Hrisca: beneficii surprinzatoare si 2 retete delicioase

Hrisca arata si se pregateste precum cerealele, numai ca este, de fapt, o planta ierboasa inrudita cu rubarba si stevia creata. Asta nu o face mai putin hranitoare. Ba din contra. Hrisca a fost cultivata pentru prima data in Asia Centrala, in jurul anului 6000 i.Hr. si de acolo s-a extins in Asia Centrala si Tibet, urmand Orientul Mijlociu si Europa.

Este documentata in Europa incepand din Neoliticul Mijlociu, adica prin 4000 i.Hr., iar in Rusia se numeste “гречиха”, care inseamna "grecesc", pentru ca grecii bizantini au dus-o acolo in secolul VII era noastra. Si bine au facut pentru ca astazi Rusia este cel mai mare producator de hrisca din lume. Hrisca este, de asemenea, una dintre cele mai vechi culturi pe care europenii au dus-o pe continentul american, bineinteles dupa ce l-au descoperit.

De ce e buna hrisca? 

Pentru ca este bogata in vitamine (E, B1 si B2), dar si in proteine, carbohidrati, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu si fier. Foarte important este si ce nu are, respectiv gluten.

stop diabet

In fapt, hrisca este superioara graului din multe puncte de vedere: contine mult mai putine glucide, nu contine gluten, contine cantitati mari de lizina (aminoacid esential), fier, seleniu si mai mult calciu, cantitati impresionante de antioxidanti si se prezinta ca o alternativa la grau pentru cei care au intoleranta la gluten.

Ce mai obtinem prin introducerea boabelor de hrisca in dieta?

Un nivelul normal de glucoza in sange, un sistem nervos intinerit, o capacitate de retinere si memorare mai buna, un nivel optim al colesterolului si o greutate sub control, intrucat hrisca este bogata in fibre alimentare insolubile, in lizina (un aminoacid esential), magneziu, in cupru organic si vitamine din complexul B.

In plus, hrisca contine substante cu efect diuretic, care reduc excesul de apa din corp. Se poate cumpara din majoritatea magazinelor naturiste. Mare atentie cand o cumparati! Alegeti hrisca verde, intrucat aceasta e starea ei cruda. Cea maro este prajita, saracita de nutrienti.

Una dintre retetele mele preferate cu hrisca este un pateu raw vegan pe care il puteti consuma cu ardei gras sau morcovi.

Pateu raw vegan cu hrisca

Ingrediente:

•    200-250 g hrisca verde, inmuiata in apa 4-6 ore
•    3-4 catei de usturoi
•    3 linguri ulei de masline
•    50 ml apa
•    3 rosii deshidratate in ulei (optional)
•    o jumatate de lingurita garam masala (un mix de condimente arab pe care il gasiti gata pregatit la magazinele de profil; poate fi inlocuit cu o lingurita curry)
•    suc de la o jumatate de lamaie
•    sare de Himalaya, dupa gust

Mod de preparare:

Se pun toate ingredientele in robotul de bucatarie si se mixeaza pana se transforma intr-o pasta. Se serveste imediat!

Incearca si un desert pe baza de hrisca, dupa reteta de mai jos!

Parfait cu hrisca, lasata la inmuiat peste noapte

Ingrediente:

•    1/4 cana hrisca, lasata la inmuiat in apa peste noapte
•    3/4 cana lapte de migdale 
•    2 linguri seminte de chia
•    1 banana coapta mare (jumatate o transformi intr-o pasta, cealalta jumatate o toci)
•    1/4 lingurita scortisoara si esenta de vanilie, optional
•    fulgi de ovaz, optional
•    sirop de artar, pentru servire

Mod de preparare:

Pune hrisca intr-un castron si acoper-o cu apa. Amesteca bine. Pune vasul in frigider si lasa-l peste noapte sau cel putin cateva ore, neacoperit.
Intr-un castron separat, amesteca semintele de chia cu laptele de migdale, banana si cu scortisoara si vanilia. Omogenizeaza bine, ca sa nu se formeze cocoloase de chia. Pune vasul la frigider si lasa-l peste noapte, neacoperit.

Dimineata, clateste hrisca intr-o strecuratoare, cu apa rece. Incorporeaza hrisca spalata si strecurata in compozitia de chia si amesteca bine. Pe deasupra pune toppingul dorit (banana tocata, daca vrei, sau capsuni) si vei obtine un parfait delicios. Chiar inainte de servire, stropeste desertul cu o cantitate mica de sirop de artar.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0