Fenicul: ce este, ce beneficii are, cum se alege si cum se prepara

Feniculul este o planta perena, ale carui seminte si bulb se utilizeaza atat in bucatarie, cat si in scop terapeutic, pentru tratarea sau ameliorarea multor afectiuni, mai ales a celor de natura gastrica. In acest articol vom vorbi despre bulbul de fenicul, despre beneficiile sale, dar si despre modul in care poate fi consumat.

Valori nutritionale 1 bulb de fenicul (aproximativ 234 grame)

Calorii: 73

Grasimi: 0,47 g

Proteine: 2,9 g

Carbohidrati: 17 g

Fibre dietetice: 7,3

Feniculul contine, de asemenea: potasiu, sodiu, vitamina A, calciu, vitamina C, vitamina B6, magneziu, fosfor, zinc, mangan, seleniu, niacina, dar si betacaroten si zeaxantina.

Beneficii fenicul

Fortifica sistemul osos – datorita continutului mare de calciu, feniculul mentine oasele sanatoase, marind densitatea acestora. Si fosforul ori magneziul din fenicul sunt benefice pentru sistemul osos.

Regleaza tensiunea arteriala – consumul de fenicul poate contribui la reducerea tensiunii arteriale, datorita continutului mare de potasiu, dar si al celui redus de sodiu. O dieta bogata in potasiu poate reduce tensiunea arteriala.

Stimuleaza digestia – feniculul contine fibre din belsug, de aceea stimuleaza tranzitul intestinal. Figrele dietetice din aceasta leguma combat constipatia si amelioreaza simptomele sindromului de intestin iritabil.

Pacientii care sufera de reflux gastroesofagian au in mod deosebit de castigat de pe urma consumului de fenicul, aceasta leguma echilibrand pH-ul la nivelul stomacului, reducand astfel hiperaciditatea.

Combate inflamatia din organism – colina, care se regaseste in fenicul, este necesara pentru un somn odihnitor, pentru functionarea musculaturii, dar si pentru imbunatatirea memoriei si a capacitatii de invatare.

Stimuleaza metabolismul – feniculul este o sursa bogata de vitamina B6, ceea ce inseamna ca stimuleaza metabolismul, contribuind la transformarea carbohidratilor si a proteinelor in glucoza si aminoacizi.

De asemenea, feniculul te poate ajuta sa slabesti si pentru ca e bogat in fibre dietetice, care mentin senzatia de satietate si reduc apetitul.

Benefic pentru sanatatea oculara – degenerescenta maculara este o problema adesea responsabila pentru degradarea vederii odata cu inaintarea in varsta. Cu toate ca nu se cunosc cauzele acestei probleme, studiile au aratat ca antioxidantii reduc inflamatia ce sta la baza acestei degenerescente.

Feniculul contine o serie de antioxidanti importanti pentru vedere, printre care si zeaxantina, betacarotenul si flavonizii.

Stimuleaza lactatia – feniculul poate fi folosit si pentru stimularea productiei de lapte la femeile care alapteaza.

Feniculul folosit pe post de remediu naturist

Feniculul este adesea utilizat si in scopuri terapeutice, pentru vindecarea unor simptome sau afectiuni. De pilda, in medicina ayurvedica, specifica indienilor, feniculul este folosit pentru ameliorarea afectiunilor digestive precum balonarea sau flatulenta, dar si pentru ameliorarea afectiunilor oculare.

Tusea, dar si diareea ori constipatia pot fi tratate cu ajutorul feniculului.

Cum alegi feniculul, astfel incat sa fie gustos

Feniculul are o textura crocanta si o aroma usor dulce. Acesta poate fi consumat crud sau gatit, insa pentru a fi gustos, trebuie ales corect.

Cand cumperi fenicul, evita bulbii care au pete, dar si pe cei cu textura usor moale. Bulbul trebuie sa fie ferm, fara pete, iar tulpinile ar trebui sa fie verzi, nu ofilite.

Tinut la frigider, feniculul va ramane proaspat in jur de 4 zile.

Cum se prepara feniculul

Feniculul poate fi consumat crud, dupa ce se indeparteaza coaja si este portionat. Acesta poate fi incorporat in salate, dar si servit alaturi de sosuri precum hummusul sau guacamole.

Daca vrei sa il gatesti, indeparteaza tulpinile cu un cutit, apoi taie bulbul pe verticala. Dupa, poti marunti bulbul dupa plac.

Feniculul poate fi folosit in supa, supa-crema, dar si sotat alaturi de alte legume, in sosuri si diferite mancaruri.

Bulbii de fenicul pot fi pregatiti la cuptor si serviti pe post de aperitiv sau garnitura.

Este adevarat ca feniculul crud este cel mai hranitor, insa si cel gatit isi pastreaza din proprietati.

Contraindicatii fenicul

Cu toate ca feniculul este o leguma sanatoasa, care nu cauzeaza probleme de sanatate, pe fondul unor afectiuni acesta poate cauza probleme.

Persoanele alergice la unele condimente pot avea, de asemenea, alergie la fenicul.

Intrucat contine o concentratie mare de potasiu, feniculul ar trebui evitat si de catre cei care sufera de afectiuni renale. Pacientii cardiaci care urmeaza un tratament pe baza de betablocante pot avea un nivel mare de potasiu in sange, ceea ce inseamna ca si acestia ar trebui sa evite aceasta leguma.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 3