Mituri despre apa minerala - sunt sau nu adevarate?

Este apa minerala carbogazoasa sanatoasa sau nu? Ne baloneaza, ne provoaca aciditate sau este mai nutritiva decat cea plata? Discutam astazi despre 5 mituri legate de apa minerala si aflam care este, de fapt, adevarul.

 

Mitul 1: apa minerala nu este atat de hidratanta ca apa plata

Fals. Fiindca apa minerala este tot... apa, nu avem de ce sa credem ca ar fi mai putin hidratanta. In plus, un studiu realizat de Universitatea din Carolina de Sud, SUA, facut pe un esantion de cateva sute de persoane care abia incheiasera o ora de sport, a dovedit ca apa minerala este la fel de hidratanta ca cea plata.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mai mult decat atat, specialistii au observat tendinta oamenilor de a bea o cantitate mai mare de apa minerala carbogazoasa, comparativ cu cea plata, asta datorita gustului placut al acesteia.

Mitul 2: apa minerala este daunatoare pentru dinti si oase

Partial adevarat. Acidul carbonic, format atunci cand oxigenul intalneste dioxidul de carbon, poate eroda suprafata dintilor, insa doar in cantitati foarte mari. Am putea spune asadar ca este adevarat, daca beti doar apa minerala, cel putin 2 litri pe zi, timp de mai multi ani. Efectul este atat de subtil, incat aceasta nu va va afecta niciodata vizibil dintii. In privinta sanatatii oaselor, toate studiile realizate pana in prezent au dovedit ca apa minerala nu afecteaza densitatea osoasa.

 

Mitul 3: apa minerala ingrasa   

Fals. Apa minerala te baloneaza pe moment, mai ales daca bei o cantitate mai mare. De aceea, poti avea senzatia falsa ca ingrasa. Mai mult decat atat, poate chiar sa te ajute sa slabesti. Bulele din apa minerala iti pot oferi o senzatie de satietate, care te ajuta sa combati senzatia de foame in timpul unei diete, in special pe stomacul gol sau intre mese.

Mitul 4: apa minerala provoaca arsuri gastrice

Fals. Apa minerala in sine nu provoaca arsuri gastrice sau reflux gastric in cazul persoanelor sanatoase. In schimb, daca suferi de gastrita, arsuri in capul pieptului sau orice afectiune gastrica, discuta cu medicul tau inainte de a alege intre apa plata si minerala. Pe fondul unei aciditati crescute din alte cauze, apa minerala poate sa agraveze simptomele neplacute.

 
 

 

Mitul 5: apa minerala dauneaza ficatului

Fals:  Spre deosebire de bauturile carbogazoase dulci, bogate in fructoza, apa minerala  are un efect benefic  asupra sănătății ficatului, realizand prin hidratare, o  detoxificare naturala,care  vă asigură ca mențineți sângele fluid și să eliminați toxinele.  Chiar si in cazul inflamatiei sau steatozei hepatice- ficatul gras, medicii recomanda hidratarea adecvata ca pe unul dintre remediile la indemana oricui, alaturi de un regim bogat in alimente bogate in apa si fibre, precum legumele si salatele verzi.

Contraindicatii apa minerala

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Exista si situatii in care apa minerala carbogazoasa este contraindicata, insa medicul te va preveni cu privire la aceste situatii. De pilda, pacientii care sufera de sindrom de colon iritabil ar trebui sa limiteze complet consumul de apa minerala carbogazoasa, intrucat accentueaza simptomele specifice acestui sindrom, mai ales balonarea. Acelasi lucru este valabil si pentru pacientii cu afectiuni inflamatorii intestinale, precum boala Crohn sau colita ulcerativa.

Lucruri pe care e bine sa le stii daca obisnuiesti sa bei apa minerala:

  • Nu consuma numai apa minerala, ci fa-ti un obicei din a bea si apa plata.
  • Nu consuma prea des apa minerala cu zeama de lamaie, intrucat aciditatea lamaii combinata cu bulele de acid pot cauza disconfort grastric.
  • Apa minerala te poate ajuta sa iti tii apetitul sub control atunci cand esti la dieta, mentinand senzatia de satietate mai mult timp.
  • Totodata, apa minerala poate combate si constipatia, insa e nevoie de studii suplimentare pentru a confirma aceasta teorie.
  • Persoanele care au dificultati la inghitire (de obicei, din diverse cauze medicale) pot consuma apa minerala mai des pentru a-si ameliora aceasta problema. Asta pentru ca apa minerala simuleaza terminatiile nervoase implicate in procesul de deglutitie si, astfel, imbunatateste abilitatea individului de a inghiti.

Bonus: mitul apei minerale care provoaca pietre la rinichi!

Circula un mit conform caruia apa minerala carbogazoasa ar provoca pietre la rinichi. Pentru a explora acest  lucru, un medic urolog  Dr. Palaniappan Sundaram, de la Serviciul de urologie, Spitalul General Sengkang, membru al grupului SingHealth, a cercetat dacă pur și simplu consumul de apă cu un anumit continut de minerale va genera sau din contra, preveni formarea litiazei renale.

„Toată lumea metabolizează apa pe care o bea, în moduri diferite. Oamenii predispuși să dezvolte calculi urinari metabolizează apa pe care o beau în mod diferit față de ceilalți oameni și de aceea produc calculi”, a spus dr. Palaniappan.

Pietre urinare: Studiu asupra efectelor consumului de apă minerală 


Studiul a analizat un tip de apă minerală carbogazoasa cu un conținut mineral specific care include calciu, magneziu și dioxid de carbon. Calciul și magneziul sunt inhibitori ai calculilor, în timp ce CO2 crește pH-ul sau alcalinizează urina. Alcalinizarea poate ajuta acei pacienti cu calculi asociati calciului, fie oxalat de calciu, fie fosfat de calciu,  prezente la  aproximativ 80% dintre pacienți.

Zece participanți care nu au mai suferit de pietre urinare înainte au fost recrutați pentru studiul "Apa minerală în prevenirea pietrelor urinare". Nu au fost restricționați de la dieta lor normală, dar timp de o săptămână, au trebuit să bea cel puțin 1,25 litri de apă minerală în fiecare zi, de preferință , odata cu masa.

„Ideea este ca calciul din apa minerală să se lege de oxalatul și să nu fie absorbit”, a spus dr. Palaniappan. Oxalatul – în principal din alimente precum spanacul, nucile și ciocolata – trebuie să se lege de calciu pentru a fi excretat. În caz contrar, se absoarbe și formează pietre la rinichi.

Pietre urinare: Rezultate după consumul de apă minerală carbogazoasa timp de o săptămână


Au fost colectate trei probe de urină de 24 de ore - înainte, după și o săptămână după perioada de studiu - și analizate pentru modificări. Rezultatele au fost în general pozitive: participanții au produs în medie o creștere semnificativă a volumului de urină, de la 1.500 ml la 1.800 ml (adică participanții au băut cantități substanțiale de apă); o scădere a secreției urinare de oxalat la 0,23 milimoli (mmol) pe zi de la 0,32 mmol/zi; și o creștere semnificativă a magneziului urinar la 4,8 mmol/zi de la 3,3 mmol/zi.

  • Calciul urinar nu a crescut, în ciuda conținutului ridicat de calciu al apei minerale.
  • Citratul urinar, totuși, a prezentat o scădere ușoară la 2,2 mmol/zi de la 2,5 mmol/zi. Un nivel mai ridicat inhibă formarea pietrelor.

Studiul, care a fost co-autor de Dr Chong Tsung Wen, Consultant Senior, Departamentul de Urologie, a fost înaintat Congresului Științific SingHealth Duke-NUS din 2016.

Un al doilea studiu a fost realizat între aprilie și decembrie 2016, care a recrutat 10 persoane, de data aceasta care aveau deja  pietre la rinichi. Rezultatele preliminare au fost similare cu primul, deși citratul urinar, care a arătat o scădere în rândul primului grup de studiu, a crescut în al doilea grup, a spus dr. Palaniappan.

"Ideea ca apa minerala carbogazoasa ar provoca pietre la rinichi este falsa! Ba mai mult, consumul acesteia regulat , daca nu exista alte afectiuni cum sunt cele digestive, ajuta oamenii sa evite formarea pietrelor. In plus, important este sa va hidratati, cu apa minerala plata sau carbogazoasa, dupa bunul plac!"

Pe lângă faptul că nu beau suficientă apă, persoanele cu anumite afecțiuni care cresc nivelul de calciu circulant din organism, cum ar fi hipotiroidismul, au tendința de a face, de asemenea, pietre la urină. Asta nu înseamnă că persoanele predispuse la pietre la rinichi ar trebui să evite consumul de calciu, deoarece studiile ample au arătat că restricționarea aportului de calciu duce la formarea de pietre.

Aportul moderat de calciu și aportul mai mic de sare și proteine animale este recomandat in acest caz. Cu toate acestea, oxalatul, care este prezent în majoritatea alimentelor, este mai greu de restricționat. Consumul de apa suficineta ajuta insa mult la evitarea formarii [ieterelor si iata, chiar si de apa minerala carbogazoasa.


Daca ai dubii cu privire la sanatatea ta si consumul de apa minerala, consulta-te cu medicul pe aceasta tema. Acesta iti va explica concret ce impact are consumul de apa minerala asupra organismului tau si care este cantitatea adecvata in functie de greutatea ta.

 

Studiu al Spitalul General Sengkang https://www.healthxchange.sg/women/urology/urinary-stones-drink-sparkling-mineral-water

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0