Dependența de telefon poate afecta greutatea adolescenților (studiu)

Dependența de telefon îi poate face pe adolescenți să mănânce mai multe alimente nesănătoase. Adolescenții care petrec mai mult de 3 ore pe zi pe un smartphone par a fi mai predispuși să ajungă supraponderali sau chiar obezi.

Odată cu dezvoltarea tot mai accelerată a noilor tehnologii de comunicare, copiii și adolescenții aju ajuns să petreacă mult timp cu telefonul în mână: copiii mai mici se uită la desene animate, cei mari comunică pe rețele de socializare cu colegii și alte persoane. Dependența de telefon este nocivă la orice vârstă, din cauza luminii artificiale care poate afecta vederea și somnul, și cu atât mai mult pentru persoanele tinere.

TESTARE PCR COVID-19

Pe lângă multe alte lucrări care au arătat de ce utilizarea excesivă a telefonului nu este benefică, o cercetare efectuată în Coreea de Sud indică faptul că dependența de telefon poate avea și un alt efect nedorit asupra adolescenților: favorizează depunerea kilogramelor în plus.

Dependența de telefon favorizează îngrășarea

Studiul a analizat date provenite de la mai mult de 53.000 de adolescenți coreeni dintr-un sondaj privind riscurile comportamentale ale tinerilor și a constatat că adolescenții care foloseau un smartphone mai mult de două ore pe zi erau mai susceptibili să mănânce mai multe alimente procesate și mai puține fructe și legume decât adolescenții care petreceau mai puțin timp cu telefonul. În plus, adolescenții care petreceau mai mult de trei ore pe zi pe un smartphone erau mai predispuși să ajungă supraponderali sau chiar obezi.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Oamenii de știință spun că aceste rezultate nu sunt surprinzătoare, având în vedere că timpul petrecut în fața ecranelor este o activitate total sedentară, care poate da dependență și care practic „fură”  din timpul pe care adolescenții l-ar putea folosi pentru a participa un sport sau a face alt gen de mișcare (mers pe bicicletă, de exemplu).

Studiul a mai arătat că:

  • Adolescenții care petreceau cel puțin cinci ore zilnic cu ochii în telefon erau mai susceptibili să bea în acest timp băuturi îndulcite cu zahăr, carbogazoase sau necarbonatate, și să mănânce produse de fast-food, chipsuri și supe la plic comparativ cu respondenții care petreceau mai puțin de două ore pe zi pe telefon.
  • Participanții la studiu care au declarat că își folosesc telefoanele pentru a căuta diverse informații aveau un comportament alimentar mai sănătos decât cei care au declarat că stau pe telefon pentru a discuta cu alte persoane într-un program de mesagerie, pentru a juca tot felul de jocuri, pentru a viziona videoclipuri, pentru a asculta muzică și pentru a se conecta pe rețele de socializare.
  • Adolescenții care foloseau telefonul în principal pentru jocuri, pentru a se uita la videoclipuri, pentru a asculta muzică sau pentru a citi romane pe internet erau mai predispuși să fie supraponderali sau obezi.

Obiceiurile proaste se pot forma fără ca persoana să fie pe deplin conștientă de acest lucru în primă fază. Timpul poate trece foarte repede atunci când un adolescent are un ecran în față, ceea ce face mai ușor să mănânce pe fugă și fără discernământ în timp ce ține telefonul în mână și să nu fie atent nici la cantitatea de alimente pe care o consumă. Acest lucru îl poate face să mănânce excesiv (sistemul digestiv nu are  timp să semnalizeze creierului că s-a instalat senzația de sațietate).

Din păcate, pandemia de COVID-19 a contribuit la înrăutățirea situației, deoarece distanțarea socială a forțat nu doar adulții, ci și adolescenții și copiii să petreacă mai mult timp în casă, în fața ecranelor, pentru muncă, școală și interacțiuni sociale cu rudele, prietenii și colegii. În plus, comercializarea masivă a alimentelor nesănătoase, care pot fi găsite la tot pasul, agravează situația existentă, mai spun cercetătorii.

Cum pot adolescenții să folosească telefoanele și să-și păstreze o greutatea sănătoasă?

Deoarece mulți adolescenți nu acordă prioritate alimentației sănătoase sau exercițiilor fizice, le revine părinților obligația de a sublinia importanța acestor aspecte. În primul rând, părinții trebuie să fie modele în ceea ce privește alimentația și sportul pentru copiii lor de orice vârstă, iar în al doilea rând să îi ajute pe aceștia să stabilească limite în ceea ce privește utilizarea smartphone-urilor.

Câteva sfaturi utile pentru adolescenți ar putea fi următoarele:

Nu mânca atunci când stai pe telefon

Pauzele de la privitul în ecrane sunt necesare, iar masa poate fi o astfel de pauză. Copiii și tinerii trebuie să înțeleagă că este important pentru sănătate să mănânce în liniște, fără grabă, alimente hrănitoare și sățioase, pentru ca mâncarea să le pice bine, să-i energizeze și îi ajute să rămână în formă.

Creează o limită de timp pentru privitul în ecrane

În fiecare zi trebuie alocată o perioadă clară în fața ecranelor. Concret, se poate seta o alarmă care să sune la o anumită oră. De asemenea, poate fi utilă o alarmă care să sune la fiecare oră pentru ca tânărul să-și amintească să se ridice, să se dezmorțească și să bea apă. Pentru a evita dependența de telefon, odată ce a terminat perioada de timp în fața ecranului, adolescentul trebuie să găsească alte opțiuni sănătoase pentru a-și petrece timpul: practicarea unui sport, învățarea unui instrument muzical, o plimbare cu prietenii în parc etc.

Păstrează un jurnal alimentar

Urmărirea a tot ceea ce mănâncă poate ajuta tânărul, cu sprijinul părinților, să devină conștient de cantitatea și calitatea alimentelor și băuturilor pe care le consumă.

Stabilește-ți un program de somn

Dependența de telefon se poate manifesta și prin faptul că adolescenții tind să stea cu ochii în ecran până seara târziu sau să-și lase pornit internetul pe timpul nopții pentru a auzi dacă primesc mesaje sau alte notificări. Însă această situație este nocivă deoarece întrerupe somnul normal și poate duce la insomnii și la creștere în greutate. Adolescentului trebuie să i se explice că, înainte de culcare cu o oră, pentru a putea să se odihnească bine noaptea, trebuie să-și închidă internetul și să lase telefonul deoparte.

Noaptea, ritmurile hormonale ale corpului sunt setate pentru somn și nu pentru a privi în ecrane sau pentru a mânca. Atunci când corpul nu mai știe când este zi și când este noapte, tiparele alimentare sunt eliminate și semnalele de foame și de sațietate nu funcționează normal, ducând la un aport excesiv de calorii și la creșterea în greutate.

Utilizează telefonul în avantajul tău

Avantajul pentru smartphone-uri este că oferă acces la informații și instrumente care, dacă sunt utilizate corect, pot îmbunătăți sănătatea și cunoștințele generale. E bine ca părinții să îndrume tinerii spre a căuta pe internet surse serioase de unde să afle informații oneste despre lumina albastră a ecranelor, despre alimentația echilibrată și despre pericolele lipsei de somn.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Newswise - Smartphone Use Associated with Unhealthy Eating and Overweight in Teens
https://www.newswise.com/articles/smartphone-use-associated-with-unhealthy-eating-and-overweight-in-teens
CPR News - Healthy Phone Use Tips For Teens, Parents, Teachers
https://www.cpr.org/2019/11/09/healthy-phone-use-tips-for-teens-parents-teachers/

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0