Microbiomul intestinal si boala hepatica grasa non-alcoolica

Microbiomul variaza de la o persoana la alta si este afectat de dieta, administrarea de antibiotice, varsta, conditii de viata si mediu, precum si de factori ce tin de gazda.

Microbiomul face referire la totalitatea bacteriilor care se regasesc la nivelul intestinelor unei persoane. Microbiomul este un factor important in mentinerea integritatii si permeabilitatii normale a mucoasei intestinale. Modificarile integritatii intestinale pot juca un rol in dezvoltarea tulburarilor sistemice, cum ar fi boala hepatica, si in modificarile integritatii hepatice, precum fibroza hepatica.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Endotoxinele bacteriene sunt eliberate in intestin, ajung la ficat prin circulatia portala si au un rol important in producerea inflamatiei.

Mai multe mecanisme au fost postulate pentru a explica asociatiile dintre NAFLD (boala de ficat gras non-alcoolic) si disbioza. In studiile facute in ultimii ani, oamenii de stiinta au evaluat rolul posibil al metabolizarii modificate a colinei. Cercetatorii au masurat totodata si nivelurile de endotoxina si etanol ca hepatotoxine posibile, precum si COV crescute in scaun, ca hepatotoxine potentiale.

Pacientii cu afectiuni hepatice non-alcoolice grave pot transloca bacteriile in circulatia porta, favorizand circulatia sistemica a ADN-ului bacterian si a endotoxinei bacteriene, datorita permeabilitatii intestinale modificate. Translocarea bacteriilor intacte de la tractul gastro-intestinal in circulatia porta la pacientii cu ciroza poate determina bacteremia sau peritonita bacteriana spontana. Se pare ca bacteriile aerobe se transloca din intestin mai usor decat anaerobele.

In plus, pacientii cu ciroza cu bacteremie sistemica pot avea un microbiom modificat, comparativ cu cei fara infectie sistemica. Aparitia encefalopatiei hepatice poate fi asociata cu disbioza. Chiar si microbiomul salivar este diferit la pacientii cu boala hepatica in stadiu terminal, care au encefalopatie hepatica. Studiile pe animale sugereaza ca microbiomul joaca, de asemenea, un rol in raspunsul neuroinflamator asociat cu boala hepatica avansata.

In studiile efectuate la sobolani, suplimentele alimentare cu un prebiotic (inulina - oligozaharida ce contine fructoza) au redus steatoza hepatica si nivelurile trigliceridelor plasmatice. Oligofructoza este metabolizata de bacteriile intestinale la acizi grasi cu lant scurt si la lactat si produce o proliferare a bacteriilor intestinale, cu reducerea nivelurilor de trigliceride si a colesterolului circulant. Acest lucru se observa si la om dupa administrarea unui probiotic, cu reducerea productiei de grasimi de catre ficat si o scadere a nivelului trigliceridelor circulante.

In comparatie cu pacientii tratati numai cu modificarea modului de viata, administrarea simultana a speciilor de Bifidobacterium si a oligofructozelor de tip inulina a determinat o reducere a factorilor inflamatori circulanti (proteina C reactiva, factorul de necroza tumorala alfa si valorile endotoxinelor serice), o reducere a grasimii hepatice si activitatii bolii hepatice non-alcoolice.

 

 

Cum sa iti mentii microbiomul intestinal sanatos

Alimentele pe care le consumi au un impact direct asupra microbiomului intestinal. Iata ce recomandari alimentare poti respecta pentru un microbiom echilibrat.

Mananca alimente fermentate – alimentele fermentate sunt cele alterate de anumiti microbi. Procesul de fermentare determina bacteriile sau fungii sa transforme zaharurile din alimente in acizi organici sau alcool. Alimentele fermentate contin probiotice, care sunt extrem de benefice pentru sanatatea intestinala si nu numai. Iaurtul, chefirul, dar si varza murata sunt exemple de alimente fermentate.

Mananca fructe, legume si fasole – o dieta bogata in fructe, legume si fasole va mentine un echilibru la nivel intestinal. Asta pentru ca acestea sunt bogate in continutul de fibre, care la randul lor sunt digerate cu ajutorul anumitor bacterii din intestine – acest proces de digestie stimuleaza multiplicarea bacteriilor respective.

Mananca cereale integrale – cerealele integrale contin fibre, dar si carbohidrati ce nu pot fi digerati. Asadar, consumul acestora stimuleaza multiplicarea anumitor bacterii in intestine.

Foloseste suplimentele alimentare cu probiotice – probioticele au efecte benefice asupra microbiomului intestinal si pot fi folosite cu succes in tratarea unor afectiuni care dezechilibreaza populatia bacteriana intestinala.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0