Ai fluctuații de greutate zilnic? Iată care sunt valorile normale

Cu toții avem fluctuații de greutate zilnice, dar cum știi dacă ai reușit să slăbești sau din contră, dacă ai slăbit prea mult?

Atunci când ții o dietă alimentară, poate fi frustrant să nu observi rezultate imediate. Mai mult, după o perioadă în care totul mergea bine, corpul pare să fi atins un prag sub care să nu mai poată să scadă.

Ce cauzează fluctuațiile de greutate?

Trebuie să știi că fluctuațiile de greutate sunt normale pentru oricine la orice vârstă. Greutatea corporală poate varia cu 1-2 kg de la o zi la alta fără motive de îngrijorare. Cauzele cele mai întâlnite sunt:

Retenția de apă

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

De cele mai multe ori, retenția de apă este cauzată de mâncărurile sărate sau bogate în carbohidrați. Sodiul și carbohidrații se atașează de moleculele de apă din organism, crescând tensiunea arterială și cauzând edeme, sau locuri cu exces de apă în țesuturi. Dacă ai tensiunea ridicată sau probleme cu retenția de apă, ține cont de aceste aspecte ca să-ți reglezi dieta și să consumi mai puțină sare și mai puțini carbohidrați. Sau poți încerca să contracarezi efectele sodiului consumând mai multe alimente bogate în potasiu sau magneziu, cum ar fi bananele, respectiv nucile.

Ciclul menstrual

Asemenea alimentelor bogate în sodiu și carbohidrați, și hormonii sexuali pot cauza retenția de apă în organism. În special în zilele dinaintea menstruației, când nivelul de progesteron este foarte scăzut. Retenția de apă este doar un simptom din categoria simptomelor premenstruale (SPM), cele mai des întâlnite fiind balonarea, crampele, durerile de spate, acneea și poftele alimentare incontrolabile.

Alcoolul

Dacă consumi alcool des, trebuie să știi că îți poate afecta sănătatea în mai multe moduri. Poate încetini digestia alimentelor și cauza retenția de apă, dar este și dificil de procesat pentru organism și durează până se elimină complet.

Sportul

Deși mișcarea este foarte sănătoasă pentru funcționarea optimă a organismului, digestiei și articulațiilor, poate duce la creștere în greutate. Este vorba aici despre creșterea masei musculare, care va cântări mai greu decât grăsimea pierdută. Spre exemplu, 1 kg de grăsime se poate extinde pe toată suprafața abdomenului în omentum, partea peritoneului care susține organele abdominale. Dar 1 kg de masă musculară se poate câștiga rapid, în 1-2 luni de exerciții fizice intense, și deși corpul va cântări mai greu, cu siguranță va avea un aspect mai suplu. Fluctuațiile de la o zi la alta pot fi cauzate și de retenția de apă cauzată de extinderea masei musculare. Atunci când facem sport, se crează rupturi microscopice în fibrele musculare, care se umplu de lichid. Aceasta este cauza febrei musculare și a rigidității musculare de după sală.

Unele afecțiuni

În cazul în care ai fost diagnosticat cu o afecțiune cronică, precum hipotiroidia, sindromul ovarelor polichistice sau sindromul Cushing, te poți confrunta cu o creștere în greutate. La polul opus, gripa, diabetul și bolile inflamatorii intestinale precum colita ulcerativă sau boala Crohn pot duce la pierderea neintenționată a greutății. Numai medicul specialist te poate îndruma în aceste cazuri.

Unele medicamente

Efectele adverse ale unor medicamente includ retenția de apă, creșterea poftei de mâncare sau afectarea metabolismului. Aceste medicamente includ: insulina și alte medicamente pentru diabetici, antidepresivele, medicamentele pentru aritmie (blocanți beta-adrenergici), litiul pentru tulburarea bipolară.

Când să te adresezi medicului

Fluctuațiile de 1-2 kg sunt normale. Dar dacă observi o creștere mai mare sau o scadere mai mică decât acest nivel în interval de 6 luni, este cazul să te adresezi unui medic nutritionist sau medic de familie. Dacă te confrunți cu lipsa poftei de mâncare și scădere în greutate considerabilă, poate fi vorba de o afecțiune. De asemenea, creșterea în greutate rapidă poate fi semnul unor dereglări hormonale ce țin de activitatea tiroidei.

În cei mai simpli termeni, greutatea corporală este determinată de numărul de calorii ingerate versus numărul de calorii consumate de corpul nostru în procesul de metabolizare a nutrienților. Dar ținând cont de factorii de mai sus, este evident că pot să apară mici fluctuații zi de zi.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

De aceea, de cele mai multe ori specialiștii în nutriție recomandă să ne cântărim săptămânal sau chiar lunar, și să nu lăsăm variațiile de kilograme de la o zi la alta să ne descurajeze de la obiectivele de sănătate. Unii nutriționiști avertizează că duminica s-ar putea să observăm cea mai mare fluctuație de greutate. Acest lucru se explică prin tendința de ne răsfăța în weekend cu mese mai mari, deserturi mai bogate sau mese la restaurant. Pentru rezultate optime și constante, nutriționiștii recomandă să ne cântărim doar în zilele de miercuri.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0