Legatura dintre endometrioza si alimentatie: ce diete sunt recomandate

Endometrioza este o afectiune in care tesutul care are trasaturi asemanatoare celor pe care le are mucoasa uterina se dezvolta in afara uterului, provocand pacientelor simptome dureroase.

Urmand o dieta speciala, vei descoperi ca anumite alimente te pot ajuta sa reduci simptomele, desi in anumite privinte este nevoie de mai multe studii.

Evitarea alimentelor si bauturilor care provoaca inflamatie te-ar putea ajuta sa combati acele simptome dureroase ale endometriozei, asa ca azi iti vom arata ce legatura exista intre aceasta boala si dieta, ce alimente e bine sa mananci si ce alimente ar trebui sa eviti.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Relatia dintre endometrioza si alimentatie

Putine cercetari au investigat relatia dintre dieta si simptomele endometriozei. Cu toate acestea, unele paciente au descoperit ca, daca au consumat anumite alimente, acestea tind sa le declanseze sau sa le calmeze simptomele.

Un studiu din 2013 sugereaza ca femeile care au mancat mai multe legume si mai multe alimente bogate in acizi grasi Omega-3 au fost mai protejate contra simptomelor endometriozei, pe cand femeile care au consumat carne rosie, grasimi trans si cafea au experimentat efectul opus. Chiar si asa, aceste rezultate nu sunt consistente si nu se regasesc pe parcursul tuturor studiilor, astfel ca sunt necesare cercetari mai amanuntite.

O analiza din 2015 publicata in Brazilia sugereaza ca, adoptand o dieta sanatoasa, femeile ar putea impiedica dezvoltarea endometriozei si poate chiar agravarea bolii. Alimentele incluse in aceasta dieta sunt:

  • fructele,
  • legumele,
  • cerealele integrale,
  • acizii grasi Omega-3.


O femeie nu poate sa previna endometrioza, insa potrivit Office on Women's Health, femeile si-ar putea reduce riscul de a dezvolta aceasta boala prin evitarea alimentelor si substantelor chimice care cresc productia de estrogen. Printre aceste substante se numara si cofeina si alcoolul.

Este important, insa, sa recunoastem ca modificarile pe care le facem in alimentatie si in stilul de viata nu vor vindeca endometrioza, insa ar putea ajuta la calmarea simptomelor.

Pentru a observa daca un aliment are sau nu efect asupra simptomelor ei, o femeie cu endometrioza ar putea sa tina un jurnal alimentar. In acest jurnal este esential ca pacienta sa isi noteze tot ceea ce mananca pe parcursul zilei, precum si simptomele pe care le are.

Dieta pentru femeile cu endometrioza

O pacienta cu endometrioza trebuie sa ia in considerare sa reduca aportul de alimente care ii provoaca inflamatia in corp sau care ii cresc nivelurile de estrogen. Ambii factori ar putea contribui la boala sau la simptomele acesteia.

Daca suferi de endometrioza, ai putea beneficia de pe urma faptului ca mananci multe fructe, legume, cereale integrale. Proteinele de origine vegetala, carnea slaba si grasimile sanatoase te-ar putea ajuta, la randul lor.

Grasimile sanatoase se gasesc in multe alimente, cum ar fi:

•    avocado
•    uleiul de masline
•    maslinele
•    nucile
•    somonul
•    alte tipuri de peste gras
 

Totodata, daca ai aceasta boala, ar trebui sa reduci consumul de alcool si de cofeina, pentru ca acestea sporesc nivelurile de estrogen.

Daca nu consumi peste des, este posibil sa introduci acizii grasi Omega-3 in dieta ta, folosind suplimentele nutritive, pe care le poti cumpara de la farmacie sau online.

Totodata, iti poti creste aportul de fibre dietetice. Fibrele sunt o parte esentiala a unei diete sanatoase si te pot ajuta sa reduci productia de estrogen. Pe langa faptul ca iti asigura necesarul de multe vitamine si minerale, faptul ca mananci surse proaspete de fibre iti poate oferi si o serie de antioxidanti, care pot reduce inflamatia.

Diete speciale care ar putea ajuta femeile cu endometrioza

Printre aceste diete se numara si:

Dieta fara gluten

Un studiu din 2012 sugereaza ca 75% dintre 156 de femei care au luat parte la aceasta cercetare au raportat o reducere a simptomelor dureroase dupa ce au urmat o dieta fara gluten timp de 12 luni, scrie medicalnewstoday.com.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dieta FODMAP

Cu dieta FODMAP despre care doc.ro a scris aici, o persoana elimina anumiti carbohidrati din dieta sa, pentru a reduce aportul de alimente posibil iritante. Obiectivul este ca dieta sa ii permita sistemului gastrointestinal sa se vindece singur.

Dupa ce persoana elimina aceste alimente, unele dintre ele pot fi treptat reintroduse in alimentatie, pentru a vedea cum le tolereaza organismul. Acest tip de dieta poate fi greu de respectat, deoarece implica eliminarea unui numar mare de alimente:

  • produsele lactate
  • glutenul
  • alimentele procesate
  • adaosurile de zahar.


O idee buna ar fi sa iti urmaresti simptomele pe care le ai, notandu-le intr-un jurnal alimentar, pentru a vedea daca starea ta se imbunatateste dupa ce ai renuntat la anumite alimente sau daca simptomele tale se agraveaza dupa ce ai reintrodus un produs.

Un medic sau un nutritionist te poate ajuta sa planifici dieta FODMAP prin eliminare.

 

Sursa foto: shutterstock.com

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0