Statul pe telefon nu scade abilitățile sociale ale copilului [studiu]

În ciuda timpului petrecut pe smartphone-uri și pe rețelele de socializare, tinerii de astăzi au abilități sociale la fel de bune precum cei din generația anterioară, sugerează un nou studiu¹.

Cercetătorii de la Ohio State University au comparat evaluările profesorilor și ale părinților pentru copiii care au început grădinița în 1998 - deci cu șase ani înainte de lansarea Facebook - și pentru cei care au început școala în 2010, când a fost lansat primul iPad. Rezultatele au arătat că ambele grupuri de copii au fost evaluate în mod similar în ceea ce privește abilitățile interpersonale, cum ar fi capacitatea de a forma și menține prietenii și de a relaționa cu diverse persoane. De asemenea, au fost apreciați în mod similar în ceea ce privește autocontrolul (de exemplu, capacitatea de a-și adapta temperamentul).

Oamenii de știință susțin că la fiecare comparație pe care au făcut-o, fie abilitățile sociale au rămas la fel, fie chiar au crescut puțin pentru copiii născuți mai târziu. Există foarte puține dovezi cum că expunerea la ecrane a fost problematică pentru dezvoltarea abilităților sociale.

Tinerii dezvoltă și abilități sociale clasice, și digitale

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ideea studiului a apărut în urmă cu câțiva ani, când unul dintre cercetători a avut o discuție cu fiul său pe când se aflau într-o pizzerie, încercând să stabilească dacă abilitățile sociale au scăzut în rândul noii generații. Se pare, însă, în urma investigației, că nu există dovezi științifice care să ateste acest lucru.

Pentru realizarea acestui studiu, cercetătorii au preluat date de la un centru de statistică pe partea de educație, care urmărește copiii de la grădiniță până în clasa a cincea. Cercetătorii au comparat datele referitoare la cohorta ECLS-K care a inclus copiii care au început grădinița în 1998 (19.150 de persoane) cu cohorta care a început grădinița în 2010 (13.400 de persoane).

Copiii au fost evaluați de către profesori de șase ori între începutul grădiniței și sfârșitul clasei a cincea și de către părinți la începutul și la sfârșitul grădiniței, precum și la sfârșitul clasei I. Cercetătorii s-au concentrat mai ales pe evaluările profesorilor, deoarece au urmărit copiii până la clasa a cincea, deși evaluările părinților au fost comparabile.

Rezultatele au arătat că, din perspectiva cadrelor didactice, abilitățile sociale ale copiilor nu au scăzut între grupurile din 1998 și 2010 și tipare similare au persistat pe măsură ce copiii au avansat în clasa a cincea. De fapt, evaluările profesorilor privind abilitățile interpersonale ale copiilor și autocontrolul acestora au avut tendința de a fi puțin mai mari pentru cei din cohorta din 2010 decât pentru cei din grupul din 1998, au remarcat autorii studiului.

Chiar și copiii din cele două grupuri care au avut cea mai mare expunere la smartphone-uri și la rețele de socializare au arătat o dezvoltare similară în abilitățile sociale, comparativ cu cei cu expunere la ecrane mai mică, au arătat rezultatele. A existat, tottuși, o excepție: abilitățile sociale erau puțin mai scăzute pentru copiii care accesau site-urile de jocuri online și rețelele sociale de multe ori pe zi. În general, susțin cercetătorii, au găsit foarte puține dovezi cum că timpul petrecut cu ochii în ecrane ar dăuna abilităților sociale ale majorității copiilor.

Se pare că există o tendință pentru fiecare generație ca, de la o anumită vârstă, să înceapă să se preocupe cu privire la generațiile mai tinere. Aceste griji, spun oamenii de știință, implică adesea „panica morală” legată de utilizarea noilor tehnologii. Adulții sunt îngrijorați atunci când schimbarea tehnologică începe să submineze relațiile tradiționale și în special relația părinte-copil.

Accesul pe scară largă la telefoane, automobile, radio a dus la o panică morală în rândul adulților vremurilor trecute, deoarece tehnologia le-a permis copiilor să se bucure de mai multă autonomie. Temerile față de tehnologiile prezentului, bazate pe privitul în ecrane (smartphone-uri, tablete etc.) reprezintă probabil cea mai recentă panică survenită ca răspuns la schimbările tehnologice.

Cercetătorii concluzionează, însă, că tinerii prezentului au învățat un lucru esențial și anume că a avea relații sociale de calitate înseamnă a putea să comunici cu succes atât față în față, cât și online, cu ajutorul rețelelor sociale și al e-mail-urilor. Ceea ce e important de reținut este că generația tânără dezvoltă nu doar abilități sociale clasice, ci și abilități sociale digitale.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Science Daily - Time on screens has little impact on kids' social skills, study suggests
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/04/200413103532.htm
1. Studiul „Kids These Days: Are Face-to-Face Social Skills among American Children Declining?”, apărut în American Journal of Sociology, 2020; 125 (4): 1030 DOI: 10.1086/707985, autori: Douglas B. Downey, Benjamin G. Gibbs.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0