Facem sport dimineata sau seara? Ce spun specialistii

Exista avantaje si dezavantaje atat pentru sportul practicat dimineata, cat si pentru sportul practicat seara. Descopera ce argumente pro si contra exista atat pentru sportul practicat la inceput de zi, cat si pentru cel practicat la finalul zilei, pentru a afla care ti se potriveste mai bine.

Orice alegere ai face, este important sa stii ca organismul are nevoie de o perioada de acomodare de aproximativ o luna. Asadar, daca vrei sa iti schimbi programul in ceea ce priveste sportul si antrenamentul, ai nevoie de mai multa detereminare in prima luna, pana cand organismul se obisnuieste cu schimbarea si incepe sa dea randament.

Sportul practicat dimineata

Avantaje:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ai energie toata ziua – Exercitiile fizice stimuleaza eliberarea endorfinelor in creier. Endorfinele ne dau o stare buna si energie din belsug, ceea ce inseamna ca sportul practicat de dimineata anunta o zi reusita.

Iti stimuleaza activitatea cerebrala – Sportul iti limpezeste mintea, iti sporeste capacitatea de concentrare, dar si creativitatea, asa ca antrenamentele de dimineata iti vor creste randamentul la locul de munca.

Te ajuta sa dormi mai bine – Studiile facute de cercatatorii de la Universitatea Appalachian din Statele Unite ale Americii au scos la iveala un fapt neasteptat: exercitiile fizice facute dimineata, in jurul orei 7, scad tensiunea arteriala si imbunatatesc somnul din timpul noptii.

Te ajuta sa fii consecvent – Sportul practicat dimineata te ajuta sa fii consecvent si sa nu lipsesti de la niciun antrenament, asta pentru ca dimineata oricum nu ai nimic altceva de facut. Pe de alta parte, chestiunile persoanale te pot face sa tragi chiulul de la antrenamentele de seara.

Dezavantaje:

Trebuie sa te trezesti dimineata foarte devreme – Daca nu esti o persoana matinala, va trebui sa faci un efort pentru a te trezi dimineata foarte devreme. De asemenea, daca incepi programul la serviciu la ora 8 sau 9, este posibil sa iti scurtezi antrenamentul pentru a avea timp sa ajungi la birou in timp util.

Incalzirea dureaza mai mult – Intrucat muschii si articulatiile sunt rigide dimineata, nefiind folosite pe timpul noptii, incalzirea va dura mai mult dimineata. De asemenea, potrivit specialistilor, dimineata muschii sunt mai rigizi cu 20% decat seara.

Sportul practicat seara

Avantaje:

Te ajuta sa te detensionezi – Dupa o zi grea la serviciu, anumite exercitii solicitante te vor ajuta sa elimini tensiunea acumulata si sa te detasezi. Astfel, starea ta va fi mai buna si te vei bucura altfel de orele petrecute dupa ce ajungi acasa.

Te energizeaza – Atunci cand te intorci de la serviciu, te simti epuizat si nu mai ai energie sa te joci cu copiii sau sa faci treburi casnice. Daca faci sport in a doua parte a zilei, vei avea apoi suficienta energie pentru a termina tot ce ai de facut.

Poti petrece mai mult timp facand sport – Nefiind conditionat de timp, seara poti petrece mai mult timp facand sport.

Dezavantaje:

Iti tulbura somnul – Daca practici sport seara, inainte de culcare, e posibil sa ai dificultati la dormire ori un somn nelinistit din cauza hormonilor eliberati in timpul exercitiilor fizice. Exista, insa, si activitati fizice care te linistesc, precum yoga sau pilates.

Esti mai tentat sa renunti la sport – O invitatie in oras, oboseala acumulata pe parcursul zilei sau orice alt eveniment te poate distrage de la ceea ce ai de facut, asa ca seara sunt sanse mai mari sa tragi chiulul de la sala de fitness.

Antrenamentele de dupa-amiaza sunt aproape la fel de bune ca cele de dimineata

Daca reusesti sa incluzi in agenda ta un antrenament la orele pranzului, expertii spun ca nu este o optiune rea, mai ales daca ai un program de exercitii foarte lung sau riguros. Unii specialisti sunt de parere ca sportul practicat dimineata este ideal pentru arderea grasimilor si pentru a slabi, insa antrenamentele de dupa-amiaza pot sa insemne un plus in ceea ce priveste performanta. Motivul este simplu: pentru ca deja ai luat o masa sau doua pana la ora la care ai antrenamentul de dupa-amiaza.

Un sport practicat la orele dupa-amiezei poate fi o modalitate buna de a evita acea lipsa de energie de la finalul zilei. Un studiu din "Journal of Physiology", de exemplu, arata ca prin faptul ca facem exercitii fizice intre orele 13.00 si 16.00, ne putem da "inainte" ceasul interior al organismului, in acelasi mod in care un antrenament de dimineata (foarte devreme) ne reseteaza acest ceas. Chiar si o plimbare rapida, cateva zeci de minute de mers pe jos, te ajuta sa iti recapeti puterea de concentrare.

Ritmul circadian te ajuta sa afli cand e mai bine sa faci sport

Ritmul tau circadian determina daca esti "pasare de noapte" sau daca esti mai degraba o persoana matinala, asa ca nu poti face prea multe pentru a-l modifica. Ritmul circadian caracterizat de modelul celor 24 de ore al rotatiei pamantului, iar aceste ritmuri influenteaza numeroase functii, cum ar fi tensiunea arteriala, temperatura corpului, nivelul anumitor hormoni si ritmul cardiac, iar toate acestea indeplinesc un rol important in ceea ce priveste cat de pregatit este organismul pentru a face sport sau unele exercitii fizice.

Este, asadar, o idee buna sa folosesti acest ritm circadian, acest ceas intern al corpului tau, ca ghid care sa iti arate cand sa faci miscare sau cand sa mergi la sala. Desigur, atunci cand te gandesti la alegerea momentului zilei pentru a face sport, exista si alte motive importante pe care trebuie sa le ai in vedere, cum ar fi familia, programul de la locul de munca ori disponibilitatea unui prieten - daca iti doresti sa nu te antrenezi singur.

Antreneaza-te dimineata pe o perioada de cateva saptamani, apoi incearca exercitii dupa-amiaza, iar apoi fa sport seara (insa devreme). Asa vei determina in ce moment al zilei ti-a placut cel mai mult sa faci sport si in ce momente te-ai simtit cel mai bine dupa ce ai facut miscare. In plus, nu uita sa tii cont si de tipul de exercitii pe care le-ai efectuat, cat si de alte sarcini sau probleme zilnice.

 

Sursa foto: Shutterstock

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

WebMD - https://www.webmd.com/fitness-exercise/features/whats-the-best-time-to-exercise#1

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0