Dereglările hormonale pot fi rezolvate cu soluții naturale

Un dezechilibru hormonal poate afecta semnificativ dispoziția, numărul de kilograme și starea generală de sănătate. Cum poți rezolva dereglările hormonale prin metode naturale?

Sistemul endocrin cuprinde glandele endocrine, care secretă hormoni, substanțe biochimice care îndeplinesc diverse funcții în organism. Chiar și mici modificări ale nivelulurilor de hormoni pot duce la efecte negative în corp. Simptomele se pot agrava în timp, iar un dezechilibru hormonal poate duce la probleme de sănătate cronice.

Pentru unii oameni, modificări simple ale stilului de viață pot ajuta la rezolvarea dereglărilor hormonale. Următoarele strategii pot fi de folos:

Dormi suficient

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Somnul bun se numără printre cei mai importanți factori pentru echilibrul hormonal. Nivelurile unor hormoni pot să crească și să scadă pe parcursul zilei, ca răspuns la probleme legate de calitatea somnului. Potrivit unui studiu¹ apărut în International Journal of Endocrinology, efectele adverse ale tulburărilor de somn asupra hormonilor pot contribui la instalarea obezității, a diabetului, a problemelor cu pofta de mâncare. Obținerea unui somn bun noaptea poate ajuta organismul să regleze nivelul hormonilor.

Evită ecranele înainte de culcare

Expunerea la lumină albastră, cum ar fi cea de la telefoanele mobile sau laptop, poate perturba ciclul de somn. Corpul răspunde la această lumină ca și cum ar fi lumina zilei și ajustează hormonii ca răspuns. Un studiu² publicat în jurnalul științific Chronobiology International observă că expunerea la lumină artificială strălucitoare pe timp de noapte poate tulbura organismul, determinând suprimarea hormonului melatoninei, ceea ce îi poate afecta negativ multe funcții. Evitarea luminilor artificiale poate ajuta în cazul dereglărilor hormonale și pentru restabilirea ritmului circadian natural.

Gestionează stresul

Un studiu apărut în revista științifică Experimental and Clinical Sciences indică o legătură între stres, sistemul endocrin și nivelurile hormonale. Cercetătorii susțin că legătura este puternică, chiar și un nivel scăzut de stres cauzând un răspuns endocrin.

Stresul duce la creșterea adrenalinei și a cortizolului. Dacă nivelurile acestor hormoni sunt prea mari, perturbă echilibrul general și contribuie la obezitate, schimbări ale dispoziției și chiar probleme cardiovasculare. Din acest motiv, este important să găsești modalități de a reduce stresul (să asculți muzică, să citești, să petreci timpul cu persoane dragi, fie și într-un apel telefonic, să te ocupi de un hobby etc.).

Efectuează exerciții fizice

Efectele hormonale ale exercițiului fizic regulat pot preveni supraalimentarea. Chiar și sesiunile scurte de exerciții ajută la reglarea hormonilor care controlează apetitul. De asemenea, activitatea fizică regulată reduce riscul de rezistență la insulină, sindromul metabolic și diabetul de tip 2.

Evită zaharurile

Descoperirile științifice susțin ideea că zahărul joacă un rol în probleme precum boala metabolică și rezistența la insulină. Eliminarea zahărului din dietă poate ajuta la menținerea nivelului de hormoni, inclusiv insulina, sub control. Cercetări recente au descoperit că zahărul alb, siropul de porumb cu fructoză ridicată și mierea au provocat răspunsuri similare în organism. Prin urmare, o persoană poate beneficia de evitarea tuturor zahărurilor, mai degrabă decât de tipuri specifice.

Consumă grăsimi sănătoase

Grăsimile sănătoase pot ajuta la menținerea echilibrului hormonilor implicați în apetit, metabolism și senzația de a fi sătul. Acizii grași cu lanț mediu, precum cei găsiți în uleiurile de cocos sau de palmier roșu, pot acționa spre a regla celulele responsabile de răspunsul organismului la insulină. De asemenea, uleiul de măsline poate echilibra nivelurile unui hormon care reglează apetitul și stimulează digestia grăsimilor și a proteinelor.

Mănâncă mai multe fibre

Fibrele joacă un rol important în sănătatea intestinelor și pot ajuta, de asemenea, în cazul anumitor dereglări hormonale, cum ar fi cele legate de insulină. Un studiu³ apărut în revista medicală Obesity constată că unele tipuri de fibre funcționează, de asemenea, pentru a echilibra nivelurile altor hormoni, ceea ce ar putea ajuta o persoană să mențină o greutate sănătoasă.

Mănâncă pește gras

Peștele gras și uleiul de pește contribuie la sănătatea inimii, a creierului și a sistemului nervos central. După cum indică cercetări recente, o alimentație bogată în pește gras poate ajuta la prevenirea tulburărilor de dispoziție, precum depresia și anxietatea. Omega-3 din peștele gras poate juca un rol deosebit de important în echilibrarea stării de spirit, deși înțelegerea completă a acestei legături necesită cercetări suplimentare.

Evită supraalimentarea

Supraalimentarea regulată poate duce la probleme metabolice pe termen scurt și lung, modificând nivelurile de grăsimi circulante și crescând stresul oxidativ. Cercetătorii indică, de asemenea, o creștere a ceramidelor, celule grase din piele, remarcând faptul că o creștere semnificativă poate promova rezistența la insulină.

Bea ceai verde

Ceaiul verde este o băutură în general sănătoasă, care conține antioxidanți și compuși care stimulează sănătatea metabolică. O revizuire a unor studii, apărută în American Journal of Clinical Nutrition, indică o legătură între ceaiul verde și nivelul redus de insulină pe nemâncate. Antioxidanții din ceai pot ajuta, de asemenea, la gestionarea stresului oxidativ.

Renunță la fumat

Fumul de țigară perturbă nivelurile mai multor hormoni: poate modifica nivelul hormonilor tiroidieni, poate modifica hormonii hipofizari și poate crește nivelul hormonilor steroizi, cum ar fi cortizolul.

Sfat pentru femei: reducerea lactatelor și administrarea unor suplimente din plante

Un studiu apărut în The Journal of Nutrition observă că lactatele pot reduce nivelurile unor hormoni protectori. În plus, autorii indică o asociere între consumul de smântână și iaurt și lipsa ovulației. Legătura este neclară, fiind nevoie de studii suplimentare.

Unele suplimente alimentare pe bază de plante (piperul călugărului - vitex agnus castus, lemnul-dulce, talpa-gâștei, roinița etc.) pot fi de folos în reglarea problemelor hormonale. Un studiu pe animale publicat în Avicenna Journal of Phytomedicine relatează că Nigella sativa, cunoscută sub numele de negrilică sau chimen negru, a ajutat la creșterea nivelului de estrogen.

Sfat pentru bărbați: minimizarea consumului de alcool

În timp ce majoritatea medicilor consideră că a bea cantități mici de alcool nu dăunează sănătății, un studiu a descoperit că și consumul modest de alcool poate perturba nivelul hormonilor la bărbații tineri. Cercetătorii au remarcat o legătură între consumul regulat de alcool și calitatea redusă a spermatozoizilor, precum și modificări ale nivelului de testosteron.

Sfat pentru copii: reducerea carbohidraților prelucrați

Zaharurile nu sunt singurul vinovat din alimentație atunci când vine vorba de rezistența la insulină.Carbohidrații prelucrați, precum pâinea albă și produsele din făină albă, pot contribui, de asemenea, la rezistența la insulină.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NCBI - The Impact of Sleep and Circadian Disturbance on Hormones and Metabolism
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4377487/
1. Studiul The Impact of Sleep and Circadian Disturbance on Hormones and Metabolism, apărut în Int. J. Endocrinol. 2015; 2015: 591729. Published online 2015 Mar 11. doi: 10.1155/2015/591729, autori: Tae Won Kim et al.
NIH - Effects of artificial light at night on human health: A literature review of observational and experimental studies applied to exposure assessment
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26375320/
2. Studiul „Effects of artificial light at night on human health: A literature review of observational and experimental studies applied to exposure assessment”, apărut în Chronobiol Int. 2015;32(9):1294-310. doi: 10.3109/07420528.2015.1073158., autori: YongMin Cho et al.
Wiley Obline Library - The impact of oligofructose on stimulation of gut hormones, appetite regulation and adiposity
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.20754
3. Studiul „The impact of oligofructose on stimulation of gut hormones, appetite regulation and adiposity”, apărut în Obesity, First published: 08 April 2014 https://doi.org/10.1002/oby.20754, autori: Norlida M. Daud et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0