De ce siropul de porumb este daunator pentru ficatul tau?

Siropul de porumb bogat in fructoza, care se regaseste adesea pe post de indulcitor in sucuri si bauturi aromate, este extrem de controversat, multi medici fiind de parere ca acesta este unul dintre principalii vinovati ai obezitatii tot mai des intalnite.

Specialistii au dovedit ca siropul de porumb determina cresterea in greutate, ca este un factor ce contribuie la declansarea diabetului de tip 2, precum si ca nu contine nutrienti, ci calorii goale.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Insa ceea ce poate nu stiai este ca siropul de porumb bogat in fructoza poate face rau ficatului tau. Acesta contine 50% glucoza si 50% fructoza. Glucoza este transportata rapid catre celule, fiind folosita pe post de energie, in timp ce fructoza din siropul de porumb este transformata in grasimi sau glicogen (n.r. grasimi depozitate) la nivelul ficatului, pentru a putea fi apoi folosita pe post de energie. Avand un nivel mare de fructoza, siropul de porumb coplesteste energetic organismul. Spre deosebire de glucoza, fructoza nu stimuleaza eliberarea de insulina si nici nu foloseste insulina pentru a ajunge la celule.

Consumul excesiv de fructoza poate dauna organismului, favorizand nu numai acumularea de kilograme in plus, ci si instalarea unor boli. Atunci cand consumi prea mult sirop de porumb, ficatul este coplesit si il transforma imediat in grasimi. In timp, aceasta acumulare de grasimi poate deveni extrem de periculoasa pentru ficat, aparand astfel boli precum steatoza hepatica (boala de ficat gras). Un studiu care s-a desfasurat pe o perioada de 3 saptamani, facut de cercetatorii de origine finlandeza, arata ca un consum excesiv de zaharuri si fructoza poate creste nivelul de grasime al ficatului cu pana la 27%.

Ce se petrece cu fructoza dupa ce ajunge in organism

Fructoza poate fi folosita doar de celulele hepatice, iar jumatate din aceasta este transformata in glucoza, ce poate fi folosita apoi de orice celula a corpului.

Fructoza, adica zaharul din fructe si legume, nu este periculoasa daca e consumata in cantitati moderate. De pilda, fructoza din fructele si legumele consumate nu are niciun efect negativ asupra sanatatii. Insa dieta moderna contine o serie de alimente bogate in zaharuri rafinate, printre care si fructoza. Cerealele de la micul dejun, sucurile de fructe, produsele de patiserie si alte alimente procesate au un continut ridicat de fructoza, ceea ne face sa consumam o cantitate de pana la 5 ori mai mare de fructoza decat ar trebui.

Boala hepatica non-alcoolica poate aparea pe fondul consumului abuziv de fructoza. In timp, daca aceasta boala este lasata netratata, se transforma in fibroza hepatica, ceea ce inseamna ca tesutul cicatricial il inlocuieste, treptat, pe cel sanatos. Fibroza hepatica duce, la randul ei, la ciroza, al carei singur tratament este transplantul de ficat.

Efectele nedorite ale fructozei in exces asupra organismului nu se opresc aici – iata ce probleme mai poate cauza:

  • Favorizeaza grasimea viscerala
  • Mareste colesterolul si trigliceridele
  • Favorizeaza hipertensiunea
  • Sporeste rezistenta la insulina, care e un indicator al diabetului
  • Mareste productia de radicali liberi, care pot afecta ADN-ul celular.

Cum limitezi consumul de fructoza

Fructele sunt sanatoase, asa ca trebuie neaparat sa pastrezi aceasta sursa de fructoza. Insa evita alimentele procesate, care contin sirop de porumb bogat in fructoza, si care nu numai ca au o densitate calorica mare, insa sunt si foarte nesanatoase.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • Studiul “Effect of shirt-therm carbohydrate overfeedng and lomg-term weight loss on liver fat in overweight humans”, publicat pe ncbi.nlm.nih.gov, autori: Sevastianova K, Santos A, Kotronen A, Hakkarainen A, Makkonen J, Silander K, Peltonen M, Romeo S, Lundbom J, Lundbom N, Olkkonen VM, Gylling H, Fielding BA, Rissanen A, Yki-Järvinen H.
  • Studiul “Fructose, highfructose corn syrup, sucrose and nonalcoholic fatty liver disease or indexes of liver health: a systematic review and meta-analysis”, publicat pe ncbi.nlm.nih.gov, autori: Chung M, Ma J, Patel K, Berger S, Lau J, Lichtenstein AH
  • Studiul “Carbohydrate intake and nonalcoholic fatty liver disease: fructose as a weapon of mass destruction”, publicat pe ncbi.nlm.nih.gov, autori: Metin Basaranoglu, Gokcen Basaranoglu si Elisabetta Bugianesi
Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0