Cum scapi de cârceii din timpul nopții

Crampele musculare nocturne apar frecvent din cauza inactivității în timpul zilei, a mușchilor obosiți sau a anumitor afecțiuni medicale.

Crampele picioarelor, numite și cârcei, sunt spasme necontrolate la nivelul mușchilor piciorului și sunt, de obicei, dureroase. De cele mai multe ori apar în mușchii gambei, deși pot apărea și la nivelul coapselor sau picioarelor. Pentru majoritatea persoanelor afectate, câteva întinderi simple pot ajuta la relaxarea mușchilor încordați. Dar atunci când crampele la picioare apar în mod repetat, este nevoie să te adresezi medicului pentru un diagnostic complet.

Potrivit unui sondaj1 american, aproximativ 60% dintre adulți și 7% dintre copii au suferit măcar o dată crampe musculare nocturne. Majoritatea acestor persoane raportează dureri moderate și încordarea involuntară a mușchilor. Mulți pot confunda crampele nocturne ale picioarelor cu sindromul picioarelor neliniștite, însă această afecțiune din urmă nu este la fel de dureroasă.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Crampele musculare nocturne pot duce și la alte probleme. Spre exemplu, pot perturba somnul și întrerupe ciclul de somn al unei persoane, ceea ce poate cauza oboseală și letargie a doua zi. În timp, poate să apară insomnia, dacă o persoană suferă de cârcei foarte dureroși.

De ce apar cârceii?

Mulți oameni sunt de părere că lipsa mineralelor esențiale din organism sunt cauza cârceilor apăruți peste noapte. Însă cercetările făcute până acum nu pot să confirme acest lucru. Cercetările1 sugerează că administrarea de suplimente minerale, cum ar fi calciu, magneziu sau vitamina B-12, nu ameliorează crampele picioarelor la majoritatea oamenilor.

Factorii de risc cei mai probabili pentru crampele musculare nocturne sunt:

  • Vârsta înaintată - Cu cât celulele îmbătrânesc, cu atât energia necesară mișcărilor mușchilor ajunge mai greu la destinație. Probabil de aceea până la 33% dintre persoanele peste 50 de ani au frecvent cârcei nocturni.2
  • Sarcina - Femeile însărcinate se confruntă cu schimbări hormonale majore și posibile dezechilibre electrolitice care pot cauza crampe musculare nocturne.
  • Sedentarismul - Dacă obișnuim să stăm foarte mult pe scaun, mușchii picioarelor se atrofiază încet și se vor scurta, cauzând crampe musculare noaptea. Persoanele cu ocupații administrative, care lucrează toată ziua la birou, trebuie să se ridice de pe scaun în fiecare oră și să facă exerciții de întindere ale picioarelor, pentru a reduce riscul apariției cârceilor.
  • Mușchi obosiți - Cercetătorii1 consideră că aceasta este cauza principală a crampelor musculare nocturne. Atleții sunt mai predispuși să sufere de crampe după un antrenament dificil. Încordarea intensă a musculaturii timp îndelungat poate determina crampe nocturne la unele persoane, chiar dacă atunci când făceau sport nu simțeau durere. Statul în picioare timp îndelungat în timpul zilei, sau mersul pe tocuri înalte, lucru obișnuit pentru multe persoane, poate obosi mușchii, iar oboseala musculară din timpul zilei se poate manifesta prin crampe mai târziu, în timpul nopții.
  • Poziția în care stăm sau dormim - Statul picior peste picior în timpul zilei poate restricționa fluxul de sânge de la nivelul picioarelor. De asemenea, dormitul în poziția fetală sau alte poziții contorsionate poate avea același efect. Acestor persoane le sunt recomandate exercițiile de întindere a picioarelor și dormitul într-o postură cât mai întinsă.
  • Unele medicamente - Medicamentele recomandate pentru anemie, contraceptivele hormonale și medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene pot cauza spasme involuntare ale mușchilor. Printre substanțele care pot cauza crampe se numără: naproxen, teriparatide, raloxifene, levalbuterol, albuterol/ ipratropium, pregabalin.
  • Alte afecțiuni - Crampele musculare pot fi atât o cauză, cât și un simptom ale unor afecțiuni mai grave3, precum:
    • Diabetul, care poate cauza neuropatii
    • Boli cardiovasculare
    • Insuficiență renală
    • Insuficiență hepatică
    • Platfus (picior plat)
    • Stenoza lombară
    • Hipotiroidism
    • Poliartrită reumatoidă
    • Alte neuropatii ale picioarelor

Cum tratezi cârceii apăruți noaptea?

De îndată ce o crampă musculară te trezește din somn, este bine să te ridici în picioare și să încerci să întinzi mușchiul piciorului. Dacă tot piciorul este încordat, încearcă să lipești talpa de podea în timp ce masezi gamba dureroasă. Poți folosi și dispozitive de masaj de tip role din lemn sau din plastic.

Când îți recapeți mobilitatea piciorului, mergi câțiva pași pentru a întinde mușchiul. Apoi așează-te înapoi în pat și rotește glezna, astfel încât să te asiguri că nu au mai rămas porțiuni încordate în mușchii gambei. Poți folosi, de asemenea, comprese reci sau calde, precum și creme sau geluri împotriva durerilor musculare.

Ca măsură preventivă pentru cârcei, ai grijă să existe un echilibru între timpul petrecut pe scaun și în picioare. Nu purta pantofi cu toc foarte înalt pentru perioade lungi din zi și nu uita de exercițiile de întindere a mușchilor, în fiecare dimineață și seară.



 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

  1. Studiul ”Nocturnal Leg Cramps”, publicat în American Family Physician, în 2012, autori: Richard E. Allen, Karl A. Kirby.
  2. Studiul ”Criteria in diagnosing nocturnal leg cramps: a systematic review”, publicat în BMC Family Practice, în 2017, autori: Joannes Hallegraeff, Mathieu de Greef, Wim Krijnen, Cees van der Schans.
  3. Studiul ”Nocturnal leg cramps: Prevalence and associations with demographics, sleep disturbance symptoms, medical conditions, and cardiometabolic risk factors”, publicat în PLoS One, în 2017, autori: Michael A. Grandner, John W. Winkelman.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0