Gazele intestinale (flatulența) pot fi combătute cu metode naturale

O anumită cantitate de gaze intestinale este normal să se formeze, dar, în cazul în care acestea provoacă neplăceri, e bine să iei în calcul eliminarea din meniul zilnic a anumitor alimente și administrarea unor suplimente pentru digestie.

Gazele intestinale se acumulează în două moduri. O parte se acumulează din aerul pe care îl înghiți atunci când mănânci: acestea tind să dispară în urma eructațiilor, dar o anumită cantitate ajunge și în intestin. Intestinul gros produce restul de gaze pe măsură ce descompune alimentele pe care le-ai consumat și așa apare flatulența.

Uneori, corpul produce mai mult gaze decât ar fi normal sau o cantitate de gaze se blochează în interior. Când se întâmplă acest lucru, apar neplăceri precum durerile abdominale sau crampele sau este posibil să resimți o senzație de plenitudine sau presiune, în special în partea superioară a abdomenului (care ar putea fi balonată dacă ai mâncat în exces sau din cauza acumulării gazelor).

Nu există nicio modalitate de a mânca fără a înghiți aer, însă unele obiceiuri pot înrăutăți situația. Dacă mănânci repede sau dacă vorbești în timp ce mănânci, înghiți aer suplimentar. De asemenea, tragi și mai mult aer în tine dacă bei lichide cu paiul, dacă mesteci gumă sau dacă mănânci acadele sau alte bomboane tari între mese. Înghiți și mai mult aer dacă fumezi. Protezele care nu se potrivesc corect lasă, de asemenea, să pătrundă aer suplimentar.

Pentru a reduce flatulența, ai grijă ce mănânci

Probabil știi deja că există anumite alimentele care generează mai multe gaze decât altele, cum ar fi fasolea, varza, broccoliul și ceapa. Dar același efect îl pot avea și fructele precum merele, piersicile și perele, sucul din acest fructe, precum și alte alimente: tărâțele, grâul integral și unele produse lactate (lapte, brânză, înghețată și iaurt). Bulele gazoase din băuturile carbogazoase și berea eliberează și acestea gaze în intestin.

Din moment ce fiecare dintre noi reacționează la mâncare în felul lui, dacă te confrunți cu acumulări prea mari de gaze încearcă să le elimini din dietă pe rând și să vezi dacă acest lucru te ajută.

Guma de mestecat sau bomboanele făcute cu îndulcitori artificiali pot duce și ele la acumularea de gaze. Dacă obișnuiești să consumi așa ceva, verifică eticheta și vezi dacă există ingrediente precum sorbitol, manitol sau xilitol, pe care ai putea dori să le limitezi sau să le eviți. Băuturile îndulcite cu sirop de porumb bogat în fructoză pot fi o altă sursă pentru o cantitate mare de gaze în intestin.

Încearcă un supliment natural împotriva flatulenței

Pe lângă modificarea dietei și a obiceiurilor, s-ar putea să te ajute și remedii naturale. Încearcă să bei ceai de mentă sau ceai de mușețel după masă, mai ales dacă ai mâncat prea mult. Există, de asemenea, suplimente alimentare făcute cu anason, chimion, coriandru, fenicul și turmeric. Pentru o digestie eficientă, reducerea balonării și eliminarea gazelor intestinale, ia în calcul și un supliment alimentar cu enzime digestive, pancreatină și ghimbir. Ca în cazul oricărui supliment, e bine să te adresezi medicului de familie înainte de a ți-l administra, mai ales dacă suferi de anumite afecțiuni sau dacă ești în tratament cu anumite medicamente.

Cere la farmacie un antiacid

Unele medicamente eliberate fără rețetă ar putea face parte din soluția împotriva excesului de gaze intestinale, cum ar fi antiacidele care conțin simeticonă sau comprimatele de cărbune activ - acestea te pot ajuta dacă le înghiți înainte și după mese.

Dacă ai intoleranță la lactoză, corpul tău nu poate descompune zahărul din lapte (lactoză), însă poți lua de la farmacie anumite medicamente care să te ajute în această privință. Dacă flatulența este provocată de alimente care includ grâu sau alte cereale cu gluten, medicul te poate testa pentru boala celiacă. Dacă ai această boală, corpul nu poate face față glutenului, o proteină care se găsește în grâu, orz și secară.

Când să mergi la medic

Dacă durerile cauzate de gazele intestinale sunt suficient de ascuțite sau te confrunți cu ele atât de des încât îți afectează viața de zi cu zi, adresează-te medicului de familie. Cere sfatul medicului mai ales dacă ai și alte simptome, cum ar fi pierdere in greutate inexplicabilă, greață sau vărsături frecvente, sânge în scaune, diaree. 

Medicul te va întreba ce simptome ai și te poate atinge în zona abdomenului sau poate pune urechea pe abdomen. De asemenea, te va întreba ce mănânci ca să afle cu ce alimente se corelează durerile și acumularea de gaze intestinale. Dacă ai și alte simptome, cum ar fi pierderea în greutate sau diareea, este posibil să ai nevoie de mai multe teste pentru a se ajunge la un diagnostic și un tratament. 

Dacă, odată cu balonarea și durerile intestinale, ai în același timp și dureri în piept sau alte simptome de atac de cord, sună neapărat la numărul de urgență 112.

Cum poți preveni balonarea și flatulența

  • Mănâncă încet și cu gura închisă. Dacă mănânci încet și cu gura închisă vei reduce cantitatea de aer pe care o înghiți la masă. Încearcă să stai așezat atunci când mănânci, nu să iei masa din mers, în timp ce lucrezi sau când vorbești la telefon.
  • Evită guma de mestecat. Chiar dacă folosești uneori guma de mestecat pentru a-ți împrospăta respirația, e bine să nu mesteci gumă zilnic sau de-a lungul întregii zile, deoarece astfel crești producția de gaze intestinale.
  • Fii atent la intoleranțele alimentare și la alergii. Unele persoane sunt sensibile la diferite alimente și pot avea alergii care provoacă o reacție neplăcută în organism. Acestea pot duce la acumularea de gaze intestinale și alte simptome neplăcute, cum ar fi balonarea, greața și diareea.
  • Redu consumul alimentelor care produc flatulență. Fructele, legumele și leguminoasele sunt indispensabile în dietă, dar dacă observi că unele dintre ele îți provoacă acumulare de gaze în exces, mănâncă o cantitate mai mică.
  • Evită fumatul. Cu cât fumezi mai mult, cu atât înghiți mai mult aer și acumulezi gaze intestinale -  ca să nu mai spunem că evitarea fumatului îți îmbunătățește starea generală de sănătate.

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NHS - Farting (flatulence)
https://www.nhs.uk/conditions/flatulence/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0