Înlocuitorii de sare ar putea salva milioane de vieți (studiu)

Înlocuitorii de sare, care sunt proiectați să aibă gust asemănător cu aceasta, dar au niveluri reduse de sodiu și cantități adăugate de potasiu, ar putea salva milioane de vieți, potrivit unor descoperiri științifice.

Adăugarea cantității potrivite de sare îmbunătățește instantaneu gustul oricărui fel de mâncare, însă prea multă sare în alimentație nu este benefică. Mai precis, prea mult sodiu poate dăuna sănătății, acesta fiind unul dintre cele două elemente principale care alcătuiesc sarea (clorura de sodiu).

De-a lungul anilor, multe cercetări au investigat legăturile dintre nivelurile excesive de sodiu din dietă și problemele de sănătate, cum ar fi riscul crescut de boli cardiovasculare, în timp ce altele au arătat impactul asupra sănătății al potasiului insuficient în alimentație, care are și un efect negativ asupra tensiunii arteriale.

Însă un produs disponibil în multe supermarketuri poate atenua ambele probleme în același timp: înlocuitorii de sare, care sunt proiectați să aibă gust la fel ca sarea, dar prezintă niveluri reduse de sodiu și cantități adăugate de potasiu. Deși aceștia par promițători, nu s-au făcut studii clinice de mari dimensiuni care să măsoare impactul lor asupra accidentului vascular cerebral, a bolilor de inimă și a decesului de cauză cardiovasculară, așa că au existat multe întrebări cu privire la eficiența lor.

În acest context, un studiu¹ extins realizat în 2021 pare să sugereze că toată lumea ar beneficia de trecerea de la consumul de clorură de sodiu la înlocuitori de sare. De ce? Pentru că, spun cercetătorii, aproape toată lumea mănâncă mai multă sare decât ar trebui. Iar dacă sarea ar fi înlocuită cu un substituent de sare la nivel mondial, ar exista câteva milioane de decese premature prevenite în fiecare an, mai adaugă aceștia.

Înlocuitorii de sare scad riscul de accident vascular cerebral

În cadrul studiului, oamenii de știință au examinat peste 20.000 de săteni din zonele rurale din China, recrutând participanți cu antecedente de accident vascular cerebral sau tensiune arterială mare. Aceștia proveneau din 600 de sate în total, și aveau o vârstă medie de aproximativ 65 de ani la începutul studiului.

În experiment, jumătate dintre participanți au primit înlocuitori de sare pe care să îi utilizeze în alimentația lor pe tot parcursul studiului, conceput ca un experiment de cinci ani - deși a fost ușor afectat de pandemia de COVID-19. Înlocuitorii de sare conțineau mai puțin sodiu și aveau potasiu adăugat, iar participanții au fost încurajați să-i folosească mai rar decât foloseau de obicei sarea, pentru a maximiza reducerea globală de sodiu.

Între timp, cealaltă jumătate a participanților a acționat ca un grup de control și a continuat să folosească sare la gătit și la prepararea alimentelor, așa cum făcuseră întotdeauna. La sfârșitul studiului, a existat un contrast clar în ceea ce privește sănătatea celor două grupuri.

Per total, la aproximativ cinci ani de la începerea experimentului, mai mult de 4.000 dintre participanți au decedat, peste 3000 de persoane suferind un accident vascular cerebral și peste 5.000 având un fel de eveniment cardiovascular major. Rezultate nu au fost fericite, însă nu au fost neașteptate, având în vedere vârsta participanților și starea lor de sănătate la începutul studiului.

Rezultatele cercetării au indicat faptul că grupul care primise înlocuitorii de sare a fost semnificativ mai puțin susceptibil să treacă prin accidente vasculare cerebrale comparativ cu consumatorii obișnuiți de sare, și a avut un risc mai mic de evenimente cardiovasculare majore și deces.

Cercetătorii spun că rezultatele lor confirmă dovezi din alte studii care sugerează că trecerea de la consumul de sare obișnuit la înlocuitori de sare, efectuată la nivel național, ar putea salva viețile multor oameni în fiecare an, pur și simplu prin prevenirea deceselor timpurii legate de efectele asupra sănătății ale consumului excesiv de sodiu.

Ipotetic vorbind, cercetătorii sugerează că aceeași substituție simplă ar salva milioane de vieți anual, la nivel mondial, dacă oamenii din întreaga lume ar face trecerea de la sare obișnuită la alternativa ei mai sănătoasă, ușor modificată. Un potențial obstacol în calea observării acestor efecte protectoare s-ar putea datora diferitelor moduri în care se prepară mâncarea în fiecare țară.

Potrivit oamenilor de știință, în satele din China nu prea se consumă alimente procesate, iar sarea este adăugată în timpul preparării alimentelor în fiecare gospodărie. Însă în multe alte zone ale lumii, conservarea comercială a alimentelor presupune adăugarea unei cantități mari de sare în dieta zilnică, iar utilizarea înlocuitorilor de sare nu ar reprezenta pe deplin aportul de sare.

Un răspuns ar putea fi înlocuirea sării nu doar acasă, la prepararea mâncărurilor în propria gospodărie, ci și în „bucătăria” industrială, unde se produc alimente procesate care apoi ajung ambalate și gata de cumpărat în magazine.

În ceea ce privește costul, înlocuitorii de sare pot costa ceva mai mult, însă, având în vedere cât de ieftină este sarea obișnuită și cât de puțină este necesară în general la gătit, schimbarea ar putea fi accesibilă pentru mulți oameni, mai ales având în vedere beneficiile viitoare pentru sănătate.

Cum se poate reduce consumul de sare în alimentația obișnuită?

În mod normal, un adult nu ar trebui să consume mai mult de jumătate de linguriță de sare pe zi, însă, și dacă suntem atenți la câtă sare punem în salatele sau mâncărurile gătite în casă, multe alimente din comerț conțin sare ascunsă, care ne fac să creștem consumul fără să ne dăm seama. 

Pentru a reduce din cantitatea mare de sare consumată, e bine să ne preparăm mâncărea acasă, pe cât posibil, pentru a avea controlul ingredientelor pe care le adăugăm și să limităm consumul de mezeluri, supe la plic, sosuri cumpărate de-a gata din comerț, chipsuri, covirgei etc. În mâncăruri, pentru a le da gust, se va pune doar puțină sare și mai multe ierburi aromatice (pătrunjel proaspăt, frunze de busuioc etc.) și condimente (usturoi, boia, piper etc.), după preferințe.

Se va încerca alegerea din magazine a unor produse pe a căror etichetă să scrie că au 5% din doza zilnică necesară de sare sau mai puțin. Un conținut de sodiu de 20% sau mai mult este prea mare. De asemenea, se vor căuta produse pe care scrie „conținut scăzut de sodiu” sau „fără sare adăugată”.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
The New England Journal of Medicine - Effect of Salt Substitution on Cardiovascular Events and Death
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2105675
1. Studiul „Effect of Salt Substitution on Cardiovascular Events and Death”, apărut în N. Engl. J. Med. Septembrie 2021; 385:1067-1077, DOI: 10.1056/NEJMoa2105675, autori: Bruce Neal et al.
My Healthfinder - Eat Less Sodium: Quick tips
https://health.gov/myhealthfinder/topics/health-conditions/heart-health/eat-less-sodium-quick-tips


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0