Fotbalul și handbalul pot prelungi durata de viață a femeilor

Un studiu danez sugerează că fotbalul și handbalul în echipă au un efect pozitiv asupra lungimii telomerilor și a funcției mitocondriale la femei, contribuind la o speranță mai mare de viață.

În căutarea secretelor îmbătrânirii sănătoase și a duratei de viață mai lungi, cercetătorii danezi de la Universitatea de Sud din Danemarca au colaborat cu cercetătorii suedezi de la Institutul Karolinska pentru a explora efectele anti-îmbătrânire ale fotbalului și ale antrenamentului de handbal în echipă la femei.

TESTARE PCR COVID-19

Fotbalul și handbalul pot prelungi viața femeilor

Într-un studiu¹ publicat în Scientific Reports, oamenii de știință au investigat efectele exercițiilor fizice regulate pe tot parcursul vieții asupra a două dintre caracteristicile centrale ale îmbătrânirii combinate și au arătat că fotbalul și handbalul în echipă au un efect pozitiv asupra lungimii telomerilor și a funcției mitocondriale la femei.

Potrivit savanților, moștenirea noastră constă din ADN împachetat în cromozomi. Când celulele se divid, moștenirea este copiată, dar cu fiecare diviziune celulară capetele firelor ADN se scurtează. Așa-numiții telomeri sunt scurtați, ceea ce ne face să îmbătrânim. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Ce este remarcabil e faptul că angajarea în sporturi de echipă, cum ar fi fotbalul și handbalul, ajută femeile să își mențină telomerii mai lungi și mitocondriile (producătorii de energie ai celulei) mai sănătoase. Practicarea acestor sporturi crește, practic, durata de viață sănătoasă. Telomerii mai scurți și disfuncția mitocondrială sunt ambele asociate cu un număr de boli legate de vârstă și cu mortalitatea.

Unele cercetări anterioare au indicat faptul că bărbații cu vârste între 65 și 80 de ani care joacă regulat fotbal se află într-o formă fizică excelentă în comparație cu alți bărbați de vârsta lor, aspect evidențiat de o formă aerobică semnificativ mai bună, de masa musculară și de forța osoasă mai bune, precum și de o vârstă biologică mai tânără (deci acei bărbați arată și se simt mai tineri decât sunt de fapt).

Interesant este, spun cercetătorii, că studiul de față arată același tipar, inclusiv un efect pozitiv asupra sănătății mitocondriale, la femeile în vârstă de 60-80 de ani care practică handbalul, susținând astfel dovezile unui potențial efect anti-îmbătrânire al sporturilor de echipă.

În plus față de constatările pozitive legate de femeile vârstnice care joacă handbal, s-a observat că femeile tinere care practică fotbalul de elită au telomeri cu aproximativ 23% mai lungi în celulele sangvine specifice, în comparație cu femeile de aceeași vârstă care nu joacă fotbal.

Autorii studiului afirmă că aceste rezultate sunt izbitoare, deoarece diferențele de lungime a telomerilor de această magnitudine nu se găsesc în mod normal la tinerii participanți la studii. Trebuie menționat, totuși, că acesta este un studiu transversal și că, prin urmare, constatările trebuie confirmate prin viitoare studii randomizate controlate.

Fotbalul de elită și handbalul neprofesionist au beneficii anti-îmbătrânire la femei

Studiul a implicat 129 de femei sănătoase, care nu fumau, inclusiv, așa cum am spus, tinere jucătoare (18-30 ani) de fotbal de elită, tinere femei care nu jucau fotbal, de aceeași vârstă, femei vârstnice (60-80 ani) care practicau handbalul și femei de aceeași vârstă care nu practicau handbalul. Studiul a fost primul care a investigat efectele exercițiilor fizice regulate pe tot parcursul vieții la oameni asupra a două dintre caracteristicile centrale ale îmbătrânirii.

Rezultatele studiului au arătat că fotbalul de elită și practicarea handbalului, nu neapărat la nivel profesionist, pe tot parcursul vieții sunt asociate cu efecte celulare benefice anti-îmbătrânire la femei. 

Mai exact, tinerele jucătoare de fotbal de elită au demonstrat o lungime mai mare a telomerilor comparativ cu femeile de aceeași vârstă care nu jucau fotbal, în timp ce femeile în vârstă care practicau handbalul au prezentat mitocondrii sănătoase în comparație cu vârstnicele care nu practicau acest sport.

Aceste adaptări celulare au fost, de asemenea, corelate pozitiv cu cantitatea de exercițiu săptămânal, subliniind importanța menținii unui nivel rezonabil de activitate fizică în rândul femeilor, indiferent de vârstă.

De ce să faci sport în mod regulat?

Chiar dacă nu ai cum să practici un sport de echipă precum fotbalul sau handbalul, acest lucru nu înseamnă că nu îți poți găsi alte tipuri de activitate fizică pe care să le urmezi în majoritatea zilelor săptămânii.

Activitatea fizică regulată este vitală pentru o stare bună de sănătate fizică și mentală: îmbunătățește condiția fizică, ajută la obținerea și menținerea unei greutăți sănătoase, reduce riscul pentru multe boli cronice și contribuie la gestionarea simptomelor tulburărilor de sănătate mentală (anxietate, depresie etc.).

Ghidurile internaționale privind activitatea fizică și comportamentul sedentar recomandă cel puțin 30 de minute de activitate fizică de intensitate moderată măcar 5 zile pe săptămână, atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Chiar și unele ajustări ale stilului de viață te pot ajuta să faci mai multă mișcare, fără a practica neapărat un sport.

Pentru a-ți crește nivelul de activitate fizică:

  • Nu mai lua mașina pentru deplasări scurte. Piața este la 1-2 km de casa ta? Mergi pe jos până acolo și întoarce-te pe jos după ce ți-ai făcut cumpărăturile și deja ai făcut efort fizic și câteva mii de pași care te ajută să fii mai sănătoasă și în formă.
  • Joacă-te activ cu copiii tăi. Aleargă împreună cu ei, sari coarda etc.
  • Ascultă muzica preferată și dansează prin casă. Dansul este o activitate potrivită pentru toate vârstele, inclusiv la bătrânețe. Fie că dansezi cu un partener, fie că ești singură, muzica și dansul nu doar că te ajută să faci mișcare, ci îți îmbunătățesc și starea de spirit.
  • Alege să faci cât mai multe treburi singură, nu cu ajutorul dispozitivelor care economisesc forța de muncă. Mai ales dacă nu faci niciun sport, treburile casnice te ajută să te miști și să arzi calorii: aspiratul, datul cu mopul, curățarea geamurilor, spălatul vaselor - toate se pot dovedi utile pentru a te ține în formă.
  • Activează întreaga familie în weekend. Există o gamă largă de activități gratuite sau ieftine de luat în calcul pentru weekend, așa că profită de ele împreună cu familia și prietenii: mersul cu bicicleta prin cartier, un joc de fotbal în curte, mersul pe plajă și înotul, dacă locuiți într-o zonă care se pretează acestor activități sau mersul într-o drumeție la munte. Toate aceste activități ard calorii, scad riscul de boli cronice și sporesc starea de bine.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Scientific Reports - Football and team handball training postpone cellular aging in women
https://www.nature.com/articles/s41598-021-91255-7
1. Studiul „Football and team handball training postpone cellular aging in women”, apărut în Scientific Reports (2021). DOI: 10.1038/s41598-021-91255-7, autori: Marie Hagman et al.
Better Health Channel - Physical activity for women
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/physical-activity-for-women


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0