Dieta Pegan - reguli, beneficii & restrictii

Dieta pegan este inspirata de doua diete extrem de populare: dieta paleo si cea vegana. Dr. Mark Hyman este cel care a conceput aceasta dieta care promite sa reduca inflamatia din organism si sa echilibreze totodata nivelul  zaharului din sange.

Ce este dieta pegan?

Dieta pegan combina principiile dietelor paleo si vegana, punand accentul pe alimentele cu o densitate nutritionala mare, care hranesc organismul. Cu toate ca poate parea o dieta stricta, de fapt dieta pegan este mai putin restrictiva decat cea vegana sau cea paleo.

Alimentele-vedeta ale acestei diete sunt legumele si fructele, insa sunt permise si cantitati mici ori moderate de carne, anumite tipuri de peste, nuci, seminte si unele leguminoase.

E descurajat consumul de uleiuri, cereale si zaharuri, insa in cantitati mici este acceptat uneori.

Dieta aceasta este redusa in carbohidrati si bogata in grasimi sanatoase. Este, totodata, conceputa pentru a fi adoptata pe termen lung, nu pe perioade limitate de timp.

Ce ai voie sa mananci daca urmezi dieta pegan?

Fructe si legume – 75% din aportul caloric zilnic ar trebui sa fie obtinut din legume si fructe in dieta pegan. Se recomanda consumul acestora in stare cruda. Ideal ar fi ca fructele si legumele din dieta sa fie cat mai diversificate, astfel incat organismul sa obtina toti nutrientii de care are nevoie.

Proteine – proteinele se regasesc in nuci, seminte, dar si in unele legume. Se pot consuma si proteine de origine animala, insa in cantitati reduse. Nu uita ca mai ai la dispozitie doar 25% din aportul caloric zilnic, 75% provenind din legume si fructe. Poti consuma carne de pui, oua, dar si peste. Produsele lactate sunt complet interzise in dieta pegan.

Grasimi sanatoase – in cei 25% ramasi se recomanda introducerea grasimilor sanatoase. Printre acestea se numara pestele gras, avocado, nucile, uleiul de masline ori semintele de in. Se recomanda, insa, evitarea uleiurilor de canola (rapita) si de soia.

Ce nu ai voie sa mananci in dieta pegan?

Gluten – in aceasta dieta este contraindicat glutenul, asa ca se vor evita faina alba, precum si cerealele care contin gluten. Este permis consumul redus de cereale fara gluten: quinoa, orez brun, ovaz.

Produsele lactate – laptele, branza, iaurtul si orice alt tip de produse lactate sunt interzise in aceasta dieta. Iaurturile si laptele de origine vegetala sunt permise.

Fasolea – fasolea, lintea si nautul ar trebui consumate in cantitati foarte reduse (mai putin de o ceasca pe zi, ocazional).

Zaharul – orice forma de zahar adaugat, fie rafinat sau nu, trebuie evitata in timpul dietei pegane.

Avantajele si dezavantajele dietei pegan

Aceasta dieta are atat avantaje, cat si dezavantaje. Printre avantajele dietei pegan se numara consumul mare de fructe si legume, despre care stim ca sunt extrem de sanatoase. Dieta pegan pune accentul pe alimente sanatoase, care au un impact pozitiv asupra organismului si interzice alimentele procesate ori bogate in zaharuri, care sunt principalul inamic al starii de bine, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung.

Exista si cateva dezavantaje ale acestei diete, iar primul consta in interzicerea produselor lactate. Este in regula sa eviti aceste produse daca suferi de o alergie sau o intoleranta, insa altfel nu este indicat sa le elimini din dieta, intrucat contin nutrienti necesari pentru organism precum calciul, vitamina D sau vitamina A, dar si probiotice si proteine.

De asemenea, dieta pegan nu este una potrivita pentru sportivi ori pentru persoanele care au nevoie de un aport nutritional mai mare.

Indiferent de dieta pe care te hotarasti sa o urmezi, este esential sa te consulti cu medicul tau inainte de a trece la fapte. Medicul este singurul care iti poate spune daca o dieta este sau nu potrivita pentru tine.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0