Exercițiile fizice regulate reduc frecvența și intensitatea migrenelor [studiu]

Migrena este o afecțiune comună, afectând aproximativ 1 din 5 femei și aproximativ 1 din 15 bărbați pe plan global. De obicei, debutează la vârsta adultă timpurie.

O migrenă poate provoca dureri puternice sau senzații pulsatorii, de obicei pe o parte a capului. Este adesea însoțită de greață, vărsături și sensibilitate extremă la lumină și sunet. Crizele de migrenă pot dura câteva ore până la câteva zile, iar durerea poate fi atât de severă încât interferează cu activitățile zilnice.

La unii oameni, un simptom de avertizare cunoscut sub numele de aură apare înainte de durerea de cap. O aură poate include tulburări de vedere, cum ar fi sclipiri de lumină sau alte tulburări, cum ar fi furnicături pe o parte a feței sau într-un braț sau picior și dificultăți de vorbire.

Medicamentele pot ajuta la prevenirea unor migrene și le pot face mai puțin dureroase. Totuși,  migrenele sunt adesea nediagnosticate și netratate. Dacă te confrunți în mod regulat cu migrene, consultă medicul, pentru un diagnostic și un tratament corecte. 

Consultă de urgență medicul sau mergi la camera de gardă dacă ai oricare dintre următoarele semne și simptome, care ar putea indica o problemă medicală mai gravă:

●    O durere de cap bruscă, severă;
●    Cefalee cu febră, gât rigid, confuzie mentală, convulsii, vedere dublă, slăbiciune, amorțeală sau probleme de vorbire;
●    Cefalee după o leziune la nivelul capului, mai ales dacă durerea de cap se agravează;
●    O durere de cap cronică, care este mai gravă după tuse, efort sau o mișcare bruscă.

Care este legătura dintre migrene și exercițiile fizice?

Mai mult de două treimi dintre persoanele care se confruntă cu migrene nu fac suficient sport, potrivit unui studiu preliminar 1. Conform oamenilor de știință, persoanele care fac minimum două ore și jumătate de exercițiu moderat până la intens pe săptămână au un risc scăzut de a se confrunta cu factorii declanșatori ai migrenei, cum ar fi stresul, depresia și tulburările de somn.

Potrivit specialiștilor, migrena este o afecțiune invalidantă, care-i împiedică pe oameni să-și  desfășoare activitatea profesională, și care afectează milioane de oameni din întreaga lume. Partea bună este că exercițiile fizice regulate pot fi o modalitate eficientă de a reduce frecvența și intensitatea unor migrene. Motivul? Exercițiile fizice eliberează endorfine, acele substanțe chimice produse în mod natural de sistemul nervos pentru a rezista în fața durerii sau stresului, care de altfel ajută oamenii să doarmă mai bine. Prin urmare, cei care se confruntă cu migrene și nu fac constant exerciții fizice, este posibil să nu profite de aceste beneficii. 

La studiu au participat 4.647 de persoane diagnosticate cu migrenă. Aproximativ trei sferturi dintre participanți au avut migrenă cronică, adică 15 sau mai multe migrene pe lună. Ceilalți au avut migrenă episodică sau până la 14 pe lună.

Participanții au completat un chestionar despre caracteristicile migrenei, dacă au sau nu probleme cu somnul, depresia, stresul, anxietatea și cât de multe exerciții fizice moderate până la intense au făcut în fiecare săptămână. Printre tipurile de exerciții care s-au calificat drept moderate până la intense s-au numărat joggingul, mersul pe jos în pas foarte vioi, practicarea unui sport și ciclismul.

Două ore și jumătate pe săptămână de exerciții fizice moderate până la intense sau 150 de minute este cantitatea minimă de exerciții fizice recomandată de Organizația Mondială a Sănătății (OMS).

Cercetătorii au împărțit participanții în cinci grupuri pe baza nivelului de exerciții săptămânale, moderate până la intense: persoanele care nu au făcut deloc mișcare; persoanele care au făcut între 1-30 de minute de exerciții fizice pe săptămână; persoanele care au făcut între 31 și 90 de minute de exerciții fizice pe săptămână; persoanele care au făcut între 91 până la 150 de minute de exerciții fizice pe săptămână și persoanele care au efectuat mai mult de 150 de minute de mișcare pe săptămână.

Cercetătorii au descoperit că 1.270 de persoane, adică doar 27% dintre persoanele care au participat la acest studiu, au raportat că fac constant exerciții fizice. 

Cercetătorii au descoperit că persoanele care au efectuat mai puțin de două ore și jumătate de exercițiu moderat până la intens pe săptămână au avut un risc crescut de depresie, anxietate și tulburări de somn.

Depresia a fost raportată de 47% dintre persoanele din grupul care nu a făcut deloc mișcare, sau 377 din 806 de persoane, comparativ cu 25% din persoanele din grupul care a efectuat constant exerciții fizice cel mai mult sau 318 din 1.270 de persoane.

În plus, anxietatea a fost raportată de 39% dintre persoanele din grupul sedentar, comparativ cu 28% din persoanele din grupul care a efectuat intens exerciții fizice. Problemele de somn au fost raportate de 77% dintre persoanele din grupul sedentar, comparativ cu 61% din grupul care a efectuat intens exerciții fizice. 

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, o asociere între exercițiile fizice și riscul de migrene. Dintre persoanele din grupul sedentar, 5% au avut un risc scăzut de a se confrunta cu cefalee definită ca zero până la patru zile de cefalee pe lună, iar 48% au avut o frecvență mare de a se confrunta cu cefalee definită ca având 25 sau mai multe zile de cefalee pe lună. Dintre persoanele din grupul care a efectuat intens exerciții fizice, 10% au avut o frecvență scăzută a cefaleei și 28% au avut o frecvență ridicată a cefaleei.

Având în vedere rezultatele acestui studiu, persoanele care se confruntă cu migrene ar trebui să ia în considerare efectuarea mai multor exerciții fizice pe zi, deoarece ar putea fi o modalitate sigură și cu costuri reduse de a gestiona și minimiza unele dintre celelalte probleme care însoțesc adesea migrena.

O limitare a studiului a fost că participanții nu și-au monitorizat activitatea fizică  cu un dispozitiv. Această cercetare arată doar asocierile dintre exercițiile fizice și factorii declanșatori ai migrenei. Nu explică nici cauza și nici efectul apariția acestora. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul prezentat la American Academy of Neurology’s 73rd Annual Meeting
Mayo Clinic - Migraine
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/migraine-headache/symptoms-causes/syc-20360201
NHS - Migraine
https://www.nhs.uk/conditions/migraine


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0