Excesul de histamina in organism: cum se manifesta si ce regim alimentar sa urmezi

Persoanele care au fost diagnosticate cu intoleranta la histamina trebuie sa urmeze un regim alimentar strict.

Pentru inceput, este important sa retii ca intoleranta la histamina nu este o sensibilitate la histamina, ci un indicator al faptului ca ai dezvoltat in organism o cantitate prea mare din aceasta substanta.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Histamina este o substanta chimica responsabila pentru cateva functii majore din organism: ea comunica sau transmite mesaje catre creier, declanseaza eliberarea de acid gastric, pentru a ajuta digestia, ea se secreta dupa un traumatism/leziune sau dupa o reactie alergica, fiind o parte din sistemul imun.

Cand nivelul de histamina din corp este prea mare sau cand organismul nu o mai poate gestiona in mod corespunzator, aceasta substanta chimica iti afecteaza functiile normale din corp.

Cum se manifesta organismul cand exista un exces de histamina

Simptomele intolerantei la histamina pot varia si tind sa semene foarte mult cu cele ale unor reactii alergice:

•    diareea
•    durerea cronica de cap
•    inrosirea fetei si inrosirea pieptului
•    sindromul de intestin iritabil
•    congestie nazala, mancarimi nazale, secretii nazale (rinoree)
•    ochii inrositi, mancarimi oculare, lacrimatul excesiv
•    stranut
•    dificultate in respiratie 
•    urticarie sau mici zone rosii ce apar pe piele, insotite de mancarimi, senzatie de arsura
•    mancarimi ale pielii
•    anxietate inexplicabila
•    crampe sau dureri la stomac
•    constipatie cronica
•    greata si varsaturi
•    flatulenta sau balonare
•    stare inexplicabila de oboseala
•    ameteala
•    eczema (pielea este foarte uscata, are zone care se descuameaza, au aspect solzos)
•    ritm cardiac neregulat 
•    durere menstruala severa.

Regimul alimentar pentru persoanele care au prea multa histamina in organism

Potrivit expertilor, multe alimente si bauturi au un continut ridicat de histamina, asa ca persoanele care sufera de acest tip de intoleranta ar trebui sa le evite. Printre acestea se afla:

•    alcoolul
•    branza maturata
•    alimentele fermentate, muraturile, cele conservate
•    produsele afumate, cum ar fi carnatii, sunca, baconul sau salamul
•    leguminoasele (nautul, boabele de soia si lintea)
•    otetul
•    multe preparate gatite
•    iaurtul
•    snacks-urile sarate
•    dulciurile ce contin conservanti
•    ciocolata si cacaua
•    ceaiul verde
•    majoritatea fructelor citrice
•    ananasul
•    pestele la conserva, cum ar fi macroul si tonul
•    arahidele
•    spanacul
•    rosiile
•    bananele
•    vinetele
•    capsunele
•    ciresele
•    pudra de ardei iute
•    scortisoara
•    cuisoarele.

Este foarte important, daca suferi de intoleranta la histamina, sa eviti anumite alimente care pot declansa eliberarea de histamina in corp. Iata cateva exemple:

•    majoritatea fructelor citrice
•    cacaua si scortisoara
•    rosiile
•    germenii de grau
•    conservantii, aditivii alimentari si colorantii alimentari
•    fasolea boabe si leguminoasele
•    nucile.

Alte alimente bogate in histamina de care trebuie sa te feresti, ca sa nu declansezi aparitia simptomelor neplacute:

•    bauturile alcoolice fermentate: vinul, sampania si berea
•    alimentele fermentate: varza murata, otetul, sosul de soia, chefirul, iaurtul, etc.
•    alimentele care contin otet: muraturile, maioneza, maslinele etc
•    carnea sarata: baconul, salamul, pepperoni, mezelurile si hot dogii
•    alimentele acre: smantana, laptele batut, laptele acru, etc
•    fructele deshidratate: caisele, prunele, curmalele, smochinele, stafidele
•    majoritatea citricelor
•    branza maturata, inclusiv branza de capra
•    nucile: nuci romanesti, caju, arahide (alune de pamant)
•    legume: avocado, vinete, spanac, rosii
•    pestele afumat si anumite specii de peste: macrou, ton, ansoa, sardine.

Atentie la alimentele care blocheaza enzima DAO, cea care descompune histamina in tractul digestiv:

•    alcoolul
•    bauturile energizante
•    ceaiul negru
•    ceaiul verde.

Chiar daca lista cu alimentele interzise este mult mai lunga si probabil ca deja te intrebi ce ai voie sa mananci daca medicul ti-a pus diagnosticul de intoleranta la histamina, retine ca exista alimente cu un nivel scazut al acestei substante. Cheia-succesului este prospetimea alimentelor, asa ca tine cont de aceasta regula daca ai intoleranta la histamina: alege produse cat mai proaspete.

Iata cateva exemple de alimente care au un nivel scazut de histamina:

•    carnea proaspat gatita, carnea de pasare (proaspata)
•    pestele recent pescuit
•    ouale
•    cerealele fara gluten: orezul, quinoa
•    untul de arahide pur
•    fructe proaspete: mango, pere, pepene, mar, kiwi, pepene galben, struguri
•    legume proaspete (exceptand rosiile, spanacul, avocado si vinetele)
•    produsele care inlocuiesc lactatele: laptele de cocos, laptele de orez, laptele de migdale
•    uleiurile pentru gatit: ulei de masline, ulei de cocos
•    ceaiurile din plante
•    ierburi aromatice.

Este important sa nu ignori manifestarile de mai sus, mai ales daca suspectezi ca ai putea suferi de intoleranta la histamina. Mergi la medic, pentru ca acesta iti poate stabili diagnosticul corect.

Un medic alergolog sau imunolog te va testa, pentru a vedea daca ai alergii alimentare si intolerante. Un medic gastroenterolog te-ar putea testa daca ai simptome cronice la nivel intestinal. Desigur, poti cere sfatul unui medic nutritionist, care te va indruma in ceea ce priveste alimentele bogate in histamina pe care trebuie sa le eviti pe viitor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

NHS Choices - https://www.nhs.uk/conditions/food-allergy/causes/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0