Dieta bogată în flavonoide ar putea proteja împotriva cancerului și bolilor de inimă

Încă un studiu1 confirmă efectele benefice ale alimentelor pline de flavonoide pentru sănătate, în special pentru protejarea inimii și evitarea cancerului.

Consumul de alimente bogate în flavonoide, cum ar fi fructele de pădure, merele și ceaiul, protejează împotriva cancerului și a bolilor de inimă, în special pentru persoanele cu un stil de viață nesănătos, potrivit cercetătorilor australieni. Echipa de cercetători a analizat datele dintr-o cohortă daneză care a urmărit dieta a 53.048 de cetățeni danezi pe o perioadă de peste 23 de ani. Ei au descoperit că persoanele care au consumat cu regularitate cantități moderate sau ridicate de alimente bogate în flavonoide au avut un risc mai redus de a fi diagnosticate cu cancer sau boli cardiovasculare.

Natura exactă a efectului protector al flavonoidelor este neclară, deși există multe studii care au stabilit o asociere între consumul de flavonoide și riscul mai mic de deces. Consumul de alcool și fumatul cresc atât inflamația, cât și deteriorarea vaselor de sânge, ceea ce poate crește riscul dezvoltării unei afecțiuni grave. Flavonoidele au efect antiinflamator dovedit și îmbunătățesc funcția vaselor de sânge, ceea ce poate explica de ce sunt asociate cu o mortalitate mai redusă în cazurile bolilor de inimă și cancerului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Flavonoidele, parte a unei diete echilibrate

Flavonoidele sunt compuși polifenolici derivați de plante și au efect antioxidant și antiinflamator în organism. Alimentele cu un conținut ridicat de flavonoide includ pătrunjelul, ceapa, afinele și alte fructe de pădure, ceaiul (verde, negru, oolong), bananele, citricele, Ginkgo biloba, vinul roșu, cătina, hrișca, și ciocolată neagră cu un conținut de cacao de minimum 70%. 

Studiul realizat de echipa din Australia a descoperit un risc mai mic de deces la cei care au consumat alimente bogate în flavonoide, dar efectul protector a fost cel mai puternic pentru cei cu risc ridicat de boli cronice datorate fumatului și alcoolului.

Aceste descoperiri sunt importante, deoarece evidențiază potențialul de a preveni cancerul și bolile de inimă prin consumul de alimente bogate în flavonoide, în special la persoanele cu risc ridicat pentru aceste boli cronice. În același timp, este important de reținut că un consum ridicat de flavonoide nu contracarează pe deplin riscul crescut de deces cauzat de fumat și consumul ridicat de alcool. 

De departe, cele mai bune rezultate pentru sănătate vor veni din renunțarea la fumat și la reducerea cantității de alcoolul. Dar aceste schimbări ale stilului de viață nu sunt ușor de realizat pentru toate persoanele. De aceea încurajarea consumului de flavonoide ar putea fi un mod inedit de a atenua riscul afecțiunilor, ca metodă complementară pentru renunțarea la fumat și reducerea consumului de alcool.

O dietă echilibrată presupune și evitarea alimentelor bogate în grăsimi saturate (grăsimi animale sau vegetale hidrogenate, precum margarina), în zahăr (pentru a evita formarea unei rezistențe la insulină) și carbohidrați simpli (care nu au valoare nutritivă foarte mare). În schimb, este încurajat consumul de legume și fructe proaspete, surse slabe de carne (pește, fructe de mare, pui etc.) și cereale integrale (carbohidrați complecși plini de fibre).

În completarea dietei vine, desigur, activitatea fizică și menținerea unei igiene a somnului. Oboseala poate contribui la apariția problemelor de inimă (în special a hipertensiunii), dar poate fi și un simptom al acestora. În ceea ce privește sportul, avem nevoie de cel puțin 30 de minute pe zi timp de 5 zile pe săptămână. Specialiștii recomandă combinarea exercițiilor cardio în stil aerobic cu exercițiile de rezistență (precum jogging-ul) sau ridicarea greutăților. Astfel ne vom antrena atât mușchii membrelor, cât și pe cei ai inimii.

Doza zilnică recomandată de flavonoide

Participanții la studiu care au consumat aproximativ 500 mg de flavonoide în fiecare zi aveau cel mai mic risc de mortalitate cauzat de cancer sau o boală cardiacă. Varietatea este cheia, de aceea este important să consumăm mai multe tipuri de compuși flavonoizi diferiți care se găsesc în alimente și băuturi pe bază de plante diferite. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Această doză este ușor de obținut prin dietă: o cană de ceai, un măr, o portocală, 100 g de afine și 100 g de broccoli ar oferi o gamă largă de compuși flavonoizi și peste 500 mg de flavonoide pe zi. Nu s-au realizat studii pentru efectul supraconsumului de flavonoide, dar acest lucru ar fi dificil de realizat dacă ne axăm pe menținerea unei diete echilibrate. Atenție însă la suplimentele alimentare! Dacă vrei să începi o cură, adresează-te mai întâi medicului pentru a te asigura că nu vor interveni în acțiunea altor medicamente pe care le iei.



 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

  1. Studiul ”Flavonoid intake is associated with lower mortality in the Danish Diet Cancer and Health Cohort”, publicat în Nature, în 2019, autori: Nicola P. Bondonno, Frederik Dalgaard, Cecilie Kyrø.
Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0