Perioada de alăptare: cum îți menții vitalitatea

Perioada de alăptare este una solicitantă și epuizantă pentru proaspăta mamă. În ce moduri se poate combate oboseala și cum se poate stimula vitalitatea în timpul alăptării?

O anumită cantitate de privare de somn este normală pentru toate femeile care abia au născut: să ai grijă de un copil mic este extrem de obositor, mai ales în primele luni, când copilul se și trezește de mai multe ori pe noapte. Dar oboseala extremă îți poate afecta judecata și poate îngreuna activitățile de îngrijire a copilului. Pentru proaspetele mame este important să încerce să prevină oboseala chiar de la început. 

Când te simți obosită, este posibil să ai o senzație de slăbiciune, de sfârșeală, să te simți somnoroasă sau chiar amețită. Epuizarea poate fi, de asemenea, o problemă în calea alăptării cu succes. Poate să te facă să vrei să renunți la alăptare sau poate duce, de asemenea, la un aport redus de lapte matern sau chiar la o mastită (o infecție la sân). Cum să lupți împotriva acestei oboseli normale, dar extreme, care își face apariția după naștere? Câteva sfaturi pentru combaterea oboselii și pentru stimularea energiei în perioada de după naștere s-ar putea dovedi utile.

Caută odihnă și confort

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Probabil ți s-a spus deja că, atunci când copilul doarme, e bine să tragi și tu un pui de somn odată cu el. Este un sfat așa de frecvent pentru că este chiar adevărat. Când te afli în faza de oboseală feroce de după naștere, odihnește-te cât mai mult posibil. E bine nu doar să dormi atunci când și bebelușul doarme, ci și să te duci la culcare cât mai devreme în fiecare seară.

Când este timpul să îți hrănești copilul, fă acest lucru cât mai confortabil cu putință. Stai cu picioarele în sus sau alăptează stând așezată și întoarsă pe o parte sau cum te simți tu mai bine. Folosește perne pentru a-ți susține brațele, astfel încât să nu fie nevoie să cheltui energie suplimentară.

Amintește-ți că toată această situație este una temporară. Perioada de alăptare nu durează în realitate foarte mult - deși, la momentul respectiv, așa se simte. Pe măsură ce copilul crește și începe să doarmă pentru perioade mai lungi în timpul nopții, ar trebui să poți și tu să te odihnești mai mult.  

Cere ajutorul apropiaților sau nu ezita să-l accepți 

Stabilește împreună cu partenerul și cu alți mebri ai familiei dispuși să te ajute cum și când vor fi rezolvate treburile casnice, precum cumpărăturile, gătitul, spălatul hainelor și îngrijirea copiilor mai mari din gospodărie. Când un membru al familiei sau un prieten îți spune „Dacă ai nevoie de ceva, anunță-mă”, ia în serios oferta lui, mulțumindu-i pentru ajutor și oferindu-i detalii concrete despre cum te poate ajuta, precum „te rog să-mi cumperi câteva legume proaspete din piață când vii încoace” sau „supraveghează tu copilul cât fac eu un duș”. Orice ajutor, cât de mic, contează foarte mult pentru a reuși să nu cazi doborâtă de oboseală și să îți păstrezi, pe cât posibil, vitalitatea.

Nu te stresa cu treburile casnice

Dacă nu ai niciun ajutor în casă, nu te stresa cu treburile casnice în perioadele în care te simți epuizată. Sigur, e nevoie de un mediu igienizat pentru sănătatea tuturor membrilor familiei, însă nu e nevoie să răstorni casa zilnic, să speli geamuri și să dai cu aspiratorul tot timpul. Ocupă-te de aceste lucruri când te simți mai în formă, nu atunci când abia mai poți ține ochii deschiși.

Limitează numărul vizitatorilor

Toată lumea vrea să vină să vadă copilul, dar atunci când ai un nou-născut de care te ocupi, s-ar putea să nu ai nicio energie pentru distracție. Familia și prietenii apropiați care pot da o mână de ajutor în casă sau care pot supraveghea copilul în timp ce tu faci un duș sau dormi o oră sunt bineveniți, dar învață să spui nu vizitatorilor de care trebuie să te preocupi prea tare (să le pregătești de mâncare, să te concentrezi pe discuții lungi etc.).

Prioritizează nutriția

O nutriție și o hidratare corespunzătoare sunt esențiale pentru combaterea oboselii și stimularea vitalității. Foarte important este să adopți o alimentație sănătoasă, bine echilibrată, pentru a-ți menține nivelul energetic. Veți avea nevoie de calorii suplimentare dacă alăptezi, deci include în meniul tău câteva gustări bogate în proteine pe parcursul zilei. La fel de important este să fii mereu hidratată, mai ales în situația în care alăptezi. Bea până la 3 litri de apă pe zi și încearcă să limitezi consumul de cofeină, care poate fi deshidratantă.

Suplimentele alimentare pot fi, de asemenea, justificate, dar e indicat să ceri sfatul medicului pentru recomandări personalizate. De exemplu, ar putea să-ți fie de ajutor un supliment cu vitamine și minerale (vitaminele A, C, D, E și complexul de B-uri, calciu, fier, zinc, seleniu), care să-ți asigure suportul nutrițional pentru organismul tău solicitat de alăptare, precum și pentru dezvoltarea bebelușului.

Inclusiv după nașterea copilului e bine să continui să iei vitaminele prenatale, până când simți că ai început să te pui pe picioare. Acest lucru este valabil mai ales dacă alăptezi. Poți încerca, de asemenea, să iei drojdie de bere, un supliment nutrițional folosit pentru a contribui la combaterea oboselii. Se pare, de asemenea, că drojdia crește cantitatea de lapte matern.

Nu fugi de exercițiile fizice

Dacă medicul ți-a spus că este sigur să faci exerciții ușoare după naștere, ascultă-l. Chiar și o scurtă plimbare te poate ajuta să combați oboseala. De asemenea, exercițiile fizice pot ajuta la creșterea nivelului de energie și la îmbunătățirea stării de spirit. Nu exagera, însă, cu efortul, pentru că poți cădea în extrema cealaltă, de a-ți consuma toate rezervele de energie.

Când e cazul să ceri ajutor medical

Dacă ți se pare dificil să lupți împotriva oboselii și tot nu ai energie chiar și cu o hidratare bună, nutriție și odihnă, este timpul să îți contactezi medicul, care te poate examina pentru a stabili dacă altceva îți provoacă aceste simptome. Alte cauze ale oboselii includ anemia, pierderea excesivă de sânge, hipotiroidismul, depresia postpartum sau utilizarea unor medicamente împotriva durerii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
NHS - Sleep and tiredness after having a baby
https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/sleep-and-tiredness/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0