Alimente pentru dinții sănătoși ai copilului mic

Dinții de lapte apar, de regulă, în jurul vârstei de 6 luni, dar îngrijirea dinților copiilor începe încă de la naștere, printr-o bună igienă a gingiilor și prin respectarea unor reguli esențiale privind folosirea suzetei și a biberonului.

Deși periajul regulat din momentul apariției primului dinte este cea mai importantă metodă de prevenție a afecțiunilor dentare la copii, dietă joacă, de asemenea, un rol esențial pentru sănătatea dinților celui mic.

Alimente pentru dinții sănătoși ai copilului mic

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dinții de lapte apar, de regulă, în jurul vârstei de 6 luni, dar îngrijirea dinților copiilor începe încă de la naștere, printr-o bună igienă a gingiilor și prin respectarea unor reguli esențiale privind folosirea suzetei și a biberonului.

Deși periajul regulat din momentul apariției primului dinte este cea mai importantă metodă de prevenție a afecțiunilor dentare la copii, dietă joacă, de asemenea, un rol esențial pentru sănătatea dinților celui mic.

Așadar, dezvoltarea unor obiceiuri alimentare sănătoase încă din copilăria timpurie vor ajuta la crearea unei fundații puternice pentru sănătatea dentară de la vârstă adultă. Un proiect de cercetare în privința sănătății dentare, inițiat în 1992 și realizat în 8 țări europene, a arătat că în România, între 62% și 70% dintre copii cu vârste între 3 și 7 ani prezintă carii dentare, valoarea crescând spre vârstă de 6 ani.

Căderea dinților în rândul copiilor mici este, de asemenea, un fenomen în creștere, iar acesta este un efect al obiceiurilor alimentare defectuoase. Deși alimentația este doar o parte din procesul îngrijirii dinților, iată câteva sfaturi practice pentru prevenirea afecțiunilor dentare ale copiilor:

Alimente bogate în calciu

Cele mai importante surse de calciu sunt:

  • legumele verzi și alte plante cu frunze de culoare verde închis (năsturel, broccoli, salată, măcriș, spanac, varză, varză verde creață kale, pătrunjel, frunze de păpădie),
  • lactate (brânză, unt, chefir, iaurt),
  • pește (ton, somon),
  • ouă,
  • soia (lapte de soia, brânză tofu, mâncare de soia),
  • leguminoase (fasole albă, fasole roșie, mazăre),
  • quinoa,
  • tapioca,
  • susan integral crud,
  • alune,
  • nuci,
  • migdale,
  • semințe de floarea-soarelui,
  • citrice.

Totuși, calciul ingerat este absorbit de organism în procent de numai 20-40%, cantitate care depinde de prezența altor compuși proveniți din alimentație. Printre factorii care favorizează absorbția de calciu se numără: vitamina D, vitamina A, vitamina C, magneziul, proteinele.

Alimente crocante

Alimentele crocante, bogate în fibre, și legumele cu frunze sunt benefice pentru sănătatea dinților celor mici, pentru că presupun o mestecare intensă. Masticația generează salivă, iar mâncarea joacă rolul unui burete care curăță dinții. Morcovii, merele sau castraveții, nucile sau migdalele, salatele și cerealele integrale fac minuni pentru dinții noștri și ai copiilor.

Apă

Apă are o importanță majoră în bună funcționare a organismului, indiferent de vârstă. Ca și salivă, apa are efect de curățare, așadar nu uitați să oferiți copilului un pahar cu apă la 30 de minute după masă (dacă el este suficient de mare) sau să îi dați apă cu biberonul, întocmai cum v-a recomandat medicul pediatru, dacă micuțul tău are o vârstă mai mică.

Alimente bogate în polifenoli

Polifenolii, la fel că antioxidanții, au un rol important în combaterea radicalilor liberi. În plus, potrivit unui studiu publicat în jurnalul Caries Research, ei previn apariția plăcii dentare, scăzând astfel riscul de apariție a cariilor. Alimente bogate în polifenoli sunt: merișoarele (consumate proaspete, cele uscate fiind îmbogățite cu zahăr), dar și alte fructe de pădure, toate tipurile de ceai, precum și o largă varietate de legumele, fructe și nuci.

Alimente bogate în acid malic

Acidul malic este un înălbitor natural al smalțului și se regăsește în alimente precum: broccoli, căpșune, fasole, morcovi, mazăre, cartofi, roșii și rubarbă.

Alimentele solide, recomandate după vârstă de 6 luni

Nu uită că mesele și gustările sănătoase sunt importante pentru dinții sănătoși. Bebelușii pot începe să mănânce alimente solide începând de la vârsta de 6 luni. Ei nu au o preferință pentru alimentele și băuturile dulci, așa că e important să îi oferi fructe și legume recomandate de medicul pediatru pentru această etapă din viața celui mic. După vârstă de 1 ani, copiii se pot bucura de o varietate de alimente sănătoase, evitând, însă, să îi oferi celui mic alimente care ar putea să îi provoace alergii alimentare.

Mare atenție la alimentele introduse în dieta lui (nu fii tentată să îi dai dulciuri din comerț, mai ales că multe alimente și gustări conțin zahăr). Dacă cel mic mănâncă alimente cu un conținut mare de zahăr, acestea vor cauza apariția cariilor dentare.

Reține! Oricât de tentant ar părea, nu îl lasă pe cel mic să adoarmă cu biberonul de lapte în gură, pentru că acest obicei poate cauza distrugerea dinților.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA


 

 

Sursă foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0