Suferi de diabet? Evită carnea procesată

Persoanele cu diabet ar trebui să se axeze pe consumul de carne slabă și pe înlocuitori de carne și să evite cărnurile grase și pe cele procesate, potrivit experților.

Când vine vorba de alimentația persoanelor care suferă de diabet, specialiștii spun că acestea ar trebui să aibă în dietă doar carne slabă, pentru a-și limita aportul de grăsimi nesănătoase. O listă a alimentelor pentru diabetici, creată de un comitet al Asociației Americane pentru Diabet și al Asociației Americane pentru Dietă, arată cum trebuie alese cărnurile pe baza conținutului de proteine, grăsimi și calorii. Toate porțiile din listă au 30 g ca greutate și conțin 7 g de proteine.

Carne foarte slabă

Carnea foarte slabă are 1 g de grăsime și 35 de calorii per porție. National Institutes of Health (NIH) listează în această categorie de carne foarte slabă numai carnea de curcan și pieptul de pui fără piele.

Carne slabă

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Carnea slabă are 3 g de grăsimi și 55 de calorii per porție. În această categorie intră mușchiul de vită, fileul de vită și carnea uscată și presată de vită, carnea de porc slabă, cum ar fi mușchiul sau șunca slabă (nu slănina!) de porc, carnea de vițel, carnea fără piele provenită de la păsări de curte (pui, găine, rațe, gâște), carnea de vânat sălbatic, cum ar fi iepurele, fazanul, rața și gâsca sălbatică - fără piele.

Carne care trebuie consumată cu moderație

Unele cărnuri sunt mai puțin indicate decât opțiunile slabe, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să le elimini complet din alimentație, ci să le marchezi ca fiind potrivite pentru consumul cu moderație. Este vorba despre carnea cu o cantitate medie de grăsime.
Carnea inclusă în această categorie conține 5 g de grăsimi și 75 de calorii pe o porție de 30 g. Acest tip de carne trebuie consumat sub formă de porții mici sau să fie inclusă rar în alimentație. Carnea cu o cantitate medie de grăsime înseamnă:

  • carne de vită tocată, antricot de vită, steak de vită (T-bone steak)
  • cotlet de porc, coaste de porc
  • miel la cuptor sau carne prăjită de miel
  • carne tocată de vițel
  • păsări de curte cu tot cu piele, carne tocată de rață sau de gâscă domestică
  • ficat, inimă, rinichi, momițe
  • conserve de carne.

Carne de evitat

Persoanele cu diabet ar trebui să evite cărnurile bogate în grăsimi și foarte procesate, precum mezelurile. Carnea bogată în grăsimi conține 8 g de grăsimi și 100 de calorii pe o porție de 30 g. În această categorie intră:

  • coaste de vită
  • produse din carne de porc tocată, precum cârnații, micii, chiftelele de casă
  • burgerii din carne de miel
  • carnea procesată din comerț, cum ar fi cârnații, salamul, crenvurștii, parizerul.

Câtă carne ar trebui să consume o persoană zilnic

Cantitatea de carne pe care o persoană ar trebui să o mănânce în fiecare zi variază în funcție de factori individuali, cum ar fi vârsta, greutatea corporală și nivelul de activitate fizică și psihică. Potrivit experților, o persoană care are o dietă de 2.000 de calorii pe zi ar trebui să consume 50 g de proteine, și mai puțin de 10% dintre calorii ar trebui să provină din grăsimi saturate.

În conformitate cu recomandările autorităților sanitare, ar trebui ca în alimentația obișnuită de fiecare zi să existe o varietate de alimente proteice, nu doar carne. În plus, carnea poate fi înlocuită cu pește și alternative de carne pe bază de vegetale.

Un consum prea mare de carne poate provoca diabet?

Un studiu¹ recent a descoperit o asociere între consumul de carne și diabetul de tip 2. Cercetătorii au urmărit peste 340.000 de adulți din opt țări europene timp de 11 ani. Aceștia au confirmat un risc mai mare de diabet în rândul persoanelor care aveau un consum mai mare de carne, în special de carne roșie și de mezeluri.

Într-un alt studiu amplu efectuat pe mai mult de 63.000 de adulți, cercetătorii au descoperit un risc mai mare de diabet de tip 2 la persoanele care au mâncat carne roșie și la cele care au mâncat păsări cu un conținut mai mare de fier. Rezultatele acestor studii subliniază importanța unei diete sănătoase în gestionarea diabetului.

Ce alternative la carne există

Persoanele cu diabet zaharat pot înlocui o parte din carnea din dieta lor cu următoarele alternative:

Peşte. Asociația Americană pentru Diabet recomandă ca peștele să fie inclus în alimentație cel puțin de două ori pe săptămână. Indicați sunt peștii grași, bogați în acizi grași omega-3, precum somonul, tonul albacore, macroul, heringul, păstrăvul și sardinele, precum și alți pești, cum ar fi codul, halibutul și eglefinul și crustaceele, cum ar fi crabul, homarul, creveții, scoicile și stridiile. Suplimentele cu ulei de pește sunt și ele indicate. Conform unor cercetări, acizii grași omega-3 pot contribui la reducerea riscului de boli cardiovasculare.

Înlocuitori de carne. Înlocuitorii de carne pot fi o alegere sănătoasă pentru persoanele cu diabet, atâta vreme cât nu conțin aditivi alimentari și sare în exces. O revizuire recentă o unor studii a indicat că persoanele cu diabet zaharat care au consumat mai multe legume, fructe și înlocuitori de carne vegetali au înregistrat mai multe îmbunătățiri în ceea ce privește starea de sănătate: scăderea nivelului de HbA1c (identifică istoricul hiperglicemiilor), pierderea kilogramelor în plus, îmbunătățirea profilului colesterolului, reducerea depresiei.

Alimentele vegetale care conțin proteine și care pot înlocui carnea sunt: leguminoasele (se pot face inclusiv chiftele și burgeri din fasole, linte, năut, mazăre), nucile (nuci românești, migdale, arahide etc.) și semințele, tofu și alte produse din soia (caută-le pe cele care nu conțin E-uri), seitanul (preparat din gluten de grâu). Cerealele integrale, cum ar fi grâul, orezul și ovăzul, contribuie, de asemenea, la necesitățile proteice dintr-o dietă pe bază de vegetale, oferind o varietate de aminoacizi. O dietă strictă „plant-based” ar trebui să includă cereale integrale, surse de proteine și grăsimi sănătoase, precum avocado și ulei de măsline.

Când să mergi la medic pentru îndrumări

Persoanele cu diabet trebuie să monitorizeze modul în care dieta lor și medicamentele recomandate le influențează nivelul glicemiei. Este indicat ca, atunci când vrei să faci schimbări în alimentație, să ceri îndrumări medicului de familie sau unui dietetician acreditat. Acesta te poate ajuta să-ți planifici mesele, pentru a se asigura că obții suficienți nutrienți esențiali în timp ce îți ții și glicemia sub control.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Diabetesed - The Diabetic Exchange List
https://diabetesed.net/page/_files/THE-DIABETIC-EXCHANGE-LIST.pdf
FDA - Protein
https://www.accessdata.fda.gov/scripts/interactivenutritionfactslabel/assets/InteractiveNFL_Protein_March2020.pdf
PubMed - Association between dietary meat consumption and incident type 2 diabetes: the EPIC-InterAct study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22983636/
2. Studiul „Association between dietary meat consumption and incident type 2 diabetes: the EPIC-InterAct study”, apărut în Diabetologia. 2013 Jan;56(1):47-59. doi: 10.1007/s00125-012-2718-7. Epub 2012 Sep 16., autori: B. Bendinelli et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0