul, magneziul, fierul, zincul, manganul, sodiul, siliciul, celuloza si amidonul. O lista destul de impresionanta, nu-i asa?

Prazul te ajuta sa slabesti

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Este foarte sarac in calorii si grasimi, insa contine apa si antioxidanti in cantitati mari. Aceasta formula il transforma intr-un aliment ideal pentru dieta pe care o urmezi, indiferent de forma ei. Poti utiliza prazul ca ingredient principal intr-o mancare sau doar pentru a imbunatati gustul alimentelor. Pentru ca este usor si placut, poate fi el insusi o gustare.

Are efect antiinflamator si antimicrobian

Din acest punct de vedere, prazul poate fi asemanat cu ceapa verde si usturoiul verde, cu care se asociaza si din punct de vedere al aspectului. Prazul omoara bacteriile, virusurile si fungii si ajuta sistemul imunitar sa le elimine cat mai rapid din organism.

Prazul se poate dovedi util in calmarea inflamatiei din infectiile urinare, afectiunile tractului respirator, indigestie, afectiuni hepatice sau renale. Poate calma si simptomele neplacute de la nivelul stomacului si intestinului.

Este folosit uneori si pentru tratarea infectiilor si inflamatiilor pielii, pentru acnee, eczeme sau arsuri minore.

Mai putine probleme cardiovasculare

Flavonoizii si alte substante din praz scad riscul de cheaguri si tromboza, fluidizand sangele si dilatand vasele si arterele. Acidul folic scade nivelul de homocisteina, substanta care in cantitati prea mari poate cauza boli cardiovasculare. Siliciul are un rol important in procesarea colesterolului si regleaza functiile organismului in privinta acestuia.

Consumul de praz te poate apara de infarct, hipertensiune, tromboza venoasa si reduce riscul de complicare a unor afectiuni cardiace cronice. Anumite studii au demonstrat si ca alimentatia bogata in praz este un adjuvant de succes al tratamentelor impotriva aterosclerozei.

Si frunzele sunt sanatoase

Desi pentru mancare si tratamente naturiste se folosea pana acum ceva timp doar partea alba a prazului, specialistii au dovedit si ca frunzele contin multe dintre substantele active.

De exemplu, frunzele contin o substanta monozaharidica cu efecte benefice asupra productiei de insulina. Tot aceasta substanta actioneaza cu efect afrodiziac, determinand la nivelul organismului o serie de reactii chimice care provoaca o stare de bine, de euforie.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Un alt exemplu este o substanta care aparent sustine absorbtia in organism a aminoacizilor din proteinele animale. In acest mod, consumul de praz alaturi de o friptura poate fi benefic pentru digestie, pe care o faciliteaza.

Pacientii care sufera de litiaze renale sau biliare trebuie sa discute cu medicul inainte de a consuma praz sau de a-si administra tratamente pe baza de extracte din praz.

Ponturi utile pentru gatirea prazului:

  • Dupa ce speli si cureti prazul, lasa-l sa stea inca 5 minute inainte de a-l gati. In acest fel, gustul nu ii va fi alterat de procesul de gatire.
  • Taie prazul in bucati cat mai subtiri, pentru a reduce timpul necesar prepararii.
  • Soteaza prazul rapid, nu il lasa prea mult sa se gateasca pentru ca altfel isi pierde din calitatile nutritionale.
  • Asociaza prazul cu feniculul in retete – aromele acestora se potenteaza reciproc si vei fi impresionat de rezultat.
  • Foloseste praz crud in retete, dar si la servirea supelor crema.
  • Cu praz poti prepara supe-crema, garnituri pentru preparatele tale, precum si tocane gustoase si sanatoase. Pune-ti imaginatia la incercare si nu vei regreta.


Prazul contine compusi sulfurici precum alicina, care combat radicalii liberi din organism. Asadar, prazul va mentine organismul sanatos, ajutandu-l sa se protejeze de boli. Totodata, consumul de praz va amana procesul natural de imbatranire, luptand cu stresul oxidativ. Daca vrei sa iti mentii silueta, dar si sanatatea, introdu mai des prazul in alimentatia ta.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0